Na opolskich drogach ginie coraz więcej rowerzystów

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Tylko w pierwszym półroczu tego roku na drogach Opolszczyzny w 51 wypadkach zginęło 5 rowerzystów, a 44 zostało rannych. <br>
Tylko w pierwszym półroczu tego roku na drogach Opolszczyzny w 51 wypadkach zginęło 5 rowerzystów, a 44 zostało rannych. Mario
Policja: najgorzej jest na wsiach, gdzie rowerami jeżdżą głównie starsi ludzie.

Wtorkowy ranek. Na drodze wojewódzkiej 454 w Czarnowąsach rowerzysta wjeżdża na muldę i przewraca się tuż przed nadjeżdżającym motorem. Kierujący nim mężczyzna nie ma już żadnej możliwości manewru. Ciężko ranny cyklista trafia do szpitala.

Inny rowerzysta, 80-latek jadący obwodnicą, poniósł śmierć na miejscu. Potrącił go jadący w tym samym kierunku 29-letni kierowca volkswagena. Tylko w pierwszym półroczu tego roku na drogach Opolszczyzny w 51 wypadkach zginęło 5 rowerzystów, a 44 zostało rannych.

W całym ubiegłym roku natomiast w 111 zdarzeniach śmierć poniosło 19 cyklistów, a 83 odniosło rany.

- Najsmutniejsze jest to, że część ofiar w dużej mierze sama przyczyniła się do wypadku, więc i do swojej śmierci - mówi młodszy inspektor Dariusz Bernacki, szef wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. - A to dlatego, że jeżdżą bez kasków ochronnych na głowach, nie korzystają ze ścieżek rowerowych, a po zmroku nie włączają świateł, bo często ich w ogóle nie mają, podobnie jak odblaskowych kamizelek.

Swoje robi też alkohol. Według policjantów najgorzej jest na wsiach. - Tam z rowerów korzystają najczęściej starsi ludzie, którzy, co tu dużo mówić, nie znają przepisów ruchu drogowego - przyznaje insp. Bernacki. - Do tego nie zachowują należytej ostrożności i o tragedię nietrudno.

Andrzej Kulawik, kierowca opla astry z Opola, opowiada, jak pod koniec czerwca tego roku wracał z Częstochowy i natknął się na starszą kobietę pedałującą ruchliwą krajówką. Jechała szosą, mimo że tuż obok jest nowa ścieżka dla rowerzystów. - Zatrzymałem się i zapytałem, dlaczego jedzie ulicą, jak ma obok bezpieczną drogę - relacjonuje kierowca. - Odpowiedziała hardo, że przez 50 lat tak jeździła i dalej będzie to robić. No, i co na to poradzić? Po prostu ręce opadają.

Tymczasem zdaniem policji rowerzyści powinni uważać nawet tam, gdzie teoretycznie mają pierwszeństwo. - Na przykład na przejazdach rowerowych przez ulice - mówi Bernacki. - Tak dla własnego dobra. W zderzeniu z samochodem oni nie mają bowiem żadnych szans.
Rowerzyści narzekają, że na Opolszczyźnie wciąż za mało jest ścieżek, którymi mogliby jeździć szybko i - co najważniejsze - bezpiecznie.

Z kolei policjanci apelują do rowerzystów, by na przejściach dla pieszych przeprowadzali rowery i żeby pamiętali, że z chodnika mogą korzystać tylko w określonych sytuacjach: gdy osoba dorosła jedzie z dzieckiem do lat 10 lub jeśli chodnik jest szeroki na dwa metry i biegnie wzdłuż drogi, którą wolno jechać z prędkością większą niż 50 km/h.

Po chodniku wolno też jechać rowerem, gdy silny deszcz lub wiatr utrudniają jazdę jezdnią.

- W takich przypadkach trzeba jednak pamiętać, że piesi mają pierwszeństwo, a rowerzyści są na chodnikach tylko gośćmi - podkreśla młodszy inspektor Dariusz Bernacki, szef opolskiej drogówki.
Cykliści nie powinni też jechać drogą jeden obok drugiego. - Oczywiście kodeks dopuszcza taką możliwość, ale tylko wówczas, kiedy nie utrudnia to ruchu samochodom - dodaje Bernacki.

Ale każdy kij ma dwa końce. Jak wynika z policyjnych statystyk, więcej winy za przewinienia na drodze ponoszą jednak kierowcy. - Najczęściej wyprzedzają rowerzystów na trzeciego, gdy z przeciwka jedzie inny pojazd, a trzeba pamiętać, że odległość pomiędzy rowerem a wyprzedzającym go autem nie może być mniejsza niż metr - mówi Dariusz Bernacki.

Andrzej Bosacki, rowerzysta z Opola, zwraca uwagę na jeszcze inny problem.
- Wciąż zbyt mało jest u nas ścieżek, którymi bezpiecznie można przemieszczać się między osiedlami - mówi. - Tylko one pomogą poprawić czarne statystyki.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 31

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 10.08.2014 o 15:26, Eurofighter napisał:

Jo som nieroz jada na Kole i jezech tego Zdania jak Kolkorz jedzie po Drodze dla Kolkorza i chce przejechac przez Skrzizowaniy bez Swiatel to mo ustompic Pierszynstwa Pojazdom mechanicznym, bo umiy sie lepiyj rozejrzec i niymo "martwego Punktu"!!! A jak jest yno Przejsciy dla Pieszych, to Pierony z lajsta z tego Kola i przi kole lyjsta bo sami  niewiyta czego chceta!!!

 

 

Ortografia się kłania,bo jak sądzę połowa czytelników nie zrozumiała co tu napisałeś.

Kochanowski i Rej to pisali poprawna polszczyzna!Mowia ze Slaski to starodawna  nalecialosc Polszczyzny a spadkobiercy Mieszka wielkie Orly i Harnasie nie rozumia o czm mowa.Ach szkoda gadac!

m
metropolitan

A może po prostu jechali gdzieś nad wodę, do rodziny, albo na niedzielną przejażdżkę i musieli przejechać właśnie tą obwodnica. Sam staram się omijać z dziećmi takie ruchliwe odcinki, ale czasami nie ma wyjścia.

G
Gość
W dniu 10.08.2014 o 22:06, Gość napisał:

a potem kierowca winny jak cos takiemu pijakowi-rowerzysciezrobi gdy nie zauwazy takich zwlok na asfalcie

na sama myśl o tym mam taka złość,że hej,za darmo sotałak starą k....wa,której przy..........bie.Jeszcze słysze tem bełkot pijacki.

A
Aśka

W sobotę jadąc obwodnicą w Brzegu mijałam mężczyznę na rowerze wraz z dzieckiem, które samodzielnie pedałowało na swoim rowerku. Dziecko-chłopiec wyglądał na około 6 lat. Jechali poboczem. Ja rozumiem że w Brzegu jest brak ścieżek rowerowych by szlifować u dzieci jazdę na rowerze, sama mam dwójkę dzieci. Ale na litość boską obwodnica też nie jest miejscem do tego stworzonym. Później jak dojdzie do tragedii to winny kierowca. A wystarczy chwila dekoncentracji u dziecka i nieuwagi u rodzica, a rowerek wraz z dzieckiem nagle znajdzie się na drodze tuz przed nadjeżdżającym z prędkością 70 km/h autem. Uniknięcie zderzenia z takim autem wynosi 0%, za to rozpacz po stracie dziecka 100%. Rodzice więcej rozsądku!!!

G
Gość

Jak wynika z policyjnych statystyk, więcej winy za przewinienia na drodze ponoszą jednak kierowcy...

No właśnie brakuje trochę statystyk w tym artykule, bo podejrzewam, że najwięcej wypadków jest jednak na drogach, a nie jak niektórzy sugerują na ścieżkach rowerowych, chodnikach bądź na przejściach dla pieszych. Kierowcy wyprzedzają nie zważając na rowerzystów. Na odcinku 5 km na 10 samochodów ciężarowych tylko jeden zachował się prawidłowo i czekał na wolną drogę żeby wyprzedzić rowerzystę. Pozostali wyprzedzali zajeżdżając drogę i zmuszając rowerzystę do jechania po trawie. Pomijam skrajne przypadki nietrzeźwości, braku świateł w nocy itp. ale "porządny" rowerzysta też nie ma lekko na drodze.

M
Mistrz
W dniu 10.08.2014 o 15:26, Eurofighter napisał:

Jo som nieroz jada na Kole i jezech tego Zdania jak Kolkorz jedzie po Drodze dla Kolkorza i chce przejechac przez Skrzizowaniy bez Swiatel to mo ustompic Pierszynstwa Pojazdom mechanicznym, bo umiy sie lepiyj rozejrzec i niymo "martwego Punktu"!!! A jak jest yno Przejsciy dla Pieszych, to Pierony z lajsta z tego Kola i przi kole lyjsta bo sami  niewiyta czego chceta!!!

Ortografia się kłania,bo jak sądzę połowa czytelników nie zrozumiała co tu napisałeś.

W
Weronika
W dniu 10.08.2014 o 22:06, Gość napisał:

a potem kierowca winny jak cos takiemu pijakowi-rowerzysciezrobi gdy nie zauwazy takich zwlok na asfalcie

I tu się zgodzę 

W
Weronika

A może by tak policja w końcu zainteresowała się rowerzystami,którzy na pasach zamiast zejść z roweru i go przeprowadzić na drugą stronę to przejeżdżają.

G
Gość
W dniu 10.08.2014 o 21:49, lena napisał:

Boże kochany,myślałam , że wczoraj umre w aucie ze strachu.Jechałam do Opola o godzinie 9 z Brzegu ,na odcinku Leśniczówki  chłopisko pedałuje na rowerze zygzakiem w tak dziwaczny sposób,że ani jechać za nim ani ominąć ani wyprzedzić. W pewnym momencie staje na poboczu i jak długi leży na ziemi. Zatrzymałam sie jakieś 15 metrów na poboczu inni pojechali,podchodze a ta świnia pijana jak bela !Pytam sie grzecznie czy mu cos sie stało a on do mnie "wy.....laj bo cie za....bie " ty stara "k.....wo". Nigdy juz sie nie zatrzymam przy żadnym rowerzyście to pewne.Zepsuł mi cały dzień,

a potem kierowca winny jak cos takiemu pijakowi-rowerzyscie

zrobi gdy nie zauwazy takich zwlok na asfalcie

l
lena

Boże kochany,myślałam , że wczoraj umre w aucie ze strachu.Jechałam do Opola o godzinie 9 z Brzegu ,na odcinku Leśniczówki  chłopisko pedałuje na rowerze zygzakiem w tak dziwaczny sposób,że ani jechać za nim ani ominąć ani wyprzedzić. W pewnym momencie staje na poboczu i jak długi leży na ziemi. Zatrzymałam sie jakieś 15 metrów na poboczu inni pojechali,podchodze a ta świnia pijana jak bela !Pytam sie grzecznie czy mu cos sie stało a on do mnie "wy.....laj bo cie za....bie " ty stara "k.....wo". Nigdy juz sie nie zatrzymam przy żadnym rowerzyście to pewne.Zepsuł mi cały dzień,

G
Gość
W dniu 10.08.2014 o 15:00, krzysztof napisał:

Na pewno zostałeś nazwany wszystkimi możliwymi wyzwiskami (tutaj te wyzwiska) montują jakieś kamery i potem chcą policji pokazywać!

nie wszystkim mozliwymi ale nie mam zamiaru byc obwiniany przez jakiegos  cwaniaka na rowerku ktory ma za nic czerwone swiatlo na swej drodze i pcha mi sie pod kola.

zreszta to samo dotyczy sie pieszych ktorzy potrafia wtargnac pod kola auta majac czerwone swiatlo

na przejsciu.

potem ci piesi/ rowerzysci maja pretensje do kierowcow 

ze kierowcy w celu wlasnej obrony montuja sobie kamerki by miec dowod

swej niewinnosci a  nie byc obwinionymi o wypadek gdy jakiemus pieszemu/ roerzscie sie spieszy i nie uwaza na sygnalizacje swietlna i znaki.

E
Eurofighter

Jo som nieroz jada na Kole i jezech tego Zdania jak Kolkorz jedzie po Drodze dla Kolkorza i chce przejechac przez Skrzizowaniy bez Swiatel to mo ustompic Pierszynstwa Pojazdom mechanicznym, bo umiy sie lepiyj rozejrzec i niymo "martwego Punktu"!!! A jak jest yno Przejsciy dla Pieszych, to Pierony z lajsta z tego Kola i przi kole lyjsta bo sami  niewiyta czego chceta!!!

k
krzysztof
W dniu 10.08.2014 o 10:05, Gość napisał:

jeden  moj poprzednik cie zganil za wpis ale ja twoj wpis popieram. jaak nazwac takiego samobojce na rowerze ktory wpakkuje mi sie pod samochod na skrzyzowaniu w opolu gdy  ja mam zielone swiatlo a on juz ma czerrwone na przejsciu a mimo to wjechal mi jeszcze pod auto. oczywiscie wywiazala sie pyskowka ale zadalem wtydy jemu tylko jedno pytanie:czy wzywamy policje i odtwarzamy filmiki z kamerek.. ta osoba odjechala  bardzo mocno gestykulujac

Na pewno zostałeś nazwany wszystkimi możliwymi wyzwiskami (tutaj te wyzwiska) montują jakieś kamery i potem chcą policji pokazywać!

