Na 'grzybku' pod Opolem czyha śmierć

Archiwum/Mario
10 października 56-letni kierowca volkswagena sharana wymusił pierwszeństwo na daewoo lanosie, którym kierował 52-letni mężczyzna. Dwie osoby zostały ranne. Od początku 2011 roku w tym miejscu wydarzyły się 24 wypadki, dwie osoby zginęły.
10 października 56-letni kierowca volkswagena sharana wymusił pierwszeństwo na daewoo lanosie, którym kierował 52-letni mężczyzna. Dwie osoby zostały ranne. Od początku 2011 roku w tym miejscu wydarzyły się 24 wypadki, dwie osoby zginęły. Archiwum/Mario
Tylko od początku 2011 roku na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 46 i 94 pomiędzy Wrzoskami a Karczowem w wypadkach zginęły dwie osoby, a dziesięć zostało rannych.

Skrzyżowanie dróg krajowych nr 46 i 94 w okolicach Karczowa i Wrzosek należy do najniebezpieczniejszych w powiecie opolskim. Problem rozwiązałaby budowa w tym miejscu ronda, ale zarządca dróg nie ma na to pieniędzy.

Chodzi o tzw. grzybek (przed laty stały tam ławki i stół dla podróżnych przykryte daszkiem w kształcie kapelusza muchomora) pomiędzy Wrzoskami a Karczowem, czyli skrzyżowanie dróg krajowej nr 46 (dojazd z Opola do autostrady i dalej na Nysę i Kłodzko) oraz DK 94 - z Bytomia, przez Opole, Brzeg, Wrocław do Zgorzelca.

W ubiegłym tygodniu 56-letni kierowca volkswagena sharana wymusił tam pierwszeństwo przejazdu na daewoo lanosie, którym kierował 52-letni mężczyzna. Doszło do zderzenia i oba samochody wyrzuciło na przeciwległy pas ruchu, gdzie uderzyło w nie jeszcze ciężarowe volvo. Dwie osoby zostały ranne. Niespełna tydzień wcześniej w tym samym miejscu 22-letnia kobieta prowadząca forda zajechała drogę bmw.

W efekcie zderzenia 22-latka i jadące z nią dziecko zostali odwiezieni do szpitala. Według policyjnych statystyk tylko od początku 2011 roku na tym feralnym skrzyżowaniu dróg krajowych nr 46 i 94 pomiędzy Wrzoskami a Karczowem doszło do 24 wypadków, w których zginęły dwie osoby, a dziesięć zostało rannych.

- Kiedy muszę pokonać to skrzyżowanie, serce zawsze bije mi mocniej - mówi Józef Gerc, sołtys Karczowa. - Jest tam fatalna widoczność. Poza tym kierowcy jadący główną drogą wciskają gaz do dechy i trudno jest się włączyć do ruchu. Od lat dopominamy się o budowę ronda, ale skutek jest żaden.

Opolscy policjanci nie mają wątpliwości. Skrzyżowanie na tzw. grzybku należy do najniebezpieczniejszych w powiecie opolskim, a może i w całym regionie.

- Jest niefortunnie usytuowane, na wzniesieniu. W związku z tym osoby wyjeżdżające od Karczowa w stronę Opola mają problemy z oceną odległości pojazdów jadących główną drogą - mówi aspirant Piotr Ludwiński z wydziału ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Opolu.

Zarządcą obu dróg krzyżujących się na "grzybku" jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która pod koniec zeszłego roku zapowiadała, że jeszcze w tym roku powstanie tam sygnalizacja świetlna. Szybko jednak zmieniła plany i zapowiedziała budowę ronda. Miesiące jednak mijają, a jego jak nie było, tak nie ma.

- Przebudowa skrzyżowania jest w projekcie ogólnopolskiego programu redukcji liczby ofiar śmiertelnych na lata 2012-2015, który czeka na zatwierdzenie i pieniądze z budżetu państwa - mówi Michał Wandrasz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. - W regionie do przebudowy wyznaczyliśmy 22 skrzyżowania. "Grzybek" jest na pierwszym miejscu.

Natomiast docelowo ma tam powstać skrzyżowanie bezkolizyjne (nad rondem ma powstać estakada, podobnie jak na placu Konstytucji 3 Maja w Opolu). W planach Ministerstwa Infrastruktury jest bowiem budowa drugiej jezdni w ciągu drogi krajowej nr 46 od węzła autostradowego w Prądach do Częstochowy. Kiedy miałoby to nastąpić? Nie wiadomo.

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Popisali i na tym się skończyło nawet świateł nie ma

G
Gość

I temat ronda się skończył poszedł w zapomnienie

I
Igma

Obejrzalem skrzyzowanie calkiem z gory. (Satelit).
I co zobaczylem?
Strzalki, strzaleczki.
Paski, paseczki.
Kreski, kreseczki.
I co to wszysko znaczy? NIC
Traktorzysta ktory uprawial pole obok skrzyzowania, wykonal swoja prace bardzo starannie.
Planisci, drogowcy malarze jedne wielkie ZERO.

G
GUCIO

To położyć tam ze dwóch "policjantów" żeby zwalniali z jednej i drugiej strony ograniczenie do 30 .Samochody na głównej będą zwalniać a osoby z karczowa mogą włączać sie do ruchu bezpieczniej.

G
Gość

który urzędnik kazał wybudować rondo 200 m dalej w kierunku do karczowa jakie tam jest bzagrożenie paranoja

k
kolo

Chcę tylko powiedzieć, że mieszkańcy sąsiednich wsi doskonale zdają sobie sprawę z zagrożenia i proszę uwierzyć, że jadący codziennie od strony Karczowa rozglądają się w obie strony - nawet ci, którzy za masło kupili prawo jazdy. Oni wiedzą, że za masło ich rodzina trumny im nie kupi a i ich tragedia życiowa nie będzie równoważna tej ceny. Od wielu lat ciągnie się tam tragedia za tragedią. Problemem są faktycznie kierowcy rozwijający bardzo dużą prędkość. Wciąż jestem zdania, że kwestią sporną jest osądzanie winy tylko po stronie kierowcy wyjeżdżającego od strony Karczowa. Geometria skrzyżowania nie pozwala na prawidłową ocenę bezpieczeństwa z lewej, a tym bardziej z prawej strony.
Uważam, żę na chwilę obecną fotoradar byłby tam świetnym rozwiązaniem.
Kontrole policji w tym miejscu, byłyby przez kierowców o wiele bardziej zrozumiane niż na prawym pasie ruchy przy CH Karolinka (nieboszczykom nie zaszkodzi już nadmiar prędkości przejeżdżających tam samochodów, a obecność 2 rond i tak ograniczy szaleństwa kierowców).
Może się nie znam, ale...
rondo przy Clatroniku ma pomóc włączać się do ruchu ciężarówkom, czy nie można było tego zaprojektować tak, żeby wyjeżdżały one bezpośrednio na rondo przy Grzybku. Clatronik i tak musiał za rondo zapłacić - nie lepiej, gdyby dołożył wtedy już do modernizacji skrzyżowania na Grzybku?

F
F
Tylko doswiadczenie i ograniczenie zaufania do deb***i sa w stanie zaPObiegac nastepnym tragediom .. jezdze dosc czesto ta trasa i nie widze zdnego problemu .. wyjezdzajac od strony Karczowa interesuje nas tylko lewa strona .. mamy wyjatkowo dlugi pas wlaczenia sie do normalnego ruchu .. tylko cymbaly wyjezdzaja odrazu na prawy pas ..

A zaraz przed tym długim pasem kolizję z lewoskrętem od Niemodlina, który nas nie interesował. Oj uważaj, żebyś nie był kolejny...
G
Grzegorz
Tylko doswiadczenie i ograniczenie zaufania do deb***i sa w stanie zaPObiegac nastepnym tragediom .. jezdze dosc czesto ta trasa i nie widze zdnego problemu .. wyjezdzajac od strony Karczowa interesuje nas tylko lewa strona .. mamy wyjatkowo dlugi pas wlaczenia sie do normalnego ruchu .. tylko cymbaly wyjezdzaja odrazu na prawy pas ..

otóż są też cymbały które jadąc od strony A4/Nysa używają lewego pasa np. do wyprzedzania. I stąd patrząc tylko w lewo wjeżdżający od strony Karczowa lądują w szpitalu.
G
Gość

rondo należy do najbezpieczniejszych rozwiązań komunikacyjnych. mając dane o liczbie pojazdów i wadach obecnego skrzyżowania należy przyspieszać prace nad budową ronda, a w przyszłości dwupoziomowej estakady. kierowcy z dnia na dzień wolniej jeździć w tym miejscu nie będą, a użytkowników dróg przybywa z każdym rokiem.

k
kierowca

Tylko doswiadczenie i ograniczenie zaufania do deb***i sa w stanie zaPObiegac nastepnym tragediom .. jezdze dosc czesto ta trasa i nie widze zdnego problemu .. wyjezdzajac od strony Karczowa interesuje nas tylko lewa strona .. mamy wyjatkowo dlugi pas wlaczenia sie do normalnego ruchu .. tylko cymbaly wyjezdzaja odrazu na prawy pas ..

m
m
Myślę, że na wyliczanie szczegółowe jest miejsce w osobnytm artykule prasowym, a nie na forum. Generalny Pomiar Ruchu z 2005 roku (wykonuje się go raz na 5 lat) wykazał, że średnio na dobę przez to skrzyżowanie przejeżdża około 21 tysięcy pojazdów na dobę (około 15,5 tysiąca od Wrzosek do "grzybka" i około 5,5 tys. od Karczowa do "grzybka"). Rondo poradzi sobie z takim natężeniem. Najnowsze pomiary ruchu (sprzed kilku dni, ograniczone do kilku punktów na Opolszczyźnie) mówią o około 7 tysiącach na odcinku Skarbiszów - "grzybek" i około 16 tysiącach pojazdów na odcinku "grzybek" - Wrzoski. Czyli w sumie około 23 tysięcy. W szczycie popołudniowym (14 - 18) jest to około 4,5 tysiąca pojazdów.
Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA Oddział w Opolu

I myślisz ze na rondzie pacany nie będą powodować wypadków?najlepiej to zlikwidować wszystkie skrzyzowania i drogi to będzie wtedy bezpiecznie
m
mn

Śmierć czycha tam na frajerów ktorzy nie powinni mieć prawa jazdy.Normalne skrzyżowanie ale jak za masło dostało się prawko to są takie efekty

126p

Nieuwaga i bezmyślość oraz brawura zwykle prowadzą do tragedii. To wcale nie jest jakieś fatalne skrzyżowanie. Tam potrzeba niestety dużo cierpliwości by włączyć się do ruchu. Może rondo nie zaszkodzi, ale na miłość Boską zlikwidujcie to bezmyślne rondeczko na wjeździe do tej nowej firmy. Taki bubel spowalniający ruch, że głowa boli.

d
daro

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź i pozdrawiam.

r
rzecznik
Panie Rzeczniku! Miło, że jest Pan aktywny na forum.
Mam pytanie- jak ma się obecne natęrzenie ruchu na tym odcinku - proszę podać dane, jeśli takimi dysponujecie dla godzin szczytu nie śwrednio, dziennie bo wyjdą bzdury. I Podać jaką przepustowość może mieć takie proponowane przez Was rondo? Prosze o konkrety to dam się przekonać...
Nie ukrywam, że na expresówkę w najbliższych latach nie liczę.....

Myślę, że na wyliczanie szczegółowe jest miejsce w osobnytm artykule prasowym, a nie na forum. Generalny Pomiar Ruchu z 2005 roku (wykonuje się go raz na 5 lat) wykazał, że średnio na dobę przez to skrzyżowanie przejeżdża około 21 tysięcy pojazdów na dobę (około 15,5 tysiąca od Wrzosek do "grzybka" i około 5,5 tys. od Karczowa do "grzybka"). Rondo poradzi sobie z takim natężeniem. Najnowsze pomiary ruchu (sprzed kilku dni, ograniczone do kilku punktów na Opolszczyźnie) mówią o około 7 tysiącach na odcinku Skarbiszów - "grzybek" i około 16 tysiącach pojazdów na odcinku "grzybek" - Wrzoski. Czyli w sumie około 23 tysięcy. W szczycie popołudniowym (14 - 18) jest to około 4,5 tysiąca pojazdów.
Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA Oddział w Opolu
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3