Jelcz wykorzystywany do tej pory przez MZK ma blisko 25 lat. To pojazd wysłużony i nie zawsze przystosowany do wsparcia nowszych autobusów, które zasiliły tabor przewoźnika w ostatnich latach.
- Nowy pojazd z osprzętem dodatkowym i narzędziami specjalistycznymi spełnia trzy podstawowe funkcje. Holowanie niesprawnych autobusów, wykonywanie szybkich i prostych napraw bezpośrednio na liniach komunikacyjnych i przemieszczanie/transportowanie autobusów w systemie obsługowo-naprawczym w celu zapewnienia odpowiedniej organizacji pracy zaplecza technicznego - wylicza Katarzyna Oborska-Marciniak, rzecznik opolskiego ratusza.
Auto wyprodukowano na potrzeby opolskiego MZK. Wykonała go firma firma Tevor, specjalizująca się w projektowaniu i budowie pojazdów na indywidualne zlecenia.
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 32 tony. Silnik Diesla spełnia normę EURO VId. Holownik ma konstrukcję czteroosiową o napędzie 8x4 i dwóch przednich osiach skrętnych. Trawers hydrauliczny jest rozkładany i wysuwany oraz przystosowany do holowania pojazdów za podniesioną przednią belkę, która jest wysuwna i regulowana hydraulicznie o długości wysuwu 3000 mm i udźwigu 20 ton. Dwie niezależne od siebie wyciągarki mają siłę uciągu 20,4 ton każda - opisuje Katarzyna Oborska-Marciniak.
Nowy holownik dla MZK kosztował 1,7 mln zł, z czego blisko 1,2 mln zł to unijne dofinansowanie. Zakupiono go w ramach szerszego projektu, dzięki któremu w ciągu ostatnich trzech lat w taborze przewoźnika pojawiło się 61 fabrycznie nowych autobusów, w tym kilkanaście pojazdów przegubowych, o długości 18 metrów. Za sprawą projektu na wybranych przystankach pojawiły się też elektroniczne tablice informujące o czasie odjazdu poszczególnych autobusów, a także biletomaty stacjonarne oraz w samych pojazdach. Do tego dochodzi kompleksowa modernizacja zajezdni MZK przy ul. Luboszyckiej.
To nie koniec inwestowania Opola w transport zbiorowy. Miasto kupi też pięć autobusów elektrycznych, co będzie się też wiązało z budową stacji ładowania w zajezdni MZK oraz na pętli przy II kampusie Politechniki Opolskiej przy ul. Prószkowskiej. To projekt wart około 20 mln zł, również realizowany z unijnym dofinansowaniem przyznanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.