Małe dzieci jedzą zbyt dużo soli i cukru

sxc
sxc
90 proc. dzieci w wieku od roku do trzech lat je za dużo soli, 80 proc. za dużo cukru, ich dieta jest zbyt uboga w wapń i witaminę D - wynika z badań zaprezentowanych w Warszawie.

Pod lupą

Pod lupą

Tutaj znajdziesz smaczne i zdrowe przepisy dla najbardziej wybrednych małych smakoszy:

ammniam.dziecisawazne.pl

Dzieci bardzo wcześnie uczą się nawyków żywieniowych rodziców - podkreślają eksperci i ekspertki.

Z badania wynika, że jedynie 45,5 proc. dzieci w wieku od roku do trzech lat ma prawidłowy indeks BMI (wskaźnik masy ciała). U 12,5 proc. dzieci stwierdzono niedobór, a u 14,5 proc. - znaczny niedobór masy ciała. Nadwagę i otyłość ma odpowiednio 14,5 proc. i 13 proc. dzieci

Badanie "Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce" przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 400 dzieci w wieku 13-36 miesięcy. Badanie zostało przygotowane przez Fundację Nutricia we współpracy z Instytutem Matki i Dziecka.

Zdrowe dzieci jedzą tak…
Co w takim razie zrobić, żeby ten stan zmienić? Może warto skorzystać z rad dietetyka Kazimierza Kłodawskiego opublikowanych na www.dziecisawazne.pl
1. wprowadź pełne ziarna zbóż: ryż naturalny krótkoziarnisty i długoziarnisty, kaszę jaglaną, orkisz, jęczmień i owies bezłuskowy, kaszę gryczaną, amarantus i quinoa.
2. zamień mąkę białą na mąkę razową (na początku mieszaj mąki w różnych proporcjach).
Uwaga! Każde pieczywo w nadmiarze szkodzi. Pieczywo na początku podawaj mieszane, później tylko razowe.
3. zamień sól białą na sól nierafinowaną, czyli nieoczyszczoną (bogatą w składniki mineralne i pierwiastki śladowe). Sól kamienna i sól morska rafinowana, czyli oczyszczona jest bezwartościowa. Stosuj sól morską nierafinowaną.
4. zamień biały cukier rafinowany, na nierafinowany cukier trzcinowy, a jeszcze lepiej na słód ryżowy i jęczmienny, syrop buraczany, kukurydziany i klonowy. Ograniczaj nawet te naturalne słodkości w diecie dziecka.
5. zamień olej rafinowany, na oliwy i oleje z pierwszego tłoczenia i tłoczone na zimno. Dobre tłuszcze w diecie dziecka są niezastąpione. Z punktu widzenia fizjologii najważniejsze są kwasy wielonienasycone, czyli NNKT. Znajdują się one w olejach roślinnych: sezamowym, słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym, lnianym, rybach morskich, orzechach i mleku matki.
6. codziennie podawaj warzywa. Podawaj warzywa lokalne i sezonowe!
7. podawaj warzywa strączkowe. Im dziecko młodsze, tym warzywa strączkowe powinny być lżej strawne, (np. młody groszek lub bób przetarte lub zmiksowane i dodane do innych warzyw lub zbóż, nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu). Później także czerwona, zielona i brązowa soczewica, cieciorka, fasolka azuki i mung, groch, fasola zwykła itd.
8. podawaj warzywa kiszone (po 15-18 miesiącu życia, w małych ilościach). Najlepiej, aby kiszonki były składnikiem innych potraw. Na przykład kapusta kiszona jest bogatym źródłem wielu potrzebnych dziecku składników, zwłaszcza witaminy C. Szczególnie korzystne jest spożywanie jej zimą (zamiast cytrusów, które niszczą system immunologiczny naszych pociech). Kiszona kapusta wspomaga odporność i zwiększa możliwości obronne dziecka przed infekcjami.
9. podawaj owoce. Podawaj owoce lokalne i sezonowe: jabłka, truskawki, wiśnie, czereśnie, agrest, porzeczki, morele, brzoskwinie, śliwki itd. Jedynym owocem, które można serwować przez cały rok jest jabłko. Owoce częściowo powinny zastąpić cukier oraz inne niezrównoważone słodkości (słodycze).
10. podawaj orzechy i nasiona. Są one źródłem wysokiej jakości kwasów tłuszczowych nienasyconych, a także błonnika, wapnia, witamin A, B i E oraz i licznych mikro- i makroelementów. Produkty te dzieci powinny spożywać w niedużych ilościach, ale systematycznie.
11. ogranicz podawanie białka. Podawaj białko najwyższej jakości (np. z ryb słodkowodnych, morskich i oceanicznych i drobiu z hodowli naturalnych) i w ograniczonym zakresie. Doskonałe i pełnowartościowe białko uzyskasz, umiejętnie łącząc produkty z pełnych ziaren zbóż i warzyw strączkowych. Z nabiału podawaj sery twarogowe.


Kazimierz Kłodawski

Specjalista z zakresu żywienia człowieka i szeroko pojętej promocji zdrowia. Od 16 lat wegetarianin i makrobiotyk. Z zamiłowania filozof, ekolog i przyrodnik. Autor książki "Rok z makrobiotyką" oraz licznych artykułów na temat filozofii zdrowia oraz naturalnego stylu życia i odżywiania (publikacje m.in.: "Wegetariański Świat"). Od kilkunastu lat prowadzi "Szkołę Żywienia Naturalnego", promującą ideę zdrowego, naturalnego i twórczego życia.
http://www.klodawski.pl

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3