Miasto będzie budować drogę na wyspie Bolko!

Artur  Janowski
Artur Janowski
Nowa droga ma odkorkować Opole.
Nowa droga ma odkorkować Opole.
Trasa przez wyspę Bolko jest lepsza od trasy średnicowej planowanej na Pasiece - wynika z ekspertyzy zleconej przez ratusz. - Decyzja o budowie tej drogi już zapadła - twierdzi prezydent Ryszard Zembaczyński.

Trasa średnicowa? Jest najgorsza

Trasa średnicowa? Jest najgorsza

Gdy przed kilkudziesięcioma laty planowano nową trasę na Zaodrze uważano, że najkorzystniej będzie, gdy przetnie ona wyspę Pasiekę. To najkrótsza droga i właśnie za nią od lat lobowały osoby zajmujące się komunikacją w mieście.
Tymczasem w analizie firmy Ekkom można przeczytać, że taka droga kumulowałaby uciążliwości dla mieszkańców, którzy już mieszkają obok trasy kolejowej. Co więcej, przecinałaby strefę ochrony konserwatorskiej, a także kolidowała z Parkiem Nadodrzańskim.
- Połączenie tej trasy z ulicą Korfantego byłoby bardzo trudne, a bez wyburzeń nie można by tego wariantu realizować - opowiada prezydent Ryszard Zembaczyński i przyznaje, że średnicówka została uznana za najgorszy pomysł.
Drugi z odrzuconych wariantów dotyczył budowy trasy jako części obwodnicy południowej. Ale był najbardziej kosztowny, a poza tym kolidowałby np. z cennym stanowiskiem archeologicznym.
- Kluczowy był jednak fakt, że tą drogą, jak wynika z badań ruchu, jeździłoby najmniej samochodów - twierdzi prezydent Zembaczyński.

Trasa i kolejny most na Odrze mają odciążyć centrum i umożliwić nam szybkie przedostanie się na Zaodrze. Do tej pory brano pod uwagę trzy warianty drogi:

przez wyspę Pasiekę,
przez wyspę Bolko
budowę fragmentu obwodnicy południowej.

Tymczasem opracowanie krakowskiej firmy Ekkom - które właśnie trafiło do ratusza - jednoznacznie wskazuje, że trasa bolkowska jest najlepsza. Dlaczego?

Autorzy ekspertyzy przekonują, że to najtańszy wariant i jednocześnie najmniej kolizyjny z terenami już zagospodarowanymi.

Poza tym dwujezdniowa droga nie przetnie Bolko, ale będzie omijać park i prowadzić do istniejącego mostu na Kanale Ulgi.

Musiałby powstać tylko jeden wiadukt w rejonie alei Przyjaźni oraz most na Odrze. Co ważne, miasto jest właścicielem ponad 90 procent gruntów niezbędnych do budowy drogi.

- Wprawdzie trasa średnicowa byłaby nieco lepsza pod względem liczby aut, jakie by nią pojechały w ciągu doby, ale za to znacznie bardziej kosztowna i trudniejsza do połączenia z istniejącymi układem komunikacyjnym - mówi Ryszard Zembaczyński, prezydent Opola.

Choć ekspertyza wskazuje mocno na trasę bolkowską, to w urzędzie miasta wcale nie ma jednomyślności w tej sprawie.

Nieoficjalnie wiemy, że ustalenia firmy Ekkom krytykuje biuro urbanistyczne (w ocenie urbanistów trasa średnicowa byłaby lepsza, bo prowadzi przez tereny, które już są zabudowane). Z kolei wątpliwości co do oszacowanych kosztów, pojawiają się w Miejskim Zarządzie Dróg.

Co więcej, prezydent deklarował, że budowa drogi wartej kilkadziesiąt milionów złotych będzie jesienią poddana konsultacjom z mieszkańcami.

- I z tego się nie wycofuję, nie zamierzamy też ukrywać opracowania, które przygotowano - deklaruje Zembaczyński. - Nie wyobrażam sobie jednak, aby mieszkańcy zaprotestowali przeciwko budowie trasy na wyspie Bolko. Twarde argumenty niezależnych ekspertów przemawiają za tym wariantem. Urzędnicy mogą mieć wątpliwości, ale decyzję rekomenduję ja, a potem dane rozwiązanie przedstawiam radzie miasta - podkreśla Zembaczyński.

Prezydent wybrał już wariant trasy, niewykluczone także, że niebawem rozstrzygnie sprawę sprzedaży akcji Energetyki Cieplnej Opolszczyzny. To z zysków ze sprzedaży akcji ma być sfinansowana budowa.

- Prywatyzacja jest przesądzona, ale być może nie pozbędziemy się całego ponad 50-procentowego pakietu akcji, lecz tylko jego część - przyznaje Zembaczyński.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to budowa mogłaby ruszyć w 2013 roku. Wcześniej musi powstać dokumentacja techniczna drogi.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska