Do tej pory wydawało się, że zakup kilkunastu nowych autobusów dla Miejskiego Zakładu Komunikacji, jaki planowany jest w tym roku, to będzie wszystko na co stać Opole.
Tymczasem urząd miasta zamierza ich kupić w najbliższych latach znacznie więcej. We wniosku do unijnych funduszy na lata 2014-2020, zapisano aż 38 nowych autobusów hybrydowych.
Wrażenie robi nie tylko liczba, ale także sam fakt postawienia na autobusy hybrydowe, które są rzadkością w Polsce.
Hybryda tym różni się od tradycyjnego autobusu, że silnik elektryczny jest wykorzystywany przy ruszaniu i rozpędzaniu pojazdu, a potem uruchomia się automatycznie silnik wysokoprężny (ładowane są też baterie elektryczne).
Eksperci podkreślają, że choć hybrydowe autobusy są drogie, to jednocześnie bardziej przyjazne dla środowiska.
Czytaj także: Hybrydowy autobus Volvo na ulicach Opola
- I to jest powód, dla którego chcemy na nie postawić - przyznaje Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta ds. komunikacji. - Przyszłość należy do ekologicznych autobusów, a także do infrastruktury, zwiększającej wykorzystanie komunikacji zbiorowej. Mamy na to pomysł, a marszałek będzie mieć pieniądze na wspieranie właśnie takich rozwiązań.
Przygotowywany obecnie projekt zakłada również powstanie pierwszych w województwie parkingów "Park&Ride" (parkuj i jedź). Takie miejsca służą do tego, aby kierowcy nie wjeżdżali do centrum, ale pozostawiali samochód na parkingu i korzystali np. z komunikacji zbiorowej (autobus, pociągi) czy rowerów (wypożyczalnie).
Miasto na początek chce stworzyć dwa takie parkingi. Pierwszy obok stacji kolejowej Opole-Zachodnie (aktualnie trwa załatwianie spraw własnościowych ponad dwuhektarowej niezagospodarowanej działki), a drugi obok stacji Opole Grotowice.
- Oba będą dobrze skomunikowane z centrum miasta, a dzięki temu liczba samochodów wjeżdżających do Opola powinna być mniejsza - ocenia Arkadiusz Wiśniewski. - Dodatkowo chcemy stworzyć nowe centrum przesiadkowe w rejonie dworca Opole Główne, tak aby w jednym miejscu można skorzystać z autobusów PKS i MZK.
Projekt zostanie zgłoszony do listy inwestycji kluczowych województwa. Ma kosztować aż 81 mln zł z czego 68 mln miałoby pochodzić z funduszy unijnych.
Na razie trudno określić, czy urząd marszałkowski go zaakceptuje. Na pewno jednak nawet bez unijnego wsparcia miasto będzie samo chciało go realizować. Tyle, że wówczas budowa parkingów i zakup autobusów potrwa dużo dłużej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?