Maria Katarzyna Lasatowicz: - Sam nauczyciel tożsamości nie zbuduje

fot. Krzysztof Ogiolda
Dr hab. Maria Katarzyna Lasatowicz
Dr hab. Maria Katarzyna Lasatowicz fot. Krzysztof Ogiolda
- W środowisku mniejszości mówi się coraz więcej o otwieraniu najpierw jednej, a potem kolejnych, szkół dwujęzycznych - mówi dr hab. Maria Katarzyna Lasatowicz, profesor UO, dyrektor Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Opolskiego.

Studenci germanistyki na Uniwersytecie Opolskim mają nie tylko pełną kompetencję językową - zarówno po polsku, jak i po niemiecku - co ich pozytywnie wyróżnia na tle innych studentów tego kierunku w Polsce. W czasie studiów poznają także dogłębnie tradycję, kulturę i historię Śląska Opolskiego. Tę wiedzę w sposób naturalny odnoszą do swojego doświadczenia, bo aż około 80 procent z nich to Ślązacy z urodzenia i wychowania.

To się czuje, obserwując ich obowiązkowość i solidność, poczucie więzi z uczelnią, szczególnie wtedy, gdy reprezentują uniwersytet na zewnątrz.

Myślę, że właśnie ze względu na ową śląską tożsamość wielu naszych studentów jest gotowych iść do szkoły i uczyć języka niemieckiego, także jako języka mniejszości narodowej. Dadzą sobie radę, bo będą umieli się w czuć w sposób myślenia i oczekiwania uczniów.

W środowisku mniejszości mówi się coraz więcej o otwieraniu najpierw jednej, a potem kolejnych, szkół dwujęzycznych. Wiem, że przeszkodą w szybkiej realizacji tych zamiarów jest brak nauczycieli potrafiących uczyć po niemiecku - z braku fachowego słownictwa - biologii, geografii czy chemii. Toteż w najbliższym czasie planujemy uruchomienie studniówek podyplomowych dla nauczycieli, by mogli zyskać potrzebne kompetencje.

Już teraz w szkołach obserwujemy inne niepokojące zjawisko. Polega ono na niechęci części uczniów do języka niemieckiego pod wpływem fascynacji angielskim, bardzo ekspansywnym, obecnym w świadomości uczniów choćby dzięki piosenkom.

Zresztą problem nie w tym, by się nie uczyć angielskiego, tylko by w domach tworzyć motywację także do nauki niemieckiego. Tą motywacją może być ożywienie tradycji i tożsamości. Ale w tym dziele nauczyciel nie może być sam. Tak jak katechecie trudno będzie - bez pomocy rodziców - przekazać dziecku wiarę, tak samo tożsamość musi być czymś, co zostanie wyraźnie wzmocnione w domu. To jest ważne zadanie dla rodziców i absolutnie nie powinni go przespać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska