Nawet 2 zł taniej za bilet skalkulował LUZ

Sławomir Draguła
Porównanie cen biletów na trasie Opole - Kluczbork wskazuje na Luz jako faworyta.
Porównanie cen biletów na trasie Opole - Kluczbork wskazuje na Luz jako faworyta. archiwum nto
LUZ nie dostał zezwolenia na kursy pasażerskie między Opolem a Kluczborkiem. Według urzędu marszałkowskiego taka konkurencja byłaby zagrożeniem dla obsługujących już tę trasę przewoźników.

Komercyjne Linie Autobusowe LUZ w Opolu od 3 października starają się o uruchomienie połączeń na trasie Opole - Kluczbork. Przewoźnik złożył w urzędzie marszałkowskim wniosek o  zezwolenie "na wykonywanie regularnego transportu drogowego osób”. Jak wynika z rozkładu jazdy przedstawionego przez LUZ, firma chciała zorganizować 26 kursów w dni robocze i 20 - w niedziele i święta.

Dla porównania Fart ma 26 kursów, w tym 18 codziennie, PKS Kluczbork - 30 połączeń w dni powszednie (przez Bierdzany) i 16 - w weekendy.

- Niestety, otrzymaliśmy właśnie odpowiedź odmowną - mówi Mirosław Domagała, prezes zarządu Komercyjnych Linii Autobusowych LUZ w Opolu. - Nie mogę tego zrozumieć. Przygotowaliśmy atrakcyjny rozkład jazdy w atrakcyjnych cenach, a tu taka niespodzianka.

W piśmie skierowanym do  właścicieli LUZ-u marszałek województwa opolskiego wyjaśnia między innymi, że z badań frekwencji u przewoźników obsługujących linię Opole - Kluczbork wynika, iż autobusy są wykorzystywane w 42,2 proc. Przy  tak niskim obłożeniu wydanie zezwolenia dla nowego przewoźnika wpłynie niekorzystnie na już funkcjonujące połączenia.

- Marszałek nie mógł w takiej sytuacji podjąć innej decyzji - tłumaczy Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego. - Zgodnie z prawem to właśnie marszałek jest tzw. regulatorem przewozów pasażerskich w regionie i musi dbać też o działających już przewoźników. Gdyby na tej linii była tylko jedna firma, zezwolenie zostałoby wydane od ręki. Natomiast połączenia obsługują dwaj przewoźnicy autobusowi i jeden kolejowy. Kolejna firma może więc być  zagrożeniem dla nich , a co za  tym idzie - i dla połączeń.

Urząd marszałkowski wskazuje na jeszcze jedną przyczynę decyzji odmownej. Chodzi o zaproponowaną cenę. LUZ chce wozić pasażerów między Opolem a Kluczborkiem za 5 zł. Tymczasem podróż z Fartem kosztuje 7 zł, kluczborskim PKS-em 7,30 zł, a szynobusem - 11,70 zł. Z tym, że dziś Przewozy Regionalne mają na tej linii promocję "połączenie w dobrej cenie” i za bilet pasażerowie płacą tylko 7 zł.

- Naszym zdaniem cena zaproponowana przez LUZ nie ma nic wspólnego z rynkiem - mówi Bartłomiej Horaczuk. - Boimy się, że gdyby weszła na tę trasę, doprowadziłaby najpierw do osłabienia konkurencji, potem do jej wyeliminowania, a na końcu do podniesienia cen biletów. Zresztą mieliśmy już podobną sytuację.

Rzeczywiście, kiedy LUZ konkurował z PKS-em opolskim, do Turawy woził pasażerów za 3 zł. A gdy PKS zrezygnował, LUZ podniósł cenę do 6 zł.

- Zawsze woziliśmy na tej trasie za 6 zł, potem na kilka miesięcy zrobiliśmy promocję i ponownie wróciliśmy do normalnych cen - twierdzi  prezes LUZ-u. Dodaje też, że marszałek województwa, jako współudziałowiec w spółce Przewozy Rregionalne, dba tylko o to, by nie miała ona konkurencji.

- Jest coś nie tak, że feruje on wyroki de facto we własnej sprawie  - uważa Mirosław Domagała. - Mało tego, w odpowiedzi na nasz wniosek marszałek pisze, że dodatkowa liczba 26 zaproponowanych przez nas połączeń autobusowych i proponowana przez nas cena biletu, niższa o 2 zł od kolejowego, wpłynie ujemnie na rentowność pociągów na  tej trasie. Otwarcie przyznaje, że finansując komunikację kolejową w regionie, samorząd województwa nie może dopuścić do kolejnego spadku frekwencji na tej linii.

- Jest ustawa i musimy się jej trzymać, inaczej złamiemy prawo, które ustanowił przecież nie urząd marszałkowski - odpiera zarzuty Bartłomiej Horaczuk.

Szefostwo LUZ-u nie daje za wygraną. - Dla nas ważny jest wolny rynek i dobro pasażera. Oferujemy niskie ceny i dużą liczbę kursów, powinniśmy być dopuszczeni do tej linii - argumentuje Mirosław Domagała.

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Z KLUCZBORKA
witam pare faktow
okres w ktorym luz staral sie o licencje na trase kluczbork - opole to okres zmiany wojewody na euro OSŁA bułe otoz pan bula byly nauczyciel wf w ogolniaku a obecnie wojewoda i dobry kolega burmistrza kielara byly przełożony wojewody z kluczborskiego ogolniaka . sa to starzy koledzy z kluczborka a wlasciciel farta konkurencji luz pochodzi  z kluczborka ii na dodatek kolega z szkolnej lawki obydwóch panów - a powinny sie skonczyc znajomosci . nie wiem jak luz jezdzi ale wiem jak jezdzi fart  moze pare faktow :
laduje ludzi do swoich mercedesów ile wejdzie raz jechalem bylo nas wszystkich 35 osob tyle co w AUTOSANIE , kluczborska policja jak widzi busy farta to sie obraca zreszta nie wiem czy to sa wtyki w policji bo jak sa patrole niewidzialna wectra lub passatem tez niewidzialnym to jada przepisowo a jak ich nie ma to 30 minut i jest opole . I CO WY NA TE FAKTY 
k
kasiek
Zamiast tworzyć nowe linie, niech lepiej prezes luzu zadysponuje większy bus na trasie Tarnów-Miedziana bo regularnie zostawia ludzi na przystanku z powodu przepełnionego busa.
T
Tomek 81
Luz powinien sie odwolac do SKO i wygra ! Jest ustawa o swobodzie prowadzenia dzialalnosci gospodarczej ! Marszalek mysli ze to jego prywatny folwark skoro ma zgody na przystanki licencje to bez laski marszalek powinien wydac zezwolenie. Takie cyrki tylko w urzedzie marszalkowskim w opolu. Do zasu kiedy beda za takie decyzje wyplaca kolosalne odszkodowania.
c
ciekawy
napiszcie do kogo należy firma Fart i wszystko będzie jasne...
 
 
Z
Z Opola
Kolego z Turawy mylisz się bo aktualny PKS  to  nie ten sam PKS teraz właścicielm firmy jest Wójcik ( właściciel Sindbada)  a poprzednio było miasto i mieli swojego człowieka który zajechał PKS wszystko likwidował
j
jaksy
Tak własnie wygląda polski kapitalizm kompradorski w PRL-BIS stworzonym przez Kiszczaka i Michnika przy Kanciastym Stole Zdrady w 1989 roku !!!
Poznałem czym śmierdzi nowy system i wyjechałem z tego padołu w 1996 roku na stałe zagranicę !!!
M
Marek22
Licencja zezwolenta itp. to relikty PRL-u, niestety to władza to lubi bo zawsze może coś skapnać do kieszeni.
D
Damiano
To taki wolny rynek... Made in Poland
x
xxx
do max
niepisz głupio przez to ze luz wszedł by na linie  wyciołby konkurencje a potem podniusł cene biletu i kilka osób straciło  prace tylko poto zeby jeden nabił sobie kasą kieszenie  natym nie polega konkurencja
z
z Turawy
Rzeczywiście, kiedy LUZ konkurował z PKS-em opolskim, do Turawy woził pasażerów za 3 zł. A gdy PKS zrezygnował, LUZ podniósł cenę do 6 zł.

Nie tak do końca rzeczywiście bo to własnie PKS się wypiął na tę trasę, pokazał nam środkowy palec i kazał się pocałować w du#ę doprowadzając do tego, że w dni powszednie były trzy kursy na tej trasie, innymi słowy ktoś stwierdził że zarobić się tu nie da więc sr@ł to pies i dopiero jak LUZ udowodnił, iż jednak można to PKS łaskawie wznowił połączenia.
z
z Kluczborka
Bardzo dobrze zrobił Marszałek, dobrze że pogonił tych dziadów co wykańczają konkurencję, a potem bilet do Kluczborka kosztowałby 10 zł.  10 zł dlatego aby być tańszym o 1 zł od PKP.
 
p
pasazer
LUZ już tak ma, że gdy jeździ na trasie z konkurentem to obniża ceny, a gdy wymęczony konkurent rezygnuje, to LUZ podwyższa cenę i już nie dba tak bardzo o jakość usług. Jeśli w ogóle można mówić o jakości w przypadku niektórych "szybkich" kierowców i wozów, które niedługo będą stanowić przedmiot pożądania muzeów motoryzacji...
B
Bax
a mówi sie ,że konkurencja poprawia jakość usług... jak mozna gospodarczo zabronic świadczenia usługi? prosty przyklad ...jak na Polskim niebie pojawiła sie konkurencja dla PLL LOT spółka Eurolot zaraz stala sie konkurencyjna cenowo wzgledem nowicjusza OLT Express widać można ? można ... takie nakazy i zakazy uważam za pozostałość po PRL-u
m
max
Wyglada na to, że ktoś w urządzie marszałkowskim nie dostał odpowiedziego "załącznika" więc i decezja jest taka a nie inna.
Dodaj ogłoszenie