Mniejszość i szkoła idą razem

Krzysztof Ogiolda
Krzysztof Ogiolda
Ryszard Karolkiewicz
Ryszard Karolkiewicz archiwum prywatne [O]
W Niwkach szukaliśmy poprawy jakości nauczania - mówi Ryszard Karolkiewicz.

W minioną środę w Niwkach odbyła się konferencja o nowej jakości w nauczaniu mniejszościowym. Co się na nią składa? Nowy podręcznik, o którym coraz głośniej, lepsze przygotowanie nauczycieli?

Kwestia nowego podręcznika do nauczania mniejszości jest bardzo istotna. Te książki na nowo nam zdefiniują sposób prowadzenia zajęć. To będzie materiał, narzędzie, z którego nauczyciel będzie mógł na bieżąco korzystać, dostosowany do aktualnej podstawy programowej. Pierwsze strony, zawartość i koncepcja zostały w Niwkach nauczycielom zaprezentowane. Mam nadzieję, że kiedy podręcznik będzie gotowy, zostanie przez uczących dobrze wykorzystany, odbędą się też odpowiednie szkolenia dla nich.

Jak wygląda opieka metodyczna nad nauczycielami języka mniejszości?

W województwie opolskim dostęp do metodyków języka niemieckiego, którzy zajmują się także metodyką języka mniejszości, jest dość łatwy. Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji obsługuje ponad 30 gmin (na mocy specjalnej umowy), dzięki czemu metodycy są obecni w szkołach i służą pomocą i radą. W kontekście nowego podręcznika trzeba będzie przeszkolić tych pedagogów, którzy dotychczas pracowali z podręcznikiem do języka obcego. Szkolenia będą się odbywać w najbliższych tygodniach, miesiącach i latach, stosownie do wprowadzania kolejnych części podręcznika do szkół.

Jakie szanse i jakie pułapki niesie z sobą przedmiot własna historia i kultura mniejszości?

Pułapką bym tego nie nazwał, ale trudnością jest organizacja tych zajęć. Chociaż istnieją przepisy regulujące, ile ma być godzin tego przedmiotu i w której klasie, to z ich interpretacją bywa różnie. Na konferencji przypominaliśmy, jak je poprawnie i skutecznie prowadzić. Mówiąc najprościej, organizacja zajęć z języka mniejszości powinna się opierać na świadomym wyborze tego przedmiotu przez rodziców dla dziecka i na świadomej opiece nauczycieli i szkół.

Jak powinna wyglądać współpraca nauczycieli z organizacjami mniejszości?

Powinna mieć początek w oczekiwaniu, które lokalne środowisko MN sformułuje pod adresem szkoły. Zajęcia powinny się odbywać za wspólną zgodą MN, rady pedagogicznej i dyrekcji szkoły. Lokalne grupy mniejszości powinny szkołę wspierać w tworzeniu programu wychowawczego. Dotyczy to udziału przedstawicieli MN w zajęciach, ale także nauki poza szkołą, w miejscach, gdzie ta mniejszość ma coś do pokazania. W Niwkach te możliwości współpracy pokazywaliśmy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska