Najstarsze drzewo Opola potrzebuje pomocy!

Redakcja
Sławomir Mielnik
Drzewo pamiętające przyjazd do Opola króla Jana Kazimierza jest w fatalnym stanie. Ratusz chce zlecić ekspertyzę, która zdecyduje o dalszych losach wiekowej lipy.

Jeśli wierzyć badaniom dendrochronologicznym drobnolistna lipa przy ulicy Oświęcimskiej "pamięta" śmierć księcia Jana Dobrego, ostatniego opolskiego Piasta w 1532 roku, a także przyjazd do Opola króla Polski Jana Kazimierza w 1655 roku.

Dziś 600-letnie drzewo - mające 590 centymetrów obwodu, uznawane jest za najstarsze spośród tych, które rosną na terenie Opola. Szacowny wiek nie oznacza wyjątkowego traktowania.

- Urząd miasta niespecjalnie interesuje się losem drzewa - mówi nto Franciszek Flak, właściciel gospody Pod Złotą Koroną, na której terenie stoi lipa. - To drzewo jako pomnik przyrody jest pod ścisłą ochroną, a to oznacza, że mogę tylko monitować urząd miasta, a ze swojej strony zadbać o otoczenie lipy.

Z tym nie ma problemu, gorzej jeśli chodzi o stan drzewa, które choć wciąż posiada zielone liście to widać na nim także suche gałęzie.
- Jestem gotowy finansować proces ratowania lipy, bo uważam, że jest zbyt cenna, aby ot tak sobie zniknąć z krajobrazu miasta - przekonuje Flak. - Dla mnie to drzewo to także promocja. Gdyby można było to wystawiłbym tablicę informującą, że to u mnie jest najstarsze drzewo w mieście.

Małgorzata Rabiega, naczelnik wydziału ochrony środowiska w ratuszu przyznaje, że lipa jest w fatalnym stanie ze względu na wiek.

- Zdecydowaliśmy, że niebawem zbada ją specjalista i szczegółowo oceni stan drzewa i przygotuje program ratowniczy - mówi Rabiega. - Może się jednak okazać, że lipa zagraża ludziom i wtedy nie będzie innego wyjścia jak jego wycinka. Na razie jednak chcemy to drzewo ratować - podkreśla pani naczelnik.

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sluzba Zdrowia

Drzewa to przyroda, a przyroda to zycie.

Wycinanie drzew, to jakby zamach na zycie.

w
wania

Chyba its pomylileś bar rozwodnione piwo i brudne kufle sa obok w knajpie, ale jak sie nie ma do czego przyczepic to i taki komentarz jest dobry. Zamiast zając sie losem drzewa to lepiej dowalic czlowiekowi ktory chce sie nim zajac.

w
wania
niech Pan Flak się za tą swoją knajpę lepiej weźmie... za jedzenie i browar przede wszystkim... żeby nie był taki wodnisty i kufle były czyste... o toaletach nie wspomne... a potem za godniejsze cele:)
ż
żulik

kanjpa ma kasy jak Hitler wojska, przecież cały czas inwestycja wielka trwa hotel budują , to co tam poprawić trochę lipę, tu przyciąć tam podmalować tu zaszpachlować i gra jak malowana

g
gIt

niech Pan Flak się za tą swoją knajpę lepiej weźmie... za jedzenie i browar przede wszystkim... żeby nie był taki wodnisty i kufle były czyste... o toaletach nie wspomne... a potem za godniejsze cele:)

G
Gość

Franciszek Flak- proszę proszę jak to lubiącemu bić nieletnich milicjantowi z Opola się powodzi-,,właściciel''

G
Gość
i to widac same problemy ....

problemy ze skundlonym buractwem prawie niemieckim
p
polski hrabia w gumowcach
ale teraz jest Polski i co?

i to widac same problemy ....
k
klb
Przyjazd do Opola króla Polski Jana Kazimierza... w charakterze wojaży zagranicznych, bo od 1356 nie należał już Sląsk do Polskiej Korony, a od 1526 był całkowicie habsburski (austriacki)...

ale teraz jest Polski i co?
W
Wiedzimiś

Przyjazd do Opola króla Polski Jana Kazimierza... w charakterze wojaży zagranicznych, bo od 1356 nie należał już Sląsk do Polskiej Korony, a od 1526 był całkowicie habsburski (austriacki)...

k
komar

Jak by nie szczali pod drzewem piwskiem to by nie schło...

c
chris

Ciekawe ile będzie kosztować ta ekspertyza, ja widzę że w Ratuszu lubi się wydawać na g... warte ekspertyzy, przynajmniej po to żeby problem odwlec w czasie

M
M&M

Widać, że gość kumaty, trzeźwo widzi, że każdy mógłby tu skorzystać. Oby się nie zderzył z obojętnością urzędników...

S
ShEnK
A dlaczego niby nie moŻ sobie p. Flak tablicy wywiesić ?
Oczywiście elegancko by się miasto zachowalo gdyby dało tablice oficjalną Taka tablica wisinp. obok jednego z najstarszych w Czechach cisu w Mikulowicach. Cis jest znacząco starszy od tego debu

Napisane jest ze to Lipa a nie dąb , wyciac jak nie stac na utrzymanie i drewno rozdac biednym na opal bo zima idzie a ludzie coraz biedniejsi a opal coraz drozszy , i znow bedzie ze gmina czy powiat nie ma kasy na zapomogi dla najbiedniejszych wiec niech zamarzaja w "pokoju" a zawadzajace drzewo niech nadal marnieje.
m
m,m,

madry koles, ze chce to wykorzystac do promocji. inny prostak wolałby sciac problem jak urzedasy ... a tak faktycznie jest jakis pretekst dla ludzi , zeby odwiedziec wlasnie to miejsca i wypic sobie tam piwko