Miasto Opole chce kupić autobusy hybrydowe dla MZK

Archiwum
Jazda próbna autobusu hybrydowego Volvo na ulicach Opola.
Jazda próbna autobusu hybrydowego Volvo na ulicach Opola. Archiwum
Blisko 40 autobusów hybrydowych zamierza kupić Ratusz, a zakup połączyć z budową pierwszych w województwie parkingów Park&Ride.

Do tej pory wydawało się, że zakup kilkunastu nowych autobusów dla Miejskiego Zakładu Komunikacji, jaki planowany jest w tym roku, to będzie wszystko na co stać Opole.

Tymczasem urząd miasta zamierza ich kupić w najbliższych latach znacznie więcej. We wniosku do unijnych funduszy na lata 2014-2020, zapisano aż 38 nowych autobusów hybrydowych.

Wrażenie robi nie tylko liczba, ale także sam fakt postawienia na autobusy hybrydowe, które są rzadkością w Polsce.

Hybryda tym różni się od tradycyjnego autobusu, że silnik elektryczny jest wykorzystywany przy ruszaniu i rozpędzaniu pojazdu, a potem uruchomia się automatycznie silnik wysokoprężny (ładowane są też baterie elektryczne).

Eksperci podkreślają, że choć hybrydowe autobusy są drogie, to jednocześnie bardziej przyjazne dla środowiska.

Czytaj także: Hybrydowy autobus Volvo na ulicach Opola

- I to jest powód, dla którego chcemy na nie postawić - przyznaje Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta ds. komunikacji. - Przyszłość należy do ekologicznych autobusów, a także do infrastruktury, zwiększającej wykorzystanie komunikacji zbiorowej. Mamy na to pomysł, a marszałek będzie mieć pieniądze na wspieranie właśnie takich rozwiązań.

Przygotowywany obecnie projekt zakłada również powstanie pierwszych w województwie parkingów "Park&Ride" (parkuj i jedź). Takie miejsca służą do tego, aby kierowcy nie wjeżdżali do centrum, ale pozostawiali samochód na parkingu i korzystali np. z komunikacji zbiorowej (autobus, pociągi) czy rowerów (wypożyczalnie).

Miasto na początek chce stworzyć dwa takie parkingi. Pierwszy obok stacji kolejowej Opole-Zachodnie (aktualnie trwa załatwianie spraw własnościowych ponad dwuhektarowej niezagospodarowanej działki), a drugi obok stacji Opole Grotowice.

- Oba będą dobrze skomunikowane z centrum miasta, a dzięki temu liczba samochodów wjeżdżających do Opola powinna być mniejsza - ocenia Arkadiusz Wiśniewski. - Dodatkowo chcemy stworzyć nowe centrum przesiadkowe w rejonie dworca Opole Główne, tak aby w jednym miejscu można skorzystać z autobusów PKS i MZK.

Projekt zostanie zgłoszony do listy inwestycji kluczowych województwa. Ma kosztować aż 81 mln zł z czego 68 mln miałoby pochodzić z funduszy unijnych.

Na razie trudno określić, czy urząd marszałkowski go zaakceptuje. Na pewno jednak nawet bez unijnego wsparcia miasto będzie samo chciało go realizować. Tyle, że wówczas budowa parkingów i zakup autobusów potrwa dużo dłużej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska