Ministerstwo Infrastruktury o nieprawdziwych doniesieniach: nie będzie zmian w zasadach parkowania

Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
Pojawiły się obawy, czy w dalszym ciągu będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych
Pojawiły się obawy, czy w dalszym ciągu będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych Fot: GLady / Pixabay
Ministerstwo Infrastruktury podało informację, z której wynika, że w nawiązaniu do nieprawdziwych i wprowadzających w błąd doniesień medialnych znowelizowane przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym, które będą obowiązywały jeszcze we wrześniu b.r., w żaden sposób nie zmieniają obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber podkreślił, że głównym celem nowelizacji przepisów jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów

– zaznaczył Rafał Weber.

Ministerstwo przekazało, że w dalszym ciągu, jak ma to miejsce obecnie, będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych, m. in. pod warunkiem, że szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) jest nie mniejsza niż 1,5 m.

Zmiana - jak czytamy w komunikacie - ma na celu zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego i porządkuje definicje ujęte w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych na trzy części. Jedną z nich jest chodnik - przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych, kolejną pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, i może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów, a trzecią pas obsługujący, przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku, np. prowadzenia działalności handlowej, czy sytuowania obiektów małej architektury.

Zgodnie z nowymi przepisami droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, który zapewnia bezpieczne poruszanie się pieszych po przeznaczonej dla nich części drogi

- podkreśliło ministerstwo.

Dodało, że nieprawdziwe są informacje o zmniejszeniu wymaganej szerokości chodnika na drodze dla pieszych. Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,50 m.

Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach. Możliwe będzie zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami

- podkreślono w komunikacie.

Źródło: PAP

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Ministerstwo Infrastruktury o nieprawdziwych doniesieniach: nie będzie zmian w zasadach parkowania - Portal i.pl

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska