Targi nto - nowe

Na słońce i deszcz

Michał Wandrasz [email protected]
Jeżeli ktoś nie wymienił jeszcze w swoim samochodzie opon z zimowych na letnie, to jest już najwyższy czas na odwiedzenie zakładu oponiarskiego.

Jak zawsze na początku nowego sezonu firmy oponiarskie przygotowały nowości dla kierowców. Najnowsza opona Klebera nazywa się Dynaxer HP2 i została stworzona z myślą o kierowcach lubiących dynamiczną, ale jednocześnie komfortową i bezpieczną jazdę także w trudnych każdych warunkach. Opona nazywana jest "przeciwdeszczową", ponieważ została zbudowana tak, aby nie traciła przyczepności również podczas jazdy po mokrej nawierzchni.
Opona ma dwa duże kanały wzdłużne, które wydajnie odprowadzają spod koła wodę. Wspomagają je w tym również kanały boczne, a kształt klocków bieżnika zmniejsza możliwość zaburzeń podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Wszystko po to, by ograniczyć do minimum ryzyko wystąpienia aquaplaningu (powstawanie warstewki wody pomiędzy oponą i drogą).
Równie ważna dla bezpieczeństwa podczas jazdy na mokrym jest kierowalność. Nowemu Kleberowi zapewniają ją różnokierunkowe nacięcia bieżnika o różnej głębokości. Dwa dodatkowe rowki obwodowe oznaczają więcej krawędzi, które na mokrej drodze przecinają warstwę wody.
Mieszanka gumowa zastosowana w nowej oponie także została dobrana tak, aby zachowywała swoje właściwości podczas jazdy w deszczu. Jak zapewnia producent, Dynaxer HP2 jest oponą cichą i świetnie radzącą sobie również w dobrych warunkach pogodowych.

Amatorów tuningu oraz posiadaczy aut sportowych i tych o sportowych osiągach powinna zainteresować nowość firmy BFGoodrich. Opona nazywa się "g-Force Profiler" i, podobnie jak nowy Kleber, gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa podczas dynamicznej jazdy w każdych warunkach pogodowych. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, oponą Profiler G, nowa opona ma o 10 procent większa powierzchnię styku z podłożem. Kierunkowa rzeźba bieżnika przyczynia się do poprawy kierowalności na mokrym, a ponacinane elementy bieżnika oraz kanaliki skierowane na zewnątrz opony skuteczniej odprowadzają wodę, zapobiegając ryzyku wystąpienia aquaplaningu.
Nowa odmiana gumy zastosowana w BFGoodrich g-Force Profiler pozwala oponie lepiej trzymać się podłoża nawet na nierównej drodze. Opona ma miękką powierzchnię i dzięki temu może lepiej przylegać do wszystkich nierówności na drodze.
Dodatkowym atutem nowej opony jest jej sportowy design. Symetryczna rzeźba bieżnika w kształcie litery V nadaje oponie agresywny wygląd. Wrażenie potęgują prostokątne barki, które podkreślają masywną budowę g-Force Profiler. Opona będzie oferowana w 26 rozmiarach do kół od 18 do 21 cali.
Także dla samochodów o wysokich osiągach przeznaczona jest nowość firmy Michelin - Pilot Exalto. Jest to ciekawa propozycja dla posiadaczy aut sportowych, małych aut z dużymi silnikami oraz dynamicznych aut rekreacyjnych.

Cechą charakterystyczną wszystkich opon sportowych jest to, że pomiędzy bieżnikiem a obręczą znajduje się "niewiele gumy". Nieostrożny kierowca auta sportowego podjeżdżając pod wysoki krawężnik może łatwo uszkodzić felgę. Aby uniknąć takiej sytuacji, nowego Pilota Exalto wyposażono w ochraniacz obręczy na zewnętrznej ściance opony.
Bieżnik nowej opony Michelina jest wyraźnie asymetryczny, ma obszerne kanały wzdłużne i pięć żeber. W połączeniu ze specjalnie dobraną mieszanką gumową opona zapewnia poczucie bezpieczeństwa podczas szybkiej jazdy w każdych warunkach. Więcej masywnych klocków po zewnętrznej stronie poprawia kierowalność na suchej szosie, a centralne żebro ze specjalnymi blaszkami po stronie wewnętrznej oraz bardziej ponacinane bloki gumowe zwiększają przyczepność w deszczu.
Samochód jadący na nowej oponie Michelina może wchodzić w zakręty z bardzo nawet dużą szybkością. Głębokość bieżnika zmniejsza się od środka w kierunku jej barków (8 mm pośrodku i 6,4 mm przy barku), co ogranicza zużycie opony.
Dla aut kompaktowych przeznaczona jest opona mniej znanej jeszcze u nas marki Diamant produkowanej przez koncern Continental. Model RP 20 ma trzy głębokie kanały obwodowe oraz gęstą sieć bocznych odgałęzień, sięgających aż po bark opony i odprowadzających wodę spod niej. Głęboki środkowy rowek prowadzący gwarantuje zaś precyzyjne prowadzenie pojazdu również na suchej nawierzchni. O niskim poziomie hałasu i podwyższonym komforcie jazdy decyduje odpowiednie przesunięcie względem siebie bloków bieżnika. Dodatkowo specjalnie opracowana formuła mieszanki gumowej gwarantuje wysoką trwałość i ekonomiczność użytkowania opony oraz jej niskie opory toczenia.
Z myślą o coraz bardziej wymagających właścicielach aut klasy średniej powstała opona klasy High Performance - Diamant RP 30. Kierunkowy wzór bieżnika oraz skład mieszanki jest ściśle dostosowany do europejskich warunków pogodowych. Wzór bieżnika zapewnia doskonałą kontrolę nad pojazdem przy dużej prędkości - m.in. dzięki szerokiemu rowkowi obwodowemu. Stabilność opony podczas pokonywania z dużą prędkością zakrętów jest zaś możliwa dzięki masywnym barkom oraz wzmocnionym ścianom bocznym. Podzielenie na mniejsze części bloków bieżnika gwarantuje ulepszone wypieranie wody, a tym samym najlepszą przyczepność.
Natomiast opona Diamant RP 40, to oferta dla samochodów sportowych i bardzo szybkich. Woda rozproszona przez solidne klocki bieżnika zostaje niemal wepchnięta do odprowadzających ją pod spód pojazdu i na zewnątrz głębokich rowków. Skutkiem tego jest doskonała odporność na aquaplaning. Serca polskich fanów tuningu zabiją z pewnością żywiej na wieść o tym, że opony Platin Diamant RP 40 dostępne są aż do rozmiaru 235/40 ZR 18 oraz indeksu prędkości W (do 270 km/godz.). Obręcze cennych felg ze stopów aluminiowych chroni zaś specjalny rant ochronny.
Szwajcarska firma Maloya ogłosiła wprowadzenie nowej opony Maloya Futura Primato. Jest ona skierowana do popularnego segmentu H - opon o indeksie prędkości 210 km/h. Opona odznacza się unikalnym bieżnikiem kierunkowym. Rozmieszczenie rowków wzdłużnych i poprzecznych gwarantuje maksymalną skuteczność odprowadzania wody. Rowki poprzeczne umieszczone są poza centrum bieżnika. Dzięki tym "cross-centrycznym" rowkom opona łączy w sobie bezpieczeństwo na mokrej drodze i niski poziom hałasu oraz sportowy wygląd. W połączeniu z wzorem bieżnika również boki opony nadają jej nowoczesny wygląd.
Opona waży mniej niż jej poprzedniczka, oferując przy tym niższe opory toczenia i wyższy poziom komfortu jazdy. Ponadto, relatywnie twarde klocki na barkach opony i specjalnie opracowana krawędź zapewniają stabilność i kontrolę toru jazdy we wszystkich warunkach.

Scorpion Zero Asimmetrico to tegoroczna nowość Pirelli opracowana z myślą o coraz popularniejszych samochodach rekreacyjnych (SUV). Sednem wydajności tej opony jest asymetryczny wzór bieżnika i wewnętrzna struktura opony. Wzór bieżnika to zygzakowate podłużne żłobienia. Wewnętrzna krawędź ma głębsze i bardziej regularne rowki. W połączeniu ze specjalnie dobranymi mieszankami gumy daje to dobrą przyczepność także na mokrej drodze i cichość toczenia.
Każdy producent zapewnia, że to jego opona jest najlepsza, najbezpieczniejsza i najtrwalsza. Wyboru ogumienia dokonujemy, uwzględniając rodzaj naszego samochodu i zasobność portfela. Bez względu jednak, jakich opon używamy, pamiętajmy przed wszystkim o tym, aby ich bieżnik miał nie mniej niż 3 mm.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska