Mieszkaniec Olesna startuje w holenderskiej ciężarówce Team de Rooy. Załogę rajdową tworzą: holenderski kierowca Gerard de Rooy, hiszpański nawigator Moises Torrallardona oraz polski mechanik pokładowy Darek Rodewald.
W kategorii ciężarówek mechanik jest pełnoprawnym członkiem załogi. Ma licencję rajdową i pokonuje całą trasę.
Darek Rodewald jest nie tylko pierwszym Polakiem, który wygrał najsłynniejszy rajd świata, ale także jedynym, który wygrał go dwukrotnie! Dokonał tego w 2012 i 2016 roku. W tym roku chce powtórzyć ten sukces po raz trzeci!
- To będzie naprawdę ciekawy rajd, bo aż 70 procent trasy to wydmy!- mówi Darek Rodewald. - Gerard de Rooy uwielbia jazdę po wydmach i umie to robić. Na piasku zawsze budowaliśmy przewagę nad rywalami. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy faworytami. Wjeżdżając na górę piasku, nigdy nie wiesz, co będzie po drugiej strony. Jeden błąd oznacza koniec rajdu dla ciebie.
Dakar dlatego nazywany jest najtrudniejszym rajdem świata, że ponad połowa uczestników nie dojeżdża do mety.
Kierowcy do pokonania mają w tym roku 5 tysięcy kilometrów. Start i meta będą w Limie.
Po pokonaniu 10 etapów rajdowcy zakończą wyścig 17 stycznia.
Darek Rodewald wraz ze swoją ekipą jedzie 9-tonową ciężarówką Iveco Powerstar Strator Torpedo. Właśnie mechanik z Olesna jest jej głównym konstruktorem.
Darek jedzie w rajdzie torpedą
Ta ciężarówka to prawdziwa torpeda na czterech kółkach. Ma ponad 1000 koni mechanicznych. Pali 100 litrów na 100 kilometrów, a w ekstremalnych warunkach drogowych nawet 200 litrów.
Potrafi ostro się rozpędzić, ale jest blokada na prędkości 140 km/h. To maksymalna prędkość, jaką mogą jechać ciężarówki na Rajdzie Dakar.
- Za przekroczenie tej prędkości nawet o 1 kilometr na godzinę są surowe kary: nie tylko karny czas w kwalifikacji, ale także mandat! - informuje Darek Rodewald. - GPS rejestruje takie przekroczenie. My przekroczyliśmy raz przypadkowo prędkość o 1 km/h i oprócz karnego czasu musieliśmy zapłacić 500 euro kary!
Cała ekipa Teamu de Rooy liczy aż 41 osób. Darek Rodewald jest szefem mechaników. W rajdzie wystartują 4 ciężarówki holenderskiego teamu. Do tego dochodzą auta serwisowe. Podczas rajdu Team de Rooy zużyje 100 opon.
- Na ostatnich etapach i tak brakuje już nowych opon i zakładamy po prostu te najmniej zniszczone! - mówi Darek Rodewald.
Największym rywalem Teamu de Rooy tradycyjnie będzie rosyjski Kamaz, który seryjnie wygrywa Rajd Dakar. Ale w ostatnich latach tylko Gerard de Rooy z Darkiem Rodwaldem potrafił wyrwać Rosjanom zwycięstwo.
Historia startów Darka Rodewalda w rajdach:
2018 – 1. miejsce w Africa Eco Race w składzie: Gerard de Rooy, Darek Rodewald, Moises Torrallardona
2017 - 3. miejsce w składzie: Gerard de Rooy, Darek Rodewald, Moises Torrallardona
2016 – 1. miejsce w składzie: Gerard de Rooy, Darek Rodewald, Moises Torrallardona
2015 – 9. miejsce (po pechowej awarii na czwartym etapie, kiedy w ciężarówce złamał się dyferencjał tylnej osi, Darek Rodewald z załogą spadł w klasyfikacji generalnej na 32. miejsce. W następnych etapach mozolnie odrabiał straty. Sześciokrotnie stawał na podium, zajmując trzy razy 2. i trzy razy 3. miejsce).
2014 - 2. miejsce
2013 - 4. miejsce
2012 - 1. miejsce w składzie: Gerard de Rooy, Darek Rodewald, Tom Colsoul
2011 – pierwszy start z Gerardem de Rooyem, groźny wypadek już na pierwszym etapie, po rannego Gerarda de Rooya musiał przyleciał śmigłowiec
2010 – start z francuskim kierowcą Josephem Adua, wypadek na 3 etapy przed metą
2009 – 1. miejsce w Africa Eco Race w składzie: Jan de Rooy, Dany Colebunders. Darek Rodewald
Ciekawostką jest, że kaski zawodników z Teamu de Rooy pomalował i ozdobił Robert Pawlik z Olesna.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?