Łódzcy kierowcy chcą obowiązkowego OC dla cyklistów. Złożyli wniosek w ministerstwie [SONDA]

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Obowiązkowe OC miałoby pomóc rowerzystom, którzy nie są w stanie zapłacić odszkodowania za spowodowany wypadek
Obowiązkowe OC miałoby pomóc rowerzystom, którzy nie są w stanie zapłacić odszkodowania za spowodowany wypadek Paweł Łacheta
Łódzcy kierowcy złożyli w ministerstwie wniosek o wprowadzenie obowiązkowego OC dla cyklistów. Rowerzyści podkreślają, że takiego obowiązku nie ma w żadnym kraju w Europie

Wniosek o wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) dla rowerzystów złożyła w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa inicjatywa łódzkich kierowców EL 00000. Impulsem do złożenia wniosku było niedawne rozpoczęcie funkcjonowania Łódzkiego Roweru Publicznego.

- Wypadki z winy rowerzystów zdarzają się często, a teraz dodatkowo na ulice wyjechali mniej doświadczeni cykliści - mówi Urszula Małoszewska, członkini grupy i jedna z pomysłodawczyń wniosku.

Przeczytaj też:Rowerzyści kontra kierowcy. Skąd wzięła się łódzka wojna uliczna?

Jak podkreśla Małoszewska obowiązkowe OC będzie z korzyścią dla rowerzystów.

- Jeżeli ktoś nie ma ubezpieczenia i na rowerze złamie komuś nogę albo zarysuje lakier samochodu, może zapłacić z własnej kieszeni ogromne odszkodowanie - wyjaśnia. - Tymczasem 30 czy 33 zł na rok ubezpieczenia to nie jest dużo, a rozwiązuje problem - dodaje.

Czytaj też:Łódzki Rower Publiczny. Straż miejska zapowiada pouczenia i mandaty dla niedzielnych rowerzystów

Małoszewska sama ma OC na rower, którym czasem jeździ. - Na szczęście nie musiałam z ubezpieczenia korzystać - przyznaje. Zna natomiast przypadek rowerzysty, od którego poszkodowany domagał się 18 tys. zł z dnia na dzień.

Nie wiadomo, jakie będą losy obywatelskiego wniosku, który złożono trzy tygodnie temu. Na razie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa uznało, że takie sprawy nie leżą w jego gestii i przekazało sprawę do Ministerstwa Finansów.

Jednak już teraz, przed ewentualnymi pracami legislacyjnymi, temat wzbudził wątpliwości rowerzystów. Hubert Barański, prezes zajmującej się ruchem rowerowym Fundacji Fenomen, sam OC na rower posiada. Jednak jest przekonany, że zmuszanie rowerzystów do jego wykupywania to zły pomysł.

- W żadnym kraju w Europie czegoś takiego nie ma - podkreśla Barański. - W 2012 roku z obowiązku zrezygnowali Szwajcarzy. Uznali, że kontrolowanie tego obowiązku jest mało efektywne - dodaje. I podkreśla, że pomysł chybiony jest z jeszcze innego powodu. - Skierowany jest do grupy ludzi, którzy częściej są ofiarami wypadków niż ich sprawcami - dodaje.

Obecnie OC dla rowerzystów nie jest obowiązkowe. Jak podkreśla Daniel Trzaskoś z zajmującej się ubezpieczeniami agencji Brandscope, to na polskim rynku wciąż nowy produkt. - Jedynie niewielki ułamek rowerzystów posiada takie ubezpieczenie - mówi Trzaskoś. - Jest ono dużo bardziej popularne w Europie Zachodniej i prawdopodobnie moda na nie dotrze także do Polski - ocenia.

Czytaj też:Łódzki Rower Publiczny sprawi, że rowerzysta nie będzie bezkarny

Tymczasem z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach liczba wypadków i innych zdarzeń drogowych z udziałem cyklistów jest niemal taka sama. W 2014 roku doszło do 652 wypadków, a w ubiegłym było ich 667. W 2014 roku na drogach województwa łódzkiego zginęło 26 cyklistów, w ubiegłym - 32.

Jednak większość wypadków, w których uczestniczą rowerzyści, powodowana jest przez kierowców samochodów. W ubiegłym roku tylko 205 z ogólnej liczby 667 wypadków spowodowane było przez cyklistów. Jak podkreśla łódzka policja, do wypadków najczęściej dochodzi na przejazdach rowerowych, gdzie cykliści jadą zgodnie z prawem, ale kierowcy nie ustępują im pierwszeństwa.

Powstaje mapa Łodzi tylko dla rowerzystów

Obowiązkowe ubezpieczenie OC to kolejny już pomysł na regulację transportu rowerowego. Kilka tygodni temu głośno było o pomyśle Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, by wprowadzić obowiązkowe karty rowerowe dla cyklistów, którzy nie mają prawa jazdy. Pomysł ten miał zmniejszyć liczbę wypadków na drogach.

Prawa rowerzysty

Brak prawa jazdy

Pełnoletni cykliści nie muszą posiadać prawa jazdy ani dokumentu poświadczającego znajomość przepisów. Jedynie osoby do 18. roku życia, poruszając się po drogach publicznych, muszą mieć zdany egzamin na kartę rowerową. Karty rowerowe wydaje się po skończeniu 10. roku życia. Rowerzystów młodszych traktuje się jak pieszych i pozwala np. jeździć po chodniku.

Jazda po chodniku

Zabroniona jest jazda po chodniku przez rowerzystów, którzy mają więcej niż 10 lat. Prawo przewiduje jednak kilka wyjątków. Nawet starsi mogą jechać po chodniku, gdy jadą z dzieckiem do 10. roku życia albo warunki pogodowe są bardzo trudne. Można też jechać w zwykłych sytuacjach, jeśli chodnik ma powyżej 2 metrów szerokości, a na jezdni - w terenie zabudowanym - dopuszczalna prędkość przekracza 50 km/godz.

Jazda po pijanemu

Cyklistom nie wolno jeździć po pijanemu, ale przyłapani są traktowani łagodniej niż kierowcy. Od dwóch lat rowerzysta, który ma we krwi więcej niż 0,2 promila, popełnia wykroczenie. W przeciwieństwie do kierowcy nie jest traktowany jako przestępca. Grozi mu do 14 dni aresztu lub grzywna od 20 zł do 5 tys. zł. Pijani rowerzyści nie tracą prawa jazdy, sąd może jednak orzec utratę prawa do prowadzenia roweru od 6 miesięcy do 3 lat.

Wideo

Materiał oryginalny: Łódzcy kierowcy chcą obowiązkowego OC dla cyklistów. Złożyli wniosek w ministerstwie [SONDA] - Dziennik Łódzki

Komentarze 92

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Podatek

Powini zająć się czym innym a nie gupotami np.wprowadzić podatek na kosciół

j
jo

należy pisać małymi literamy, szkoda czasu dla nieuka

A
Aga

Proponuje protest puki nie jest zapuźno rowery kontra tym kturzy chcą go wyprowadzić

A
Aga

Polska to jednak dziwny kraj który wprowadza chore przepisy w żadnym kraju tak nie ma nie dosyć że marne zarobki to teraz rodzina musi wuwijać renkawy by o płacić oc na samochud to jeszcze dojdzie rower a zalerzy ile dzieci w rodzinie masakra

k
kierowca

Też powodują wypadki i również powinni być ubezpieczeni!!!!!!!!!!!!

i
iwo

a może kamizelki odblaskowe dla kochanych rowerzystów, przecież robotnik na drodze ma, kolarz w swoim odzieniu ma, pieszy na drodze łącznie z dziećmi ma kierowca też ale kochaniutki rowerzysta już nie. Nie obowiązuje go ani odblask, kask i światła.

n
nieznajomy

to wprowadźmy oc od wozkow niech wszystkie rzeczy na kolach je posiadaja , wozki inwalidzkie oczywiscie tez

b
bladteth

Można głosować na kilka rąk :-)

G
Gość

CIUL TURem POznaJEMY PO KASIE i ZAMIAST NOSA kut ASSie =TO ZASZCZYT TO PISZEGO I ROWERZYSTY BYĆ ZABITYM PRzeZ POlaCKIE BMW na paASachACH PRZEZ ELITY FROGA =KARY SÓROWE I FOTORADARY I MONITORING NA WSZYSKICH ZEBRACH I CHODNIKACH A KARA DO WŁASCICIELA SAMOCHODU PO REJESTRACYJNYM NUMERZE .=PO POLACKU TRZA uPOuPIĆ BIYDOTA I PLEBS DLA DOBRA SSRaMACTWA saATRAP=POdatki DO ROWERZYSTY I PIYSZEGO.

b
bladteth

J.w.

p
pieszy, kierowca

Rowerzyści muszą poczuć odpowiedzialność za swoje czyny. Karta rowerowa ma temu służyć. OC także. Jak zda egzamin, zapłaci OC, przykręci tablicę rejestracyjną, to będzie czuł że jedzie drogą. Teraz wyjazd rowerem na drogę postrzegany jest jak spacer parkiem - żadnej odpowiedzialności, pełna anonimowość. Rowerzystów trzeba sprowadzić na ziemię. Pokazać im wszelkimi sposobami że nie są święci. Jak chcą jeździć niech ponoszą konsekwencje jak każdy inny uczestnik ruchu. Niech ponoszą koszty jak każdy inny. W państwie prawa nie może być dyskryminacji jednej grupy społecznej i nadawania przywilejów innej grupie. Rowerzyści obecnie są zwykłymi terrorystami którzy niejednokrotnie wymuszają konfliktowe sytuacje, specjalnie i z premedytacją utrudniają ruch na jezdni i na chodniku. Kupują kamery i jeżdżą cały dzień po mieście byle tylko sprowokować kogoś, nagrać to i zabłysnąć w TV czy w internecie. Liczę na nowy rząd w tej kwestii. Już widzę zmiany na lepsze skoro takie tematy się zaczęły pojawiać. Oby tak dalej. Jestem w stanie na wiele rzeczy przymknąć oko, jeśli władza usunie rowerzystów z chodników i ulic. Piesi i kierowcy są obecnie dyskryminowanymi grupami społecznymi - nie może tak być. Piesi i kierowcy są również obywatelami tego kraju.

D
D

Przejrzałam oferty ubezpieczycieli w poszukiwaniu ubezpieczenia OC dla rowerzysty (bez konieczności opłacania NNW i innych składowych). Nie znalazłam takiej oferty. Tylko w jednym przypadku oferta dla rowerzystów była w miarę przystępnej cenie. Może ktoś podpowie.

b
bladteth

Nie dość, że nie rozumiesz prostych przepisów, to do tego jeszcze masz halucynacje. Rowerzysta wjechał częściowo po pasach? Pół biedy gdybyś się tylko nie zgadzał z danym zapisem, ale świadome łamanie prawa i narażanie niechronionych użytkowników dróg na kalectwo lub śmierć? Miałem nadzieję, że tłumaczeniem i analogiami zrozumiesz swój błąd, ale widocznie musi dość do wypadku, by wbił Ci to głowy policjant lub sąd.

Szerokiej drogi.

g
gosc

Widzisz, ja rozpatruje sytuacje. W tej na filmiku postapilbym dokladnie tak samo jak granatowy dostawczak. Ty zakladasz z gory 'on ma te same dane co rowerzysta, widzi to samo, ma ustapic i kropka'. Ja widze to tak jak opisalem. Wg mnie tutaj nie bylo zlamania przepisow. A watpliwosci roztrzygnie ewentualny sad. I coz, jesli dojdzie do wypadku to oczywiscie bardziej poszkodowany bedzie rowerzysta. Mozna nakazac przepisem prawa zatrzymac rozpedzony blok stali na odcinku 1m wprowadzajac zapis 'X ma pierwszenstwo zawsze przed Y' ale zycia nie zmienisz. Dlatego w PoDR pierwsze punkty sa ogolne i jasno z nich wynika ze poruszanie sie po drogach to wspolpraca miedzy uzytkownikami drog, analiza sytuacji na drodze i dostosowywanie sie do konkretnej sytuacji. Dlatego niebieski nie zlamal przepisow, jechal prawidlowo w swojej sytuacji, w momencie gdy wykonywal manerw zjezdzania rowerzysty nie bylo jeszcze nawet w poblizu przejazdu.
Takich sytuacji, gdy np rowerzysta wyjedzie mi zmuszajac do hamowania bo wg niego bylem jeszcze daleko jest wiele na drogach. I to tez na mnie ciazy odpowiedzialnosc do nie doprowadzenia do sytuacji niebiezpiecznej. Tutaj takowa powstala, rowerzysta wizdac ze samochod skreca i sam zostal zasloniety przez inny pojazd nadal omija niebezpiecznei bialy pojazd, wjezdza na przejazd czesciowo po pasach i spotyka niebieski pojazd ktory prawidlowo zjedzal ze skrzyzowania. Wiec kto tutaj wprowazda niebezpieczna sytuacje na drodze? To juz nie mnie oceniac...
Na tym koncze, bo to dalej nie ma sensu.

b
bladteth

Rowerzystę mającego zamiar wyprzedzić z prawej obowiązują wszystkie warunki z art. 24.1, czyli m.in. wystarczającą ilość miejsca. Kierowcy nie stosują się do art. 16.4. i tym samym dają możliwość wyprzedzania siebie z prawej. Nie ma tutaj niespójności.

Problem infrastruktury to inna bajka. Wspomniałem o tym wcześniej. Tu akurat nie obowiązuje, bo kierowca miał doskonałą widoczność DDR w obie strony i jego obowiązkiem było sprawdzić czy nie wymusi pierwszeństwa przed rozpoczęciem manewru.

Popatrz na to jeszcze inaczej. Czy gdyby jezdnia była wielopasowa, to po rozpoczęciu skrętu samochody jadące z przeciwka na skrajnym prawym pasie miały obowiązek zwolnić lub zatrzymać się, by umożliwić granatowemu zjazd ze skrzyżowania? Nie, bo to byłoby wymuszenie pierwszeństwa.

Tkwisz w błędzie, potencjalnie bardzo niebezpiecznym dla rowerzystów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3