Najpierw obwodnica Kluczborka zostanie wyremontowana, a potem przekazana Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Budowa obwodnicy Kluczborka trwała kilkanaście lat i pochłonęła w sumie 60 milionów zł.
Budowa obwodnicy Kluczborka trwała kilkanaście lat i pochłonęła w sumie 60 milionów zł. fot. UM Kluczbork
Latem zostanie wyremontowany 4-kilometrowy odcinek kluczborskiej obwodnicy. Po remoncie obwodnica ma się stać drogą krajową.

9-kilometrową obwodnicę, która połączyła aż trzy drogi krajowe: nr 42, 45 i 11, gmina Kluczbork budowała przez ponad 10 lat.

W tym roku dokończono ostatni odcinek, a jednocześnie trzeba już było zacząć remonty oddanych dawniej odcinków.

W ubiegłym roku wyremontowany został najstarszy odcinek.

W tym roku wyremontowany zostanie 4-kilometrowy odcinek, który został zbudowany w 2012 roku.

- Ten odcinek został zbudowany na podbudowie kolejowej i jest już mocno zniszczony. Położymy nową nakładkę asfaltową - zapowiada burmistrz Jarosław Kielar. - Chcemy wyremontować ten odcinek jeszcze przed przekazaniem obwodnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na remont obwodnicy gmina Kluczbork dostała 1,95 miliona zł dotacji z Funduszu Dróg Samorządowych.
- To stanowi 70 procent kosztów całej inwestycji - dodaje burmistrz Jarosław Kielar.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie ok. 2,8 miliona zł.

4-kilometrowy kawałek kluczborskiej obwodnicy na odcinku Kuniów-Krasków będzie remontowany latem, w lipcu i sierpniu.

Gmina Kluczbork rozpoczęła już procedurę przekształcenia obwodnicy na drogę krajową i przekazania drogi GDDKiA.

W zamian drogami gminnymi staną się ulice w mieście, które obecnie są odcinkami dróg krajowych: nr 42 (ul. Byczyńska i ul. Wołczyńska), nr 45 (ul. Opolska, ul. Curie-Skłodowskiej oraz ul. Katowicka).

Rada miejska w Kluczborku podjęła już uchwałę o zamianie dróg.
- Rozpoczęło to procedurę, która powinna się zakończyć na początku 2021 roku - zapowiada Jarosław Kielar.

Na ostatniej sesji radni nadali też nazwę: Obwodnica 30-lecia Samorządu Terytorialnego.

Budowa obwodnicy Kluczborka rozpoczęła się w 2007 roku (planowanie rozpoczęło się jeszcze wcześniej, bo w 2003 roku) i pochłonęła w sumie 60 milionów zł razem z kosztami wykupu gruntów pod drogę.

Obwodnicę Kluczborka zbudowano w dużej części po śladzie zlikwidowanych linii kolejowych nr 767 relacji Kuniów - Smardy oraz 768 relacji Ligota Dolna – Gotartów, które zostały zlikwidowane po 1981 roku.

Tak budowano obwodnicę Kluczborka:

  • I etap - w 2008 roku oddano do użytku pierwszy 1-kilometrowy odcinek łączący ulicę Fabryczną w Kluczborku z ul. Wołczyńską w Ligocie Dolnej - długość 0,97 km, koszt 3.050.708 zł;
  • II etap - w 2012 roku gmina oddała do użytku 4-kilometrową drogę z Kuniowa do ul. Fabrycznej - długość 3,94 km, koszt 13.406.183 zł (dotacja z Unii Europejskiej 6.313.416 zł.
  • W tym samym roku gmina zbudowała także rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku - koszt 3.966.979 zł;
  • III etap - w 2015 r. wyburzono stary wiadukt kolejowy w Ligocie Dolnej i zbudowano w jego miejscu rondo - koszt 5.259.774 zł (dofinansowanie z GDDKiA: 2.500.000 zł)
  • IV etap - w 2017 r. zbudowano odcinek od ronda w Ligocie Dolnej na DK nr 42 do nowo wybudowanego ronda na skrzyżowania z drogą powiatową do Smard Dolnych - długość 1.93 km, koszt 6.438.101 zł (dotacja rządowa 3.000.000 zł)
  • V etap - w 2020 r. dokończono odcinek od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku - długość 1,34 km, koszt 21.160.000 zł (dotacja z Unii Europejskiej 9.251.565 zł)

Nowa obwodnica Kluczborka ma 9 kilometrów i połączyła DK 45 od strony Opola z DK 42 od strony Namysłowa oraz z DK 11 na północnych obrzeżach Kluczborka przy wylocie na Byczynę i Poznań.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska