Na śnieg i chłody

Michał Wandrasz
Jeżeli ktoś myśli o zmianie opon z letnich na zimowe, to przyszedł już na to najwyższy czas, ponieważ temperatury spadają poniżej 7 stopni Celsjusza.

Z roku na rok wzrasta w Polsce sprzedaż opon zimowych. O ile w roku 1998 zaledwie co czwarta kupiona opona była oponą zimową, o tyle w roku następnym stanowiły one już jedną trzecią sprzedawanych opon, a w roku ubiegłym udział opon zimowych w ogólnej sprzedaży ogumienia stanowił już 41 procent.
Przytoczone dane mówią o sprzedaży opon przez producenta do dealerów i nie są dokładnym odzwierciedleniem rynku. W sprzedaży od dealera do ostatecznego użytkownika opony zimowe stanowią bowiem obecnie około 25 procent wszystkich sprzedawanych opon. Szacuje się, że po ostatnim sezonie zimowym w magazynach dealerów zostało około miliona nie sprzedanych opon zimowych.
Jaki będzie ten sezon, na razie trudno ocenić, choć, jak mówią przedstawiciele opolskich serwisów oponiarskich, ruch już się zaczął i opony zimowe cieszą się dużym zainteresowaniem kierowców. Przypominamy, że ogumienie należy zmieniać na zimowe, gdy temperatura powietrza spada do około 7 stopni Celsjusza.
Co roku większość producentów stara się wprowadzić na rynek jakąś zimową nowość. Nie inaczej jest w tym roku.
Ze względu na przystępną cenę od lat dużym powodzeniem cieszą się wyroby Dębicy i olsztyńskiego Stomilu. Nowością tego ostatniego jest opona "Kormoran Snowpro". Dobrą przyczepność na mokrych, pokrytych śniegiem i oblodzonych nawierzchniach ma mu zapewniać układ bieżnika zgodnego z kierunkiem jazdy, szeroki rowek centralny oraz duża liczba lameli. Dzięki elastycznej mieszance gum oraz masywnym klockom zewnętrznym opona ma dużą zdolność samooczyszczania się ze śniegu. Zastosowanie różnych rozmiarów klocków i podniesienie krawędzi sprawia, że kormoran snowpro jest cichy i zapewnia stabilną jazdę w trudnych warunkach zimowych.

Dębica oferuje w tym roku dwie opony zimowe - "Frigo" i "Frigo Directional". Druga z opon produkowana jest z myślą o samochodach klasy średniej i wyższej.

Dunlop wprowadził w tym sezonie na rynek oponę "SP Winter Sport M3". Ma być ona wyjątkowo cicha i posiadać wysoką wydajność odprowadzania wody. Zwiększenie proporcji krzemionki w składzie mieszanki bieżnika poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni, a nie powoduje zwiększonych oporów toczenia. Wykazane w teście TUV zmniejszenie emisji hałasu aż o 4 decybele uzyskano dzięki połączeniu poszczególnych bloków profilu bieżnika ze sobą. Ich wibracje, powstające przy zetknięciu się z nawierzchnią, zostały przez to zredukowane.

ILE TO KOSZTUJE
Montaż i demontaż opony:
- gdy kupujemy nową oponę w serwisie, usługa najczęściej jest gratisowa (niektóre serwisy stosują jednolitą stawkę za montaż, wyważenie i nowy zawór bez względu na to, czy oponę kupujemy u nich, czy przywieziemy ze sobą)
- montaż opony, którą przywieziemy ze sobą - od 4,50 zł do 6 zł 90 groszy za sztukę
Wyważenie: od 7,50 zł do 9 złotych za sztukę
Przechowywanie kompletnych kół (w zależności od serwisu): bezpłatnie, 6 zł 10 groszy za koło za sezon lub 60 złotych za komplet kół za sezon.
Materiały Prasowe

Koncern Goodyear oferuje nowość o nazwie Eagle Ultra Grip GW-3, przeznaczoną dla samochodów klasy średniej i wyższej. Zdolności jezdne poprawione zostały dzięki zwiększeniu o połowę liczby lameli. Specjalna budowa bieżnika sprawia, że przy przyspieszaniu i hamowaniu elementy bieżnika zazębiają się, usztywniając go. Nowa opona Goodyeara ma także system zwiększający skuteczność odprowadzania wody, przez co jest ona mniej podatna na aquaplaning, czyli poślizg na warstwie wody.
Dużą odporność na aquaplaning mają mieć także dwie nowości niemieckiej Fuldy - Gravito i Kristall Rotego. Obie mają bieżnik kierunkowy, mają dobrze tłumić wstrząsy i nie robić dużego hałasu podczas toczenia.

Pirelli w tym roku wprowadził na rynek dwie opony zimowe o nazwie "Snow Control" oraz "Scorpion Ice&Snow". Pierwsza przeznaczona jest do samochodów małych i średnich, a druga dla pojazdów terenowo-sportowych i rekreacyjnych, a więc przeznaczona jest także do jazdy po pokrytych śniegiem bezdrożach.

Zimowa oferta Michelina to znane już opony "Alpin", "Pilot Alpin" i "4x4 Alpin". Przeznaczone są odpowiednio do samochodów małych i średnich (np. peugeot 206, opel vectra), szybkich aut wysokiej klasy i dużej mocy silnika, oraz samochodów terenowych.

Bez nowości wchodzi w sezon zimowy także Kleber, który bazuje na znanej już oponie "Krisalp 3" przeznaczonej dla dużej gamy samochodów. Producent zapewnia, że bieżnik nie traci elastyczności nawet w ekstremalnie niskich temperaturach.

Nowością firmy Bridgestone jest kierunkowa opona zimowa "Europa II Winter". Bieżnik ze specjalnymi klockami Super Slant ma skutecznie i odprowadzać śnieg i błoto oraz dawać dużą odporność na aquaplaning.
Wymienione opony zimowe to tylko niektóre z dostępnych na polskim rynku w tym sezonie. Wybierając którąś z nich lub jakiegoś innego mniej lub bardziej renomowanego producenta każdy musi się kierować własnymi potrzebami i możliwościami finansowymi. Pamiętajmy jednak, że w większości przypadków, kupując oponę w serwisie, otrzymujemy na nią gwarancję do końca przewidywanego okresu jej użytkowania. Kupując tańszą oponę w hipermarkecie, mamy gwarancję przez najczęściej tylko dwa lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska