Hotel, motel, pensjonat - to nazwy nadawane przez urzędy marszałkowskie obiektom, które spełniają określone wymagania. Np. w hotelach i motelach posiadających od trzech do pięciu gwiazdek w każdym pokoju musi być łazienka, za to w przypadku pensjonatów - tylko w tych, które posiadają pięć lub cztery gwiazdki.
Tylko cztero- i pięciogwiazdkowe hotele i wszystkie motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe.
- Nazwy w stylu hotelik, motelux, OTEL czy WOTEL mogą być próbą ominięcia prawa - przestrzega Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dodaje, że przedsiębiorcy używają zdrobnień, przyrostków lux, niepełnych nazw wtedy, gdy ich obiekty nie spełniają wymagań (np. sanitarnych lub przeciwpożarowych) i nie posiadają odpowiedniego zezwolenia marszałka województwa.
Internetowa wyszukiwarka pokazuje wiele obiektów o takich nazwach w całym kraju, także w naszym regionie. W hoteliku w powiecie nyskim szefa nie ma, a osoba, z którą rozmawiamy, nie jest nam w stanie wyjaśnić, dlaczego firma działa pod takim szyldem. Przedstawiciel firmy z Opola tłumaczy, że oferuje pokoje gościnne z łazienkami, a o nazwę hotel się nie starał, bo musiałby dostosować do norm wielkość pokoi.
To prawda, dwuosobowy pokój w 5-gwiazdkowym hotelu powinien mieć 18 m kw. (w jednogwiazdkowym 10 m kw.). Do tego łóżko dwuosobowe powinno mieć wymiary 140×200 cm, w pokoju musi znajdować się szafa, minimum dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki. Pościel musi być zmieniana codziennie lub na życzenie.
- Aby przyciągnąć klientów, właściciele świadomie przekształcają nazwy, oferując noclegi według dowolnie ustalonego standardu - dodaje rzeczniczka UOKiK.
Dzięki temu ceny w hotelikach są niższe. W Opolu za 1-osobowy pokój w hoteliku trzeba zapłacić od 100 do 120 zł, za to w hotelu trzygwiazdkowym w promocji kosztuje on np. 199 zł, normalnie 319 zł.
W Polsce jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać określonym w przepisach wymaganiom.
Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko
- hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu),
- kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech).
Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe.
W każdym obiekcie hotelarskim na widocznym miejscu powinna być umieszczona informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami brutto oraz tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu. Sprawdźmy, czy usługi, takie jak sauna, posiłki, parking nie są dodatkowo płatne.
Zaszeregowania obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek województwa, który również sprawdza czy przedsiębiorcy przestrzegają określonych wymagań.
Hotel, motel i pensjonat pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowy musi akceptować płatność kartą płatniczą.
Na przykład każdy kemping musi mieć całodobowy dozór, urządzenia sanitarne muszą być zlokalizowane nie dalej niż 100 m od miejsca noclegu. W kempingu czterogwiazdkowym na 50 osób przypadać musi jeden natrysk z ciepłą wodą przez całą dobę, a w jednogwiazdkowym – jeden natrysk na 100 turystów, może nie być ciepłej wody bieżącej.
Jeżeli pokój w gospodarstwie agroturystycznym w rzeczywistości różni się od zamówionego, a hotel położony jest dalej od morza, niż zapewniał pracownik, przysługuje prawo do reklamacji. Jeżeli konsument samodzielnie rezerwuje nocleg w obiekcie hotelarskim i nie jest zadowolony z usługi, może dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu cywilnego. Powinien jak najszybciej zgłosić nieprawidłowości właścicielowi obiektu i wyznaczyć termin na naprawę usterki, wymianę wyposażenia, czy zamianę pokoju. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – mamy prawo żądać zmniejszenia ceny, a w ostateczności odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna.
Uważajmy czy wpłacamy zadatek czy zaliczkę. W przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy (np. rezerwacja nie została dokonana) wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Jeśli natomiast wpłaciliśmy zadatek, to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.
W razie problemów z reklamacją usługi hotelarskiej konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich oraz Inspekcji Handlowej. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?