Na Opolszczyźnie betonowe drogi zastąpią asfalt?

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Jedna z nielicznych dróg betonowych w regionie - w gminie Ujazd. Szacuje się, że jej budowa jest droższa o ok. 20 proc. od asfaltowej, ale jest ona tańsza w eksploatacji, więc rachunki się wyrównują.
Jedna z nielicznych dróg betonowych w regionie - w gminie Ujazd. Szacuje się, że jej budowa jest droższa o ok. 20 proc. od asfaltowej, ale jest ona tańsza w eksploatacji, więc rachunki się wyrównują. Archiwum Górażdży
O zaletach betonowych dróg mówiono podczas I Opolskiego Forum Drogowego, zorganizowanego przez urząd marszałkowski, Politechnikę Opolską i firmę Górażdże.

Dotychczas powiat strzelecki budował i modernizował drogi, korzystając z asfaltu. Pierwszą próbę wybudowania drogi betonowej Józef Swaczyna postanowił podjąć, składając wniosek o dofinansowanie do programu rządowego tzw. schetynówek.

Samorządowiec ze Strzelec Opolskich czeka na decyzję. - Projekt jest nieco droższy, niż gdybyśmy mieli kłaść tam asfalt, ale liczę, że zostanie zaakceptowany - mówi Józef Swaczyna. - Jeśli rząd dołoży nam pieniądze, to na odcinku między Izbickiem i Otmicami położymy beton za 4 mln zł. To droga, którą ciężarówki wożą kamień z wyrobiska, więc musi być trwalsza.

O zaletach betonowych dróg mówiono wczoraj podczas I Opolskiego Forum Drogowego, zorganizowanego przez urząd marszałkowski, Politechnikę Opolską i firmę Górażdże.

Uczestnicy forum próbowali obalić mit o dużo wyższych kosztach budowy dróg betonowych. - Już na etapie budowy są one porównywalne, a biorąc pod uwagę całkowity koszt użytkowania, koszty nawierzchni betonowej są niższe - przekonuje Andrzej Balcerek, prezes Górażdży. - Właściwie wykonana nawierzchnia betonowa nie wymaga żadnych napraw przez 30 lat, nie powstają na niej koleiny, dzięki czemu jest zdecydowanie trwalsza i bezpieczniejsza. Również jej konserwacja jest nieporównanie tańsza od utrzymywania nawierzchni bitumicznych.

Beton ma też jednak wady: musi być fachowo wylany, żeby się sprawdził - takiej drogi nie da się poprawić i stygnie średnio przez 7 dni, więc na taki czas trzeba wyłączyć odcinek z ruchu.

Tomasz Kostuś, członek zarządu województwa, przypomina, że w nowym rozdaniu unijnym w latach 2014-2020 region dostanie na drogi 157 mln euro, z czego ok. 24 mln euro będzie przeznaczone na drogi lokalne.

- Już na etapie projektów inwestorzy powinni dokonać wyboru materiałów - podkreśla Tomasz Kostuś. - A co ważne, kruszyw i cementu potrzebnych do budowy betonowych dróg mamy w regionie pod dostatkiem. Żal z tego nie korzystać. W Niemczech połowa dróg jest wykonana z tego materiału.

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
aaa.....

5 km. betonowej nawierzchni ulicy między miejscowościami Bąków-Biadacz zbudowanej w 1936roku ma się dobrze, chociaż ostatnio służby drogowe na tym odcinku widziane były w końcu lat sześćdziesiątych.

e
enter
W dniu 11.10.2014 o 20:15, Gość napisał:

weszlem na te gogle maaps z maksymalnym zblizeniem i widac ze to nowa  calkowicie trasa  z betonowa nawierzchnia

 


weszlem na te gogle maaps z maksymalnym zblizeniem i widac ze to nowa  calkowicie trasa  z betonowa nawierzchnia

Więc jak widzisz gdzieś nawet niezbyt daleko i bez jakiegoś afiszowania się buduje, a tutaj się jedynie szumnie i przy jupiterach dyskutuje i wszystko jest w trybie niedokonanym. Często jeżdżę w tamte strony i jak zobaczyłem bez specjalnych zapowiedzi i na własne oczy nowe mosty w Siechnicach, Brzegu Dolnym, Ciechanowie za Lubinem jestem pod wrażeniem, a jeszcze jak klienci z Trzebnicy opowiedzieli mi, że u nich całą linię kolejową zarośniętą krzakami województwo odbudowało i bez specjalnej fety uruchomiło to naprawdę pełen szacun.  Więc może by tak mniej gadania i zapowiadania, a więcej realnych i namacalnych zdarzeń.

G
Gość
W dniu 10.10.2014 o 19:45, gość napisał:

Na alternatywnej drodze do 35 tj. Kostomłoty- Żarów- Świdnica

weszlem na te gogle maaps z maksymalnym zblizeniem i widac ze to nowa  calkowicie trasa  z betonowa nawierzchnia

e
enter

Ha ha opolskie planuje, a inni budują (A4 Zgorzelec- Wrocław, S8 Piotrków- Warszawa)  radziłbym sprawdzić, czy rozbudowy elektrowni, (która ani nie posiada na miejscu paliwa ani w pobliżu znaczących odbiorców) już nie skreślono, bo to powinna być pierwsza decyzja po zatwierdzeniu planów budowy elektrowni atomowej.

g
gość
W dniu 10.10.2014 o 14:49, Gość napisał:

na jakim odcinku tej drogi do swidnicy(chyba chodzi o dk 35)jest ta nawierzchnia betonowa

Na alternatywnej drodze do 35 tj. Kostomłoty- Żarów- Świdnica

G
Gość
W dniu 10.10.2014 o 10:46, gość napisał:

Ach te opolskie zapowiedzi, czyżby ktoś z opolskiego był na forum samorządowym w Świdnicy i został przewieziony nową betonową drogą A4- Świdnica. Różnica pomiędzy opolskim a innymi regionami jest taka, że tutaj się tylko mówi nie mając żadnych doświadczeń i ani kilometra takich dróg a gdzie indziej się bez zapowiedzi buduje.

na jakim odcinku tej drogi do swidnicy

(chyba chodzi o dk 35)

jest ta nawierzchnia betonowa

g
gość

Ach te opolskie zapowiedzi, czyżby ktoś z opolskiego był na forum samorządowym w Świdnicy i został przewieziony nową betonową drogą A4- Świdnica. Różnica pomiędzy opolskim a innymi regionami jest taka, że tutaj się tylko mówi nie mając żadnych doświadczeń i ani kilometra takich dróg a gdzie indziej się bez zapowiedzi buduje.

J
Janusz

I bardzo dobrze. Wreszcie! Oby tylko kolejny głupek przy korycie nie storpedował bardzo dobrego przedsięwzięcia. O wyższości betonówki nad asfaltówką niech świadczy konfrontacja jakości nawierzchni odcinków A4 firmowanych przez Deutsche Asphalt na tle doskonałej autostrady o jezdni z zawartością opolskiego cementu. Kto widział, nie ma cienia wątpliwości.

b
bolo

Czyżby lobby asfaltowe dochodziło do głosu decydującego o przyswzłosci naszych dróg? Widac efekty na A4 - ile lat wytrzymał asfalt a ile beton .

A
ABP
W dniu 09.10.2014 o 13:14, Gość napisał:

Czyje betoniarnie że tak POtrzebują zbycia betonu

Czyjego betonu by nie kupowano, to drogi, a w szczególności autostrady powinny być betonowe. Nie trzeba by co chwila ich naprawiać. Tylko co wtedy by robiły firmy żyjące z ciągłych remontów?

G
Gość

Czyje betoniarnie że tak POtrzebują zbycia betonu :P

Dodaj ogłoszenie