Na obwodnicy Olesna prace prowadzone są pełną parą. Już za rok ma być oddana do użytku

Milena Zatylna
Milena Zatylna
Budowa obwodnicy Olesna i drogi ekspresowej S11 to kluczowa inwestycja dla Opolszczyzny. Ogólne zaawansowanie prac na obwodnicy wynosi 50 procent.
Budowa obwodnicy Olesna i drogi ekspresowej S11 to kluczowa inwestycja dla Opolszczyzny. Ogólne zaawansowanie prac na obwodnicy wynosi 50 procent. Milena Zatylna
Prace przy obwodnicy Olesna, która jest ciągiem drogi ekspresowej S11, prowadzone są pełną parą. Ich zaawansowanie na niektórych odcinkach osiągnęło już 70 procent. Zakończenie robót planowane jest za rok.

Umowa na budowę obwodnicy Olesna została podpisana w maju 2019 roku. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Nadzór nad budową pełni firma Lafrentz-Polska.

- Przedsięwzięcie przebiega zgodnie z harmonogramem - mówi Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Część prac jest już mocno zaawansowanych, nawet na poziomie 70 procent. Ogólne zaawansowanie wynosi 50 procent.

Obecnie trwają roboty ziemne polegające na realizacji wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych. Prowadzone są również prace w zakresie układania warstw konstrukcyjnych jezdni. Warstwa podbudowy z kruszywa jest już widoczna na odcinku około 14 km.

Pod koniec ubiegłego roku wykonawca rozpoczął prace przy układaniu warstwy bitumicznej (podbudowa zasadnicza oraz warstwa wiążąca). Prowadzone są prace na obiektach mostowych, m.in. w zakresie zbrojenia i betonowania przyczółków.

- W całym ciągu mamy do zrealizowania aż 24 obiekty inżynieryjne - informuje Rafał Pydych. - Największe z nich to dwa wiadukty kolejowe, które mają długość około 130 metrów.

Budowa obwodnicy Olesna i drogi ekspresowej S11 to strategiczna inwestycja dla województwa opolskiego, prowadzona w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

- To druga, obok autostrady A4, tak kluczowa trasa na Opolszczyźnie - wyjaśnia Rafał Pydych. - Jest niezwykle ważna, bo będzie stanowiła część drogi ekspresowej o łącznej długości ponad 550 kilometrów.

W prace zaangażowanych jest około 150 maszyn budowlanych, 300 pojazdów transportowych (z firm zewnętrznych) i 450 pracowników.

- Do budowy zużywamy potężne ilości materiałów. Ich zgromadzenie jest dużym wyzwaniem logistycznym - informuje Bernard Michalski, inspektor nadzoru. - Większość kruszywa na przykład przyjeżdża na plac budowy pociągiem. W ubiegłym tygodniu betonowaliśmy przęsło nad linią kolejową. Zajęło nam to 40 godzin. Zużyliśmy 1500 kubików betonu, który przywiozło 170 betonowozów.

Termin zakończenia przedsięwzięcia to maj przyszłego roku. Początkowo obwodnica miała zostać oddana do użytku w listopadzie tego roku.

- Ze względu na pandemię przeciągnęło się uzyskanie uzgodnień, decyzji i zezwoleń budowlanych - wyjaśnia Rafał Pydych. - Mogliśmy rozpocząć roboty o 1,5 miesiąca później, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dodając wykonawcy ten czas, wchodzimy w okres zimowy, który jest wyłączony z robót.

Według pierwotnych szacunków zadanie miało kosztować 667 mln zł. Już wiadomo, że będzie to sporo więcej z powodu wzrostu cen asfaltu i materiałów budowlanych.

- Umowa z wykonawcą zakłada waloryzację cen i będzie ona uwzględniona - mówi Rafał Pydych. - Biorąc pod uwagę obecne ceny, powinniśmy się zamknąć w kwocie 712 mln zł.

Dla budowy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S11 - Kępno - granica województwa opolskiego i śląskiego (z wyłączeniem obwodnicy Olesna jako odrębnego, realizowanego obecnie zadania) w sierpniu ubiegłego roku GDDKiA otrzymała pierwszą decyzję administracyjną - decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Wpłynęły dwa odwołania i są one obecnie rozpatrywane przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Projektant przeanalizował cztery warianty przebiegu trasy głównej o długości od 44,2 km do 46,9 km. Zaplanowana na tym odcinku inwestycja przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, o długości 45,8 km. Jej początkowy fragment zlokalizowany będzie na terenie województwa wielkopolskiego (na długości ok. 12 km), łącząc się z oddaną do ruchu 16 sierpnia 2021 r. obwodnicą Kępna (II etap).

Kolejna, niemal 3-kilometrowa część trasy, zlokalizowana będzie na terenie województwa łódzkiego. 31 km drogi przebiegać będzie na terenie województwa opolskiego, przez gminy Byczyna, Kluczbork i Lasowice Wielkie. Koniec tego odcinka połączy się z realizowaną obecnie obwodnicą Olesna.

Realizacja tej inwestycji planowana jest w latach 2023-2027.

Obwodnica Olesna w liczbach:

  • długość - 24,8 km
    prędkość projektowa Vp - 100 km/h
    2 pasy ruchy w każdym kierunku
    szerokość każdego pasa ruchu 3,5 m
    pas awaryjny 2,5 m
    1 Węzeł Olesno
    24 obiekty inżynierskie
    19 zbiorników retencyjnych
    712 mln zł - przewidywany koszt zadania
    10 lat gwarancji na wykonane roboty
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska