reklama

Na turystyce mogą zarobić małe firmy

RedakcjaZaktualizowano 
Turystyka w Polsce posiada duży potencjał rozwojowy
Turystyka w Polsce posiada duży potencjał rozwojowy Karolina Misztal
Eksperci uważają, że branża turystyczna ma potencjał rozwojowy, dzięki czemu turystyka w Polsce może w jeszcze większym stopniu wpływać na pobudzenie rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Turystyka jest ważną, dynamicznie rozwijającą się gałęzią gospodarki ze stosunkowo dużym wpływem na wzrost gospodarczy oraz zatrudnienie. Jej udział w polskim PKB utrzymuje się na poziomie 5 – 6 proc., z zatrudnieniem szacowanym na ok. 760 tys. osób, to daje nam 4,7 proc. ogółu pracujących. Wpływy z przyjazdu cudzoziemców sięgają w Polsce rocznie 8 – 9 mld euro, z czego ok. połowa, to wpływy z tytułu przyjazdów turystów zagranicznych. Wśród turystów przybywających do naszego kraju przeważają Niemcy oraz obywatele Rosji, Białorusi i Ukrainy. Z kolei na stałym poziomie pozostają przyjazdy z pozostałych krajów Unii Europejskiej (UE), zarówno jeśli chodzi o obywateli UE, jak i nowych krajów członkowskich.

- Są to bardzo duże liczby. Jeżeli spojrzymy na inne działy gospodarki, to np. rolnictwo generuje około 3- 3,5 proc. PKB. Na tym tle turystyka wygląda bardzo dobrze. Równie istotny jest fakt, że od kilku lat, poza 2008 rokiem, odnotowujemy ciągły wzrost, jeżeli chodzi o zainteresowanie Polską. Te wzrosty automatycznie przekładają się na liczbę turystów, którzy odwiedzają nasz kraj. Zbierając wszystkie dane za ostatnie 5 lat, to jest to ponad 20 proc. więcej turystów, którzy odwiedzają nasz kraj. Równie ważny jest fakt, że Polacy coraz bardziej, chętniej i częściej tą turystykę uprawiają. Przez ostatnie 5 lat, wzrost turystyki krajowej, a więc wyjazdy Polaków w granicach naszego kraju, odnotował wzrost o prawie 50 proc. - tłumaczy Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Na tle wszystkich krajów Polska jako destynacja turystyczna wypada ciągle niewystarczająco dobrze. W świetle ostatniego raportu World Economic Forum o konkurencyjności turystyki w ponad 130 badanych państwach, Polska zajęła w 2013 r. 42. pozycję. Jednocześnie notujemy stały postęp w tym zakresie: w 2009 r. Polska zajmowała 58. pozycję, a w 2011– 49.

- Turystyka w Polsce, jeżeli chodzi o branże, opiera się głównie na małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP). Jeżeli chodzi o branżę tour-operatorską, a więc w tym biura podróży, to są to w większości małe i mocno rozproszone przedsiębiorstwa. Nie posiadamy dużych i mocnych firm, jak choćby TUI czy Neckermann – wyjaśnia Szmytke.

Mimo, że liczba turystów zagranicznych, przyjeżdżających do Polski, stopniowo wzrasta, to jednak przyrost ten nie jest zadowalający, przy jednoczesnym utrzymywaniu się wydatków turystów na niezbyt wysokim poziomie. Również turystyka krajowa przeżywa stagnację, a jedynym obszarem wzrostu są krótkoterminowe wyjazdy krajowe. Potencjał sektora turystyki jest niedostatecznie wykorzystywany. Przedsiębiorstwa sektora turystyki, to głównie firmy małe i średnie. Jak większość firm tego typu borykają się z niewystarczającymi kwalifikacjami pracowników oraz ograniczonym dostępem do finansowania potrzeb rozwojowych. Jednym z efektów tych słabości jest również wysoki poziom sezonowości tego sektora. Ogranicza to możliwość rozwoju zarówno pojedynczych przedsiębiorstw, instytucji czy organizacji, jak i całych regionów, do efektywniejszego wykorzystywania istniejących zasobów.

Trzeba zwrócić uwagę na pewne zjawiska, które blokowały turystykę, lub nie wpływały na jej możliwie dynamiczny rozwój. Chociażby związane z infrastrukturą drogową, kolejową czy lotniczą były takim hamulcem. Dużym problemem nie było to czy mamy coś interesującego, tylko czy jesteśmy w stanie tam się dostać - mówi Rafał Szmytke.

Mimo to, turystyka w Polsce posiada duży potencjał rozwojowy. Polska jako kraj umocniła swoją pozycję i rozpoznawalność na świecie, w ostatnich latach trafiliśmy do TOP 20 – najsilniejszych brandów świata. Ponadto Polska jest 17. krajem, jeżeli chodzi o przyjazdy turystów zagranicznych na świecie.

- Jeżeli o chodzi o obszar pobudzenia MŚP, to widzę jeszcze duże możliwości. Podejmiemy wiele działań w tym obszarze. Chcemy, żeby jeszcze lepiej rozwijało się Partnerstwo Publiczno Prywatne (PPP). Właśnie tutaj widzimy ogromne możliwości i obszar dla MŚP. W Polsce często bywa tak, że na terenie gminy znajduje się bardzo ciekawa atrakcja turystyczna, ale jest nie skomercjalizowana. Gmina nie jest po to, żeby przygotowywać toury objazdowe, do tego potrzebny jest przedsiębiorca. W mojej ocenie jest za mało współpracy między MŚP a samorządem – tłumaczy ekspert.

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Materiał oryginalny: Na turystyce mogą zarobić małe firmy - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
prawo UE

Zgodnie z art. 1 ust. 1 zdanie 2 rozporządzenia (WE) nr. 1370/2007 prawo wyłączne może być przyznawane w zamian za realizację zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych jako alternatywa dla przyznawania przewożnikom rekompensat. Takie przepisy wprowadziło wiele państw Unii Europejskiej i mają piękny rynek komunikacji autobusowej.

k
krowa

Na Podlasie turści nie będą przyjeżdżać, bo tu rolnicy hodują dużo krów, a obory budują blisko ulic wiejskich, panuje wielki smród , przez te wioski cieżko przejść. Praktycznie nie istnieje publiczny transport autobusowy, bardzo wiele miejscowości jest odciętych od świata. Trzeba pilnie określić ustawowa minimalna odległość budowanych obór, clewni i kurników od ulic wiejskich. Aby możliwym było przywrócenie komunikacji autobusowej do małych miejscowości należałoby zmienić art. 20 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym.

p
prawo PL

Niestety polska Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 2 lutego 2010r. postanowiła o wykreśleniu z projektu ustawy przepisów dotyczących tego prawa oraz o wprowadzeniu zakazu jego przyznawania. Z tego powodu mamy dużą ilość odciętych od świata miejscowości.

n
nie dojedziesz

Tak, przeszkodą uniemożliwiajacą Marszałkowi województwa, zorganizowanie ppołączeń autobusowych z małymi miejscowościami jest , wynikający z art. 20 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, brak możliwości przyznania operatorowi prawa wyłącznego na świadczenie usług zbiorowego przewozu osób , na danej trasie, sieci, czy danym obszarze.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3