W Oleśnie nie zatrzymują się w sumie trzy pociągi : TLK Pomerania na trasie Kraków - Szczecin, TLK Gwarek na trasie Katowice - Gdynia oraz TLK Wiking na trasie Katowice - Szczecin. Każdy z nich jedzie tam i z powrotem, więc w sumie jest to sześć kursów dziennie.
Starosta oleski Jan Kus wysłał pismo o przywrócenie postoju na stacji Olesno Śląskie i czeka na odpowiedź.
"Nowa Trybuna Opolska" również zwróciła się do resortu transportu w tej sprawie.
Ministerstwo Transportu jest niechętne zatrzymywaniu się w Oleśnie pospiesznych.
- Głównym zadaniem pociągów TLK jest przewóz osób w relacjach na duże odległości w jak najkrótszym czasie. Z uwagi na to jakiekolwiek dodatkowe postoje na trasie pociągów dalekobieżnych nie znajdują uzasadnienia - uważa Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu.
Poniżej pełna odpowiedź rzecznika ministerstwa.
Szanowny Panie Redaktorze,
w odpowiedzi na Pana pytanie w sprawie likwidacji postojów pociągów TLK na stacji Olesno Śląskie, wyjaśniam, że pociągi TLK "Gwarek", "Pomerania" i "Wiking" nie kursowały przez stację Olesno Śląskie w rozkładzie jazdy pociągów 2011/2012, dlatego nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że spółka "PKP Intercity" zlikwidowała postoje w/w pociągów.
Od 9 grudnia 2012 r. pociągi zostały skierowane na alternatywną trasę przez Lubliniec, Kluczbork ze względu na konieczność ograniczenia oferty na odcinku Poznań - Wrocław, związaną z modernizacją linii kolejowej nr 271.
W rozkładzie jazdy pociągów 2011/2012 na stacji Olesno Śląskie zatrzymywały się wyłącznie 2 pary nocnych, wakacyjnych pociągów TLK. Z informacji uzyskanych od spółki PKP Intercity wynika, że korzystała z nich niewielka liczba podróżnych. Z tego względu przewoźnik podjął decyzję o niezatrzymywaniu całorocznych pociągów oraz o likwidacji postojów na stacji w Oleśnie Śląskim dla dotychczas kursujących pociągów sezonowych.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że głównym zadaniem realizowanym przez objęte dotacją z budżetu państwa pociągi TLK jest przewóz osób w relacjach na duże odległości w jak najkrótszym czasie. Z uwagi na to, jakiekolwiek dodatkowe postoje na trasie pociągów dalekobieżnych nie znajdują uzasadnienia, zwłaszcza w kontekście szeroko zakrojonych prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej (w tym przypadku linii kolejowej nr 271), które dodatkowo wydłużają czas podróży.
Pragnę podkreślić także, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym organizatorem przewozów o charakterze lokalnym jest samorząd województwa właściwego ze względu na zasięg terytorialny prowadzonych przewozów kolejowych (w tej sytuacji województwa opolskiego), a obsługa tych połączeń leży w gestii przewoźnika kolejowego (tj. Spółki: Przewozy Regionalne), który realizuje takie połączenia otrzymując na powyższy cel środki z budżetu województwa.
Z poważaniem
Mikołaj Karpiński
rzecznik prasowy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?