G
Gość
W dniu 09.08.2014 o 13:06, Patrycja napisał:

Dużo wypadków i dużo ginie rowerzystów? Dla własnego bezpieczeństwa by jeździli drogami rowerowymi tam gdzie one są, bo po jakiego ch*** misto wydaje tyle kasy na te drogi jak i tak taka babcia czy dziadek jadą ulicą? Pytanie gdzie jest policja? stać i łapać kierowców to oni potrafią ale jak rowerem jedzie ktoś ulicą gdzie obok jest wyznaczona droga rowerowa udają, że nie widzą... a może by tak zacząć wlepiać mandaty to się co po niektórzy opamiętają! czy w naszym kraju rowerzyści to mają jakiś immunitet o którym nie wiem i mogą robić co chcą? Wjeżdżanie na pasach pod koła samochodu tez nie jest chyba normalne. Owszem mamy w Nysie wyznaczone chyba z 3 przejścia gdzie rowerzysta ma pierszeństwo i może swobodnie przejechać, nie zchodzić z roweru, no ale na Boga nie na każdym przejściu, mało tego rodzice uczą tak swoje małe dzieci, a później pisk i płacz, że stała się tragedia. ROWERZYŚCI TROCHĘ WYOBRAŹNI I OSTROŻNOŚCI !!!!!!!!! nie piszę tu tylko dlatego, że jestem kierowcą i dostaję szału jak muszę takiego cymbała, bo inaczej nazawać nie można wymijać i się denerwować, bo ma tą posraną drogę pustą obok, ale na rowerze też jeźdżę w taki sposób aby nie utrudniać ruchu kierowcom i aby nie narażać się na niepotrzebne niebezpieczeństwo.

jeden  moj poprzednik cie zganil za wpis ale ja 

twoj wpis popieram.

 

jaak nazwac takiego samobojce na rowerze ktory 

wpakkuje mi sie pod samochod na skrzyzowaniu w opolu gdy 

 ja mam zielone swiatlo a on juz ma czerrwone na przejsciu a

 mimo to wjechal mi jeszcze pod auto.

 

oczywiscie wywiazala sie pyskowka ale zadalem wtydy jemu tylko jedno pytanie:

czy wzywamy policje i odtwarzamy filmiki z kamerek..

 ta osoba odjechala  bardzo mocno gestykulujac

K
Keson

Lekarstwem na wypadki z udziałem rowerzystów jest kultura osobista, umiejętność przewidywania, poszanowanie dla wszystkich innych użytkowników wszelkich dróg, chodników i ścieżek rowerowych, poszanowanie dla przepisów, uprzejmość, wzajemna pomoc itp.

 

Jeżeli każdy użytkownik drogi, czyli kierowcy obojętnie jakiego pojazdu, rowerzyści, nawet piesi, będą w stosunku do siebie uprzejmi i pomocni to śmiertelność na drogach znacząco zmaleje sama.

 

Obecnie można zaobserwować zwykłą drogową walkę i zacietrzewienie wszystkich. Kierowcy ciężarówek pomstują na kierowców osobówek i odwrotnie, wszyscy kierowcy pomstują na rowerzystów i też odwrotnie. A piesi to święte krowy dla wszystkich kierowców, natomiast wszyscy kierowcy to chamy dla pieszych.

Taki stan rzeczy nigdy nie poprawi ruchu drogowego w Polsce. Tylko zmiana nastawienia i kulturalne podejście do innych da wymierne korzyści.

 

Nawet najbardziej zaawansowane ścieżki rowerowe nie zmienią nic jeżeli ludzie w stosunku do siebie będą zwyczajnie chamscy, nieuprzejmi i nie będą potrafili przewidzieć tego, że nie wszyscy są ideałami.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3