Na Opolszczyźnie mają powstać cztery nowe obwodnice. Ile lat będą czekać na realizację?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Budowa obwodnicy Niemodlina zaawansowana jest w ponad 40 proc. W tej dekadzie w regionie powstać mają jeszcze cztery nowe obwodnice.
Budowa obwodnicy Niemodlina zaawansowana jest w ponad 40 proc. W tej dekadzie w regionie powstać mają jeszcze cztery nowe obwodnice. GDDKiA
W regionie trwa budowa obwodnic Niemodlina oraz Kędzierzyna-Koźla. Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szykuje się do wykonania kolejnych czterech obwodnic. Ich łączna długość przekroczy 22 kilometry.

Budowa obwodnicy Niemodlina jest zaawansowana w ponad 40 procentach. Droga ma mieć około 11,5 kilometra długości, w jej ciągu zaplanowano 18 obiektów inżynieryjnych, w tym podwójny most nad Ścinawą o długości blisko 300 metrów. Inwestycja ma być gotowa do końca 2021 roku, jej koszt to około 264 milionów złotych.

Drugą z realizowanych obwodnic jest droga, która umożliwi ominięcie Kędzierzyna-Koźla po stronie północnej. Ta obwodnica ma mieć 14 kilometrów długości, obecnie prace trwają na jej 7-kilometrowym odcinku. To zadanie pochłonie 220 mln zł. To zadanie zrealizowane jest w około 10 proc., a realizacja całości ma nastąpić do końca 2022 roku.

W międzyczasie opolski oddział GDDKiA przygotowuje się do wykonania kolejnych czterech obwodnic, wpisanych do planu budowy 100 dróg umożliwiających ominięcie polskich miast do końca 2030 roku.

Największą, a jednocześnie najbliższą do zrealizowania, jest obwodnica Brzegu. Droga ta ma mieć około 8,2 kilometra długości. Trwają już pierwsze prace projektowe.

Plan zakłada wykonanie nowego odcinka drogi krajowej nr 39, w ciągu którego powstać ma nowy most nad Odrą oraz nowy wiadukt nad linią kolejową nr 132 (kursują nią pociągi w relacji Opole-Wrocław). Do tego dochodzi przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej. Realizacja obwodnicy Brzegu planowana jest na lata 2023-2026.

Nieco krótsza, bo 8-kilometrowa, ma być obwodnica Sidziny. Jak informuje opolski oddział GDDKiA, w tym przypadku przygotowywane są materiały do opisu przedmiotu zamówienia przed ogłoszeniem postępowania przetargowego na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowych (STEŚ). Później przedstawionych ma być kilka jednakowo możliwych do realizacji wariantów przebiegu nowych odcinków drogi krajowej nr 46. Realizacja planowana jest w latach 2025-2028.

Równie długo trzeba będzie poczekać na wykonanie krótszej, bo blisko 3,5 kilometrowej obwodnicy Prudnika. W przypadku tej drogi także trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na opracowanie STEŚ.

Najpóźniej do realizacji przewidziana jest obwodnica Lędzin. GDDKiA zakłada, że ta 3-kilometrowa droga powstanie w drugiej połowie tej dekady, w latach 2026-2029.

Obecnie drogowcy nie wskazują, ile może kosztować budowa czterech nowych obwodnic. Zaznaczają jednak, że w każdym przypadku mają one wyprowadzić ruch tranzytowy i przelotowy z miast, tym samym podnosząc bezpieczeństwo na ich terenie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska