Mercedes Citan Tourer (113) 1.3 131 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Na rynku kombi-vanów za wiele się nie dzieje. Jedni ograniczają ofertę tylko do silników elektrycznych, inni czekają na rozwój sytuacji, jeszcze inni pozostawiają w ofercie kilka jednostek i czekają na reakcje klientów. Jednym z takich samochodów-duchów jest Mercedes Citan. Oferta jest, kilka wersji również, ale na ulicach trudno go wyłowić z tłumów crossoverów i hatchbacków. Czym zaskakuje Citan i czy ma przewagę nad autami tworzonymi wg. nowej mody?
Na rynku kombi-vanów za wiele się nie dzieje. Jedni ograniczają ofertę tylko do silników elektrycznych, inni czekają na rozwój sytuacji, jeszcze inni pozostawiają w ofercie kilka jednostek i czekają na reakcje klientów. Jednym z takich samochodów-duchów jest Mercedes Citan. Oferta jest, kilka wersji również, ale na ulicach trudno go wyłowić z tłumów crossoverów i hatchbacków. Czym zaskakuje Citan i czy ma przewagę nad autami tworzonymi wg. nowej mody? Kamil Rogala
Na rynku kombi-vanów za wiele się nie dzieje. Jedni ograniczają ofertę tylko do silników elektrycznych, inni czekają na rozwój sytuacji, jeszcze inni pozostawiają w ofercie kilka jednostek i czekają na reakcje klientów. Jednym z takich samochodów-duchów jest Mercedes Citan. Oferta jest, kilka wersji również, ale na ulicach trudno go wyłowić z tłumów crossoverów i hatchbacków. Czym zaskakuje Citan i czy ma przewagę nad autami tworzonymi wg. nowej mody?

Mercedes Citan Tourer. Nadwozie i wnętrze

Kombi, duży van, albo coś pomiędzy, czyli kombi-van. Kiedyś wybór dla rodziny był dość prosty, ale gdy na rynku pojawiły się crossovery i wszelkiej maści SUV-y, niektórzy, w pogoni za modą i ładnym wyglądem, są w stanie poświęcić nieco przestrzeni i funkcjonalności. Jeśli jednak ktoś szuka maksimum przestrzeni w aucie o raczej kompaktowych gabarytach, a priorytetem jest dużo miejsca nad głową i poczucie swobody dla całej rodziny, żaden crossover w podobnej cenie tego nie zaoferuje. Nie jest oczywiście tajemnicą, że Mercedes Citan powstał we współpracy z Renault i jest tak naprawdę technicznym bliźniakiem modelu Kangoo ze wszystkimi jego zaletami i wadami.

Zaletą jest z pewnością wspomniana przestrzeń i wiele przydatnych, funkcjonalnych rozwiązań. Z zewnątrz podobieństwa widać przede wszystkim z boku i z tyłu. Wszystko jest niemal takie same i jeśli ktoś zna model Kangoo, Citana może z nim pomylić, jeśli nie zauważy logo producenta. Na szczęście z przodu jest już zdecydowanie lepiej i inaczej. Mamy typowy dla Mercedesa zderzak z szerokim czarnym pasem oraz światłami przeciwmgielnymi ustawionymi po bokach. Do tego szeroki grill z poziomymi poprzeczkami, duże logo w centralnej części oraz ładne klosze lamp. Tutaj nie ma wątpliwości, że jest to Mercedes, choć na pewno nie „z krwi i kości”.

Podobnie jest we wnętrzu. Z jednej strony, jest to typowe Renault Kangoo. Plastiki są twarde i dość przeciętnej jakości. Twarde są nawet podłokietniki na drzwiach i podłokietnik centralny, co przywodzi na myśl dostawczo-użytkowe pochodzenie auta. Moim zdaniem, Mercedes mógł się pokusić, aby choć trochę uprzyjemnić użytkownikom podróż, a plastikowy podłokietnik środkowy to moim zdaniem mocna przesada. Co prawda w nowym modelu Klasy T jest lepiej, ale za Citana również płacimy sporo, więc wypadałoby dodać chociaż milimetr pianki tu i ówdzie. Panel sterowania klimatyzacją spotkamy w innych modelach Renault, ale Mercedes dodał swoje nawiewy i ekran z systemem MBUX. Co prawda to jego namiastka, ale systemem steruje się wygodnie i można się do wszystkiego przyzwyczaić.

Miejsca z tyłu jest dużo, na oparciach foteli zamontowano rozkładane stoliki, więc kolejny ukłon w stronę rodziny. Zaletą (choć nie do końca, ale o tym za chwilę), są składane na płasko siedzenia w drugim rzędzie. Kanapa jest dzielona w stosunku 60:40, a po złożeniu siedzisko ląduje nisko i dzięki temu mamy płaską podłogę bagażnika. To zaleta, ale jeśli z przodu chce usiąść ktoś wysoki, to ma spory problem, bowiem po złożeniu kanapy, fotele z przodu blokują się mniej więcej na połowie zakresu regulacji. Trzeba to wziąć pod uwagę i jeśli ktoś ma zamiar często przewozić dużo bagażu, ale ma ponad 180 cm wzrostu, może mieć z tym niemały problem. Pojemność bagażnika w standardowym układzie ma 520 litrów, ale po złożeniu wszystkiego na płasko przestrzeń bagażowa to niebotyczne 2900 litrów. Zbiornik paliwa ma 54 litry. Auto bazuje na platformie Renault–Nissan CMF-CD.

Mercedes Citan Tourer. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Do testu dostałem odmianę oznaczoną jako 113, co oznacza, że pod maską pracował silnik benzynowy 1.3 o mocy 131 KM i momencie obrotowym 240 Nm. To w zupełności wystarczy do sprawnego napędzania tego auta zarówno w trasie, jak i w mieście. Dynamika co prawda nie jest zaskakująca, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13 sekund, a prędkość maksymalna to 183 km/h. Mimo to autem jeździło mi się przyjemnie, sześciobiegowa skrzynia manualna nie nastręczała trudności, a zużycie paliwa było na przyzwoitym poziomie.

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 7,5 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 5-6 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 7,5-9 l/100km.

To naprawdę przyjemne auto do jazdy po mieście, gdzie odwdzięcza się zadowalającą dynamiką i zwrotnością. Co prawda w trasę wybrałbym chyba odmianę z silnikiem wysokoprężnym, ale tylko wtedy, gdy miasto byłoby bardzo rzadko przeze mnie odwiedzane. Ideałem wydaje się wersja z automatyczną przekładnią, ale jej cena jest wyraźnie wyższa.

Mercedes Citan Tourer. Ceny i wyposażenie

Cennik Mercedesa Citana Tourer otwiera kwota 113 775 złotych za wersję Base z silnikiem 1.3 o mocy 102 KM. Za testowaną odmianę Pro z mocniejszym, 131-konnym silnikiem trzeba zapłacić już 123 910 złote. Za co dopłacamy? Opcji jest sporo, m.in.

  • lakier metaliczny – 2 667 PLN;
  • pakiet nawigacyjny (wraz z systemem MBUX) – 5 855 PLN;
  • pakiet zewnętrzny Dynamic (felgi aluminiowe, przyciemniane szyby itp.) – 3 336 PLN;
  • pakiet komfortowych foteli – 2 792 PLN;
  • pakiet parkowania (kamera cofania, czujniki z przodu i z tyłu itp.) – 5 170 PLN;
  • pakiet oświetleniowy (reflektory LED, asystent świateł drogowych, światła przeciwmgielne itp.) – 4 946 PLN;
  • zderzaki lakierowane na kolor nadwozia – 1 098 PLN.

Po dodaniu większości pakietów, cena może przekroczyć 150 000 złotych, a to już słuszna kwota i rozmyślania na temat nieco mniej praktycznych, ale modniejszych i z pewnością lepiej wykonanych crossoverów zaczynają mieć sens.

Mercedes Citan Tourer. Podsumowanie

Mercedes Citan Tourer to ciekawe auto dla rodziny, bardzo pojemne i praktyczne, ale zaczyna tracić sens, gdy spojrzymy na cennik dobrze wyposażonych wersji. Dobrze, nie znaczy starannie i komfortowo, bowiem plastikowe podłokietniki bez nawet milimetra materiału to w dzisiejszych czasach trochę przesada, jeśli chodzi o oszczędności. Poza tym konkurencja oferuje niewiele mniej w niższej cenie. Trochę szkoda, że ten naprawdę ciekawy segment zaczyna być pomijany przez producentów.

Mercedes Citan Tourer – zalety:

  • praktyczne i bardzo przestronne nadwozie;
  • ogromny bagażnik po złożeniu oparć kanapy;
  • oszczędna i wystarczająco dynamiczna jednostka napędowa;
  • dość sprawnie działający system info-rozrywki;
  • kilka przydatnych i praktycznych rozwiązań we wnętrzu.

Mercedes Citan Tourer – wady:

  • wysoka cena po doposażeniu;
  • słabej jakości materiały – sam plastik;
  • złożona kanapa blokuje regulację foteli przednich.

Porównanie Mercedes Citan Tourer (113) 1.3 131 KM (MT6) do wybranych konkurentów:

 

Mercedes Citan Tourer (113) 1.3 131 KM (MT6)

Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBoost 114 KM (MT6)

Nissan Townstar 1.3 DIG-T 130 KM (MT6)

Cena (zł, brutto)

od 118 572

od 120 934

od 109 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi-van/5

kombi-van/5

kombi-van/5

Długość/szerokość (mm)

4498/1859

4500/1855

4486/1860

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1584/1596

b.d./b.d.

b.d./b.d.

Rozstaw osi (mm)

2716

2795

2716

Pojemność bagażnika (l)

520/2900

1213/2556

775/2800

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1596

1467

1475

Pojemność zbiornika paliwa (l)

54

50

54

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1332

1498

1333

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna, 6-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

131

114

130

Moment obrotowy (Nm)

240

220

240

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13

11,9

11,8

Prędkość maksymalna (km/h)

183

181

183

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6,7 (WLTP)

6,5 (WLTP)

6,7 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

153

146

151

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mercedes Citan Tourer (113) 1.3 131 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie - Motofakty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska