Lotnisko w Kamieniu Śląskim pod znakiem zapytania

Katarzyna Kownacka
Na początku kwietnia ma być znana opinia, czy lotnisko w Kamieniu Śl. opłaca się budować. Nawet jeśli będzie pozytywna, marszałek wstrzyma się z decyzją, aż skończy się kryzys.

Spodziewamy się, że instytucja ekspercka "Jaspers", która opiniuje duże projekty unijne, da lotnisku w Kamieniu Śląskim zielone światło, ale zaleci, by z uruchomieniem wstrzymać się do czasu, gdy minie kryzys - mówi Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa.

Sytuacja gospodarcza na świecie sprawiła bowiem, że pasażerów nie przybywa na lotniskach już tak wielu jak w ostatnich latach. Wzrost liczby sprzedawanych rokrocznie biletów spadł z 25-30 procent do 3-4 procent. A to przecież właśnie liczba pasażerów decyduje o tym, czy port lotniczy przynosi zysk.

- I bez unijnych ekspertów wiemy, że z uruchomieniem lotniska trzeba się teraz wstrzymać - mówi marszałek Józef Sebesta. - Rok 2009 na pewno jest stracony. Liczymy, że może sytuacja poprawi się w 2010 i wtedy będzie można uruchamiać budowę.

Opinia "Jaspersa", na którą województwo czeka od września, to tak naprawdę "być albo nie być" dla opolskiego lotniska. Ma odpowiedzieć na pytanie, czy warto i opłaca się je uruchamiać. Jeśli będzie negatywna, władze województwa nie wybudują portu. Jeśli pozytywna - powołają spółkę, poszukają inwestorów i wyłożą na budowę pieniądze unijne i samorządowe.

- Ale to od tej opinii zależy, czy dostaniemy obiecane przez Komisję Europejską 7,5 miliona euro - tłumaczy Andrzej Kasiura. - To także ważny argument w rozmowach z inwestorami.

Nieoficjalnie wiadomo, że wejściem w lotniczy biznes na Opolszczyźnie interesowali się m.in. Arabowie.

Tak było

Tak było

Sierpień 2003: Józef Pilch, prywatny inwestor z Wrocławia, kupił od Agencji Mienia Wojskowego teren po byłym wojskowym lotnisku w Kamieniu Śl. Nieoficjalnie mówiło się, że zapłacił za nie 4 mln zł.
Lipiec 2007: Władzom województwa udało się wynegocjować zgodę na wsparcie budowy lotniska unijną dotacją w wysokości 7,5 mln euro.
Luty 2008: Józef Pilch odrzuca projekt umowy skonstruowany przez urząd marszałkowski, bo nie pozwalał mu on na samodzielne zarządzanie portem lotniczym, mimo że miałby 51 proc. udziałów. Składa ofertę sprzedaży lotniska województwu.
Maj 2008: Samorząd województwa i Przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze (PPPL) dogadują się z Józefem Pilchem i odkupują od niego lotnisko za 24 mln zł.
Czerwiec 2008: Zapada decyzja, że lotniskiem, które ma powstać, będzie zarządzać spółka. Mają się w niej znaleźć: województwo opolskie, PPPL oraz w przyszłości samorządy Gogolina, Opola, Kędzierzyna-Koźla, Strzelec Opolskich, Krapkowic, a także duży inwestor finansowy.

- Serial pod tytułem "Lotnisko w Kamieniu" trwa już trzy lata i końca nie widać - niecierpliwi się Jerzy Czerwiński, opozycyjny radny sejmiku z PiS. - "Jaspers" powinien wydać opinię już dawno, a co rusz prosi o nowe dane. Wygląda, jakby uchylał się od wydania decyzji. Spółka samorządu i Polskich Portów Lotniczych miała powstać latem i ciągle jej nie ma. A ostatnio wydaje mi się, że zarząd traktuje powołanie portu jak kukułcze jajo. W końcu to duża odpowiedzialność i pracochłonna rzecz, za którą wreszcie należałoby się wziąć, a nie tylko robić PR.
Andrzej Kasiura, członek zarządu, ripostuje: - Nie powołujemy spółki, bo nie ma jeszcze decyzji "Jaspersa". Ale żeby nie tracić czasu, gromadzimy potrzebne do budowy portu dokumenty: studium wykonalności, ocenę oddziaływania na środowisko.

Problem też w tym, że obiecane przez Komisję Europejską pieniądze (7,5 mln euro, czyli obecnie ok. 30 mln złotych) województwo musi wykorzystać w latach 2007-2013 roku.

- To znaczy, że mamy czas, by budowę rozpocząć do 2013 roku, gdyby spełniły się czarne scenariusze i recesja się przedłużała - mówił przed ostatnią sesją sejmiku marszałek Józef Sebesta. - Nawet gdyby się tak stało, to zdążymy. Szacujemy, że na budowę portu potrzebujemy rok, najwyżej 5 kwartałów, a na rozliczenie unijnej dotacji będziemy mieć czas do 2015 roku.

Lotnisko w Kamieniu Śląskim ma kosztować ok. 100 mln złotych. Będzie miało status lotniska regionalnego, które obsługuje loty międzynarodowe. - Liczymy, że w 5-6 lat od uruchomienia mogłoby z niego korzystać 300-350 tysięcy pasażerów - zakłada Andrzej Kasiura.

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Polski rynek pracy otwiera się na Białoruś

Wideo

Komentarze 37

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

1243

chopsasa, chopsasa jedźmy wszyscy do lasa. lotnisko, letnisko, obok mamy rżysko...

Q
Qfaja
W dniu 11.09.2009 o 20:20, Lot nr 0 napisał:

Nic nie wiesz!Lotnisko będzie ale w Modlinie!


A przecież wystarczyło powiedzieć w Warszawie "dla Modlina : NIE ! "
i mielibyśmy lotnisko w NIE MODLINIE!
L
Lot nr 0
W dniu 07.09.2009 o 23:39, 1243 napisał:

ja się nie pytam. Wiem, że żadnego lotniska nie będzie!!!


Nic nie wiesz!Lotnisko będzie ale w Modlinie!
1243

ja się nie pytam. Wiem, że żadnego lotniska nie będzie!!!

t
tsudack

Najgorzej jak nie wie a pisze lub mówi z przekonaniem, linia kolejowa kończy się w odległości 500m od płyty lotniska ,posiada dostęp do magistrali Wrocław-Kraków, do Balic będzie można dojechać koleją od lutego 2010, jak na razie byłoby to drugie w Polsce lotnisko z bliskim dostępem do koleji
tsudack

~ktoś~
W dniu 29.04.2009 o 07:08, ilcia napisał:

A co ma piernik do wiatraka ?. Jestem pewna, że lotnisko to nawet jeśli powstanie, nie będzie przynosiło zysków. Dlaczego ? a dlatego, że nie ma tam dojazdu kolejowego. Nie każdy dysponuje samochodem a jeśli nawet to co ma potem zrobić z tym pojazdem?. O wiele praktyczniejsze jest korzystanie z lotnisk we Wrocławiu i Katowicach.


A do którego z Polskich lotnisk można dojechać koleją bez przesadek na autobus ??
PKP Kamień Śl jest oddalone TYLKO o niecale 2,5 km.Niech najpierw powstanie to lotnisko a i infastruktura wokół niego się pojawi
~kTOŚ~

Mierny ale Wierny!

W
Wierny

Do ;ilci; ty możesz korzystać z lotniska w Gdańsku tam jest dojazd kolejowy.

i
ilcia

A co ma piernik do wiatraka ?. Jestem pewna, że lotnisko to nawet jeśli powstanie, nie będzie przynosiło zysków. Dlaczego ? a dlatego, że nie ma tam dojazdu kolejowego. Nie każdy dysponuje samochodem a jeśli nawet to co ma potem zrobić z tym pojazdem?. O wiele praktyczniejsze jest korzystanie z lotnisk we Wrocławiu i Katowicach.

W
Wierny

Lotniska nie będzie dopóki kler z dyrektorem upadającego zamku na czele , będzie stąpał po kamieńskej ziemi.

z
znajomy123456

Opolszczyzna to małe województwo mimo że mamy 2 Kaczyńskich i 1 Tuska to opolsczyzną rządzi monarcha ze swoją świtą. Władze wojewódzkie i gminne są mu całkowicie poddane, gdyż nie jednokrotnie zawdzięczają mu swoje stanowiska, jak to miało miejsce w gminie Gogolin gdzie w kampanię wyborczą zaangażowany był osobiście Nosol: Przed wyborami poświęcenie przychodni w Gogolinie, w Kamionku poświęcenie kaplicy i jak tu się sprzeciwić woli monarchy, a lotnisko w Kamieniu Śląskim jest nie na ręke Kurii

~gościówa~

opolskie to nie pomyłka. Pomyłką są rządzący

B
Bezo.
W dniu 05.04.2009 o 15:50, Gość napisał:

mam nadzieję, że lotnisko powstanie, a tym wszystkim pseudo ekonomistom szczęka opadnie i rozbije się o płytę lotniska. Skoro tak 'kochacie' Katowice i Wrocław to wynocha z opolszczyzny.


Ta cała opolszczyzna już dawno powinna być podzielona na województwa Dolnośląskie i Śląskie. Do Wrocławia na lotnisko masz godzinkę jazdy autostradą, a do Pyrzowic podobnie. Tutaj lotnisko nie ma żadnego sensu.

Pan Józef Pilch o tym wiedział i zrobił na tym lotnisku niezły interes kasując od władz opola coś koło 20mln zł. Teraz śmieje się z naszych głupich władz.

To całe opolskie to jedna wielka pomyłka.
B
Bezo.

No i wychodzi na to, że Józef Pilch, prywatny inwestor z Wrocławia najlepiej na tym wyszedł zarabiając coś około 20mln zł. A nasze władze mydlą ludziom oczy i wydają nasze pieniądze na bzdury.

Każdy kto ma swój prywatny interes wie, że nie ma sensu ładować pieniędzy w coś co się nie opłaca lub jest ryzykowne. Wszystko skrupulatnie kalkuluje i bada, by po prostu wiedzieć czy interes będzie się kręcił czy nie.

W przypadku gdy władza pcha się do tego ze swoimi łapami i "fachowcami" (szczególnie nasza opolska władza) nigdy nie wychodzi nic dobrego.
Wygodnie wydaje się nie swoje czyli publiczne czyli podatników pieniądze. A jak coś nie wypali to winnych nigdy nie ma, a kasa przepada i nie ma ani interesu ani kasy ani winnych.

Żenada.

L
Lot nr. 0

Nadzteja matka głupich.Pseudo ekonomista jest w zarządzie ale ma się dobrze i szczęka mu narzie nie opadnie.Opłaczlność to jedna strona medalu ale najważniejszą sprawą jest brak pieniędzy,To było do przewidzenia i to zostało zaniechane. A zaniechanie to przestęostwo?Kryzyz jest tylko zasłoną dymną. Właśnie w kryzysie winno się wykonac prace aby jak skończy się kryzys móc odczuć jego dobrodziejstwo!Ale nieudaczniki z tych naszych krętaczy!

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3