Na Politechnice Opolskiej powstaje ekologiczny samochód

Sławoj Dubiel
Kamil Koj i Piotr Mróz, studenci z koła naukowego "Klakson”, to członkowie zespołu opracowującego nowe rozwiązanie.
Kamil Koj i Piotr Mróz, studenci z koła naukowego "Klakson”, to członkowie zespołu opracowującego nowe rozwiązanie. Sławoj Dubiel
Na uczelni powstaje samochód z niezwykłym napędem hybrydowym, dzięki któremu auto zużyje mniej benzyny i wydzieli mniej spalin.

Samochód tworzy zespół pracowników, doktorantów i studentów z Koła Naukowego "Klakson".

- Modyfikujemy oryginalny, spalinowy układ napędowy małego samochodu Kinroad, który otrzymaliśmy od opolskiej firmy Auto Power Electronic. Chcemy go zmodyfikować na układ hybrydowy, aby był jeszcze bardziej ekonomiczny, i co ważniejsze ekologiczny. To niezmiernie ważne w dobie zwiększającej się emisji dwutlenku węgla i galopujących cen paliw - mówi opiekun grupy studentów dr inż. Sebastian Brol z Katedry Pojazdów Drogowych i Rolniczych Politechniki Opolskiej.

Choć sama idea napędu hybrydowego nie jest dla samochodów osobowych niczym nowym, to projekt wykonywany przez młodych naukowców z Wydziału Mechanicznego będzie wyjątkowy.

- Prace nad nim toczą się dwutorowo. Młodzi mechatronicy tworzą sterowniki, które zajmą się pracą całego układu, a nasz doktorant tak go programuje, by sam przełączał się na najbardziej ekonomiczny tryb - mówi dr Brol.

W największym uproszczeniu można to określić tak: sterowniki, nad którymi pracują studenci, same będą decydować, który tryb jazdy w danym momencie jest bardziej ekonomiczny - spalinowy czy elektryczny.

- Sercem tego sytemu jest przekładnia planetarna, która przy pomocy specjalnych hamulców będzie przenosić siłę napędową na koła - tłumaczy dr Brol.

Rozwiązanie z Politechniki Opolskiej będzie więc powiązaniem napędu elektrycznego z napędem spalinowym czyli hybrydą.

Naukowców cieszy projekt także z innego powodu.
- Dzięki temu nasi młodzi mechatronicy z koła naukowego zdobędą praktyczną wiedzę dotycząca napędów. W zespole mamy nawet jedną dziewczynę - mówi dr Brol.

Projekt ten został także zgłoszony do uczelnianego konkursu "Kreatywny inżynier".
Przypomnijmy, że to nie jedyny hybrydowy samochód nad jakim pracują naukowcy Politechniki Opolskiej.

Pierwszy to Fiat Panda. Ideą jego napędu są dwa niezależne silniki umieszczone w podwoziu samochodu, silnik elektryczny przy dwóch tylnych kołach oraz napęd spalinowy na przednią oś pojazdu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska