Mosty Plus: Rusza rządowy projekt "Mosty dla Regionów", 21 przepraw do 2023 roku. Gdzie powstaną nowe mosty? [LISTA NOWYCH MOSTÓW] [MAPA]

Agaton Koziński
Mateusz Morawiecki liczy, że program budowy mostów pozwoli lepiej wykorzystać potencjał mniejszych miast i gmin
Mateusz Morawiecki liczy, że program budowy mostów pozwoli lepiej wykorzystać potencjał mniejszych miast i gmin fot. Tomasz Czachorowski
Rząd zamierza do 2023 r. zbudować 21 nowych mostów. To pomoże napędzić inwestycje, ale też wspomoże PiS przy wyborach samorządowych.

Warszawiacy, którzy w wakacje utknęli w mieście, właściwie co weekend stają przed podobnym dylematem: gdzie się wyrwać na dwa dni, żeby móc choć chwilę poczuć się jak na urlopie. Wokół miasta jest sporo atrakcji w zasięgu 30-100 km - jakby przeznaczonych do tego, żeby stworzyć mieszkańcom stolicy namiastkę urlopu. Naturalne kierunki to Płock (w ten weekend zwabił wielu warszawiaków festiwalem Audioriver), Kazimierz Dolny z wyjątkowo urokliwym rynkiem, czy Żyrardów z przepięknie zaadaptowanym poprzemysłowym kompleksem fabryk i dawnych domów przyzakładowych.

Wszystko to fajne i ciekawe pomysły na wolny weekend. Mają jednak jedną, ale za to zasadniczą wadę: warszawiacy lubiący szwendać się po okolicy w każdym z tych miejsc byli przynajmniej kilka razy. A ile razy można chodzić wokół studni w Kazimierzu czy emocjonować się kompleksem fabrycznym rodziny Dittrichów w Żyrardowie?

ZOBACZ TEŻ | Patryk Jaki obiecuje nowe mosty w Warszawie

Źródło:

To nie jest tak, że wokół Warszawy brakuje innych atrakcji - ale nie układają się one w logiczne pakiety. Wszystko z powodu słabej infrastruktury. W okolicach Warszawy jak deszczu na polach brakuje mostów nad Wisłą, Narwią czy Bugiem, które ułatwiłyby zwiedzanie, dłuższe wyjazdy. Choćby trójkąt Żelazowa Wola-Brochów-Czerwińsk. Miejsce urodzenia Fryderyka Chopina oraz kościół, w którym został ochrzczony (Brochów - przykład rzadkiej konstrukcji kościoła z wieżami obronnymi z XVI w.) to kierunek na bardzo przyjemny, atrakcyjny wypad poza miasto. Aż prosi się, żeby go rozszerzyć o Czerwińsk, stare miasto, którego chlubą jest bazylika z XII w. Czerwińsk jest 30 km od Brochowa - ale szeroka Wisła sprawia, że dostanie się do niego wymaga sporego nadkładania drogi w poszukiwaniu mostu.

Mosty dla Regionów. Gdzie powstaną nowe mosty?

Teraz to się ma zmienić. Rządowy projekt „Mosty dla regionów” znany też jako „Mosty plus” przewiduje budowę nowej przeprawy przez Wisłę na odcinku między Czerwińskiem i Zakroczymiem Jeśli ten most powstanie, pozwoli skrócić drogę między Czerwińskiem i Brochowem o przynajmniej 30 km. Powstanie piękna, całodniowa trasa wycieczkowa - jakby stworzona dla wszystkich, którzy muszą sami sobie organizować lato w mieście.

Zapór ułatwiających połączenia między podwarszawskimi atrakcjami powstanie więcej. Choćby most na południu Warszawy, który połączy Otwock Wielki (znajduje się w nim pałac, który przed wojną należał do prezydenta RP) z Konstancinem Jeziorną (osiedle imponujących wilii z początku XX wieku). Albo przeprawa przez Wisłę łącząca Kazimierz Wielki z Janowcem, która sprawi, że osoby jadące na weekend do Kazimierza bez problemu będą mogły sobie obejrzeć znajdujące się w Janowcu urokliwe ruiny zamku Firlejów.

W połowie sierpnia zacznie się nabór dla samorządów, które zamierzają skorzystać z tego programu - premier właśnie podpisał dotyczące tego rozporządzenie. Według założeń do 2023 r. powstanie 21 nowych przepraw. Rząd na realizację przeznacza 2,3 mld zł. Będą to pieniądze „krajowe” - w tym sensie, że inwestycje będą finansowane bez udziału środków unijnych. W ten sposób uda się wypełnić lukę między perspektywami finansowymi UE. W ich ramach zawsze najwięcej pieniędzy jest pod koniec siedmiolatki, na jej początku następuje spowolnienie inwestycyjne. Ten program na pewno pozwoli przynajmniej częściowo je ograniczyć.

Ale także na pewno pomoże większości rządzącej w kampanii wyborczej. W wyborach samorządowych tego typu projekty zwykle są lokomotywami programowymi kandydatów. Pewnie ostateczna lista projektów mostowych też zostanie ułożona dopiero po rozstrzygnięciu wyborów lokalnych.

Premier Mateusz Morawiecki dla „Polska The Times”:

Na tle Europy Zachodniej mamy stosunkowo mało porządnych mostów drogowych łączących brzegi największych rzek w kraju. Czasem potencjał rozwoju mniejszego miasta, powiatu czy gminy, jakiegoś pięknego skrawka Polski jest zablokowany przez brak infrastruktury, w szczególności właśnie mostów. Warto zauważyć, że tych około dwudziestu inwestycji, które chcemy zrealizować, to mosty poza wielkimi aglomeracjami, przeprawy łączące Polskę powiatową i gminną. W wielu tych miejscach znajdują się przeprawy promowe. One turystycznie mogą wydawać się atrakcyjne, ale z perspektywy mieszkańców, którzy codziennie muszą przemieszczać się do pracy, szkoły czy rodziny, jedynym realnym rozwiązaniem ich problemów komunikacyjnych jest most. To oznacza nie tylko wygodę, ale przede wszystkim oszczędność czasu, pieniędzy dla mieszkańców i poprawia atrakcyjność pobliskich miejscowości. Naszą polityką infrastrukturalną, chcemy dowartościować regiony niedoinwestowane w czasach III RP.

Lista mostów nie jest zamknięta. Rząd jest otwarty na potrzeby w innych lokalizacjach i chciałby wesprzeć wszystkie samorządy, które mają realną potrzebę zbudowania przeprawy. To pokazuje, że rząd ma całościową i jednolitą strategię odpowiedzialnego rozwoju Polski.

POLECAMY:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Mosty Plus: Rusza rządowy projekt "Mosty dla Regionów", 21 przepraw do 2023 roku. Gdzie powstaną nowe mosty? [LISTA NOWYCH MOSTÓW] [MAPA] - Portal i.pl

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska