Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Lothar Kroll: "Aluminium i stal to już przeżytek"

Anna Grudzka
Anna Grudzka
- Naszym głównym celem jest przeniesienie lekkich struktur i konstrukcji znanych z lotnictwa albo z Formuły 1, gdzie od dawna korzysta się z materiałów wzmocnionych włóknem węglowym do produkcji samochodów osobowych - mówi prof. Lothar Kroll.
- Naszym głównym celem jest przeniesienie lekkich struktur i konstrukcji znanych z lotnictwa albo z Formuły 1, gdzie od dawna korzysta się z materiałów wzmocnionych włóknem węglowym do produkcji samochodów osobowych - mówi prof. Lothar Kroll. Sławoj Dubiel
Gdy wyprodukowane przez nas konstrukcje lekkie obniżą wagę samochodu o 10 proc. to zaoszczędzimy jeden litr paliwa - mówi prof. Lothar Kroll z Uniwersytetu Technicznego w Chemntiz.

Nie od dziś wiadomo, że lwia część odpowiedzialności za pogarszający się stan naszej atmosfery spoczywa na przemyśle samochodowym. Klaster Merge, działający przy Uniwersytecie Technicznym z Chemnitz, z którym będą teraz współpracować Politechnika Opolska i Park Naukowo-Technologiczny z Opola zamierza temu problemowi zaradzić. Jak?

Naszym głównym celem jest przeniesienie lekkich struktur i konstrukcji znanych z lotnictwa albo z Formuły 1, gdzie od dawna korzysta się z materiałów wzmocnionych włóknem węglowym do produkcji samochodów osobowych. Obniżając wagę pojazdów - uczynimy je bardziej ekologicznymi.

Dlaczego to takie ważne?

Rozprzestrzenienie takich struktur lekkich pozwoli nam przede wszystkim zaoszczędzić paliwo i zadbać o środowisko poprzez znaczną redukcję dwutlenku węgla. W tym celu musimy stworzyć całkiem nowe technologie, które tę produkcję nie tylko przyśpieszą, ale też zunifikują do tego stopnia, by można było wyprodukowane przez nas części używać w różnych samochodach.

W czym tkwi największy problem, jeśli chodzi o produkcję tych lekkich konstrukcji?

Chodzi o stworzenie odpowiednich linii technologicznych i maszyn do produkcji lekkich części umożliwiających zastosowanie nowych materiałów oraz ich łączenie. Pracujemy nad tym, by stworzyć takie urządzenia, które umożliwią wytwarzanie specjalnych tekstylnych półfabrykatów i produktów z tworzyw sztucznych. Naszym celem jest połączenie produkcji elementów tekstylnych i tworzyw sztucznych.

Ile czasu musi jeszcze upłynąć, by te plany udało się zrealizować?

Mamy już współpracę z Volkswagenem w tym zakresie. Będziemy razem wytwarzać półfabrykaty do masowej produkcji. To dopiero początek, ale wydaje mi się, że potrzeba jeszcze dwóch, trzech lat, by taśmowo wytwarzać nowe części samochodowe. Cały czas staramy się podnosić jakość wytwarzanych przez nas części. Odchodzimy też od manufaktury.
A te wytwarzane przez was części o ile będą lżejsze w porównaniu z tymi wytwarzanymi obecnie z plastiku czy metalu?

To jest bardzo trudne pytanie, bo to wszystko zależy od kształtu, struktury i sił, które na daną część działają. Jedne części udaje się odchudzić o 5 proc. inne o 50 proc. , ale pierwsze wyniki pokazują, że dzięki włóknom węglowym udaje się zmniejszyć masę tych struktur o 30 proc. w porównaniu z ich metalowymi czy aluminiowymi odpowiednikami.

A jak to się przełoży na zużycie paliwa, jeśli zaczniecie takie części produkować dla przemysłu samochodowego. Bo taki jest przecież cel tej produkcji?

Przy założeniu, że wyprodukowane przez nas konstrukcje lekkie obniżą wagę samochodu o 10 proc., zaoszczędzimy jeden litr paliwa, a to prowadzi z kolei do redukcji wydalanego dwutlenku węgla o 8,5 g na kilometr. Takie dane podaje Volkswagen. Można stworzyć jeszcze lżejsze struktury, ale one są bardzo drogie i jeszcze nie opłaca się ich stosować. Na razie najbardziej popularne i opłacalne jest zastępowanie konstrukcji lekkich w okolicy dachu albo w przedniej części samochodu.

Czyli w najbliższej przyszłości spora część karoserii samochodów może być wykonywana z tworzyw sztucznych. Kiedy to może nastąpić?

Wydaje nam się, że za pięć lat pierwsze takie samochody będą na rynku. To wszystko zależy od wydajności produkcji. Pierwszy samochód, który ma karoserię całą z włókna węglowego to BMW i3. Dzięki temu udało się zmniejszyć masę samochodu o jakieś 20-30 proc., ale samochód jest bardzo drogi. To dlatego, że ta technologia jest dopiero na początku wdrażania. Obecnie produkuje się 30 tys. sztuk rocznie, teraz trzeba iść w takim kierunku, by ją powiększyć 10-krotnie.
A jaka jest wytrzymałość takich samochodów?

Ona jest taka sama. Niezależnie od tego, jakich użyjemy materiałów do produkcji samochodu - metalu, aluminium czy włókna węglowego - musimy spełnić określone kryteria. Przy tej samej wytrzymałości obniżamy wagę samochodu, co z kolei daje też możliwość obniżenia pojemności silnika. Być może za klika lat dwulitrowy silnik będzie już przeżytkiem, bo to samo przyspieszenie uda się uzyskać w samochodzie z silnikiem 1, 4-litrowym. Do tego zmierza przemysł samochodowy. Dzięki temu uda się także spełnić nowe normy emisji dwutlenku węgla, które do 2025 roku wprowadza Unia Europejska. To będzie wartość 95 gram CO2 na kilometr. Jeśli samochód nie spełni tych parametrów, to koncern będzie się musiał liczyć z olbrzymimi karami, nawet 4 tys. euro na samochód.

Opolski Park Naukowo-Technologiczny jest 10 razy mniejszy od waszego w Chemnitz. Jak będziecie współpracować?

Otrzymaliśmy dużą federalną dotację na nasz projekt dotyczący konstrukcji lekkich. Teraz planujemy zinternacjonalizować pracę naszego klastra, dlatego zaczynamy współpracę w Opolem i będziemy starali się o kolejne dotacje. W tym miejscu współpracujemy z dyscyplinami. Są specjaliści od tekstyliów, tworzyw sztucznych, elektroniki, budowy maszyn, ale też fizycy czy chemicy. Opole ma olbrzymi potencjał, jeśli chodzi o te wszystkie obszary.

Park w Chemntiz znajduje się w pobliżu miejsca, które kiedyś słynęło z produkcji wartburgów i trabantów. Ich karoserie także składały się w polimerów i plastików. To taki powrót do przeszłości - idąc w przyszłość…

Można to tak widzieć. Sęk w tym, że do tamtych czasów nie da się wrócić, bo wtedy wiele części było produkowanych ręcznie. Dziś to byłoby zbyt drogie.

No właśnie, drogie… Nie obawiacie się, że samochody z włókna węglowego będą zbyt drogie, a przez to niepopularne?

Widzimy to na przykładzie BMW i3. Ta część konstrukcji kosztuje 20 razy więcej niż metalowa, ale i tak ludzie to kupują. To kwestia wielu czynników. Na pewno marketingu. Wiem jedno - aluminium i stal są na granicy. Teraz, jeśli przemysł samochodowy chce zrobić krok do przodu, musi inwestować we włókna węglowe czy bazaltowe. To jest przyszłość.

Ważne
Politechnika Opolska razem z Parkiem Naukowo-Technologicznym w Opolu oraz Chemnitz University of Technology organizuje w Opolu pierwszą polsko-niemiecką konferencję „Bridge”. Jej główny cel to zacieśnianie międzynarodowej współpracy badawczo-rozwojowej firm wykorzystujących nowoczesne technologie w Polsce i Republice Federalnej Niemiec. Pochodzący z Opolszczyzny prof. Lothar Kroll z Uniwersytetu Technicznego w Chemnitz tłumaczy, że konferencja ma być pomostem pomiędzy nauką i biznesem, ale też platformą do współpracy między Saksonią, Dolnym Śląskiem i Opolszczyzną oraz działającymi na ich terenie firmami.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
trabek

czyli powrót do trabanta :ph34r:

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3