Nawet ponad 164 tysiące złotych bezzwrotnej dotacji dla opolskich firm. Wnioski OCRG będzie przyjmowało od 25 czerwca. Jak się przygotować?

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Zarząd województwa przeznaczył na ten cel ponad 24,5 mln zł z puli unijnej.
Zarząd województwa przeznaczył na ten cel ponad 24,5 mln zł z puli unijnej. Fot. Maciej Jeziorek / Polskapresse
To kolejna forma pomocy udzielanej przez urząd marszałkowski w Opolu. Skorzystać z niej mogą samozatrudnieni oraz firmy mikro i małe. Wnioski przyjmowane będą od 26 czerwca. Warunek? Spadek przychodów o co najmniej 30 proc.

W zależności o liczby zatrudnionych pracowników firmy mogą otrzymać od 23,5 tys. zł do ponad 164 tys. zł. Zarząd województwa przeznaczył na ten cel ponad 24,5 mln zł z puli unijnej.

Warunkiem jest spadek przychodów o co najmniej 30 proc. (miesiąc do miesiąca br. do roku poprzedniego, np. marzec 2019 do marca 2020) lub w przypadku firm powstałych w 2020 roku miesiąc do miesiąca br., np. marzec do kwietnia, począwszy od marca, kiedy rozpoczęła się epidemia COVID-19 w Polsce.

O bezzwrotne wsparcie na utrzymanie płynności finansowej mogą się starać samozatrudnieni, mikro i małe firmy z Opolszczyzny, istniejące co najmniej od 31 grudnia 2019 r., które w związku z pandemią znalazły się w sytuacji nagłego niedoboru lub braku płynności finansowej.

Nabór wniosków dla zainteresowanych takimi grantami rozpocznie się 25 czerwca 2020 roku punktualnie o godz. 9:00. Będzie się odbywał tylko elektronicznie, przez platformę ePUAP.

- O tym, kto takie dofinansowanie dostanie, będzie decydować kolejność zgłoszeń i to, kto uważnie przygotuje wniosek – wyjaśnia marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła. - Granty będą przyznawane tylko tym firmom, które odnotowały co najmniej 30-procentowy spadek przychodów ze sprzedaży, spowodowany gospodarczymi skutkami pandemii Covid-19 oraz na jej skutek utraciły płynność finansową.

Wsparcia udzielać będzie podległe samorządowi województwa Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. Warunkiem niezbędnym, by dostać bezzwrotny grant na utrzymanie płynności firmy będzie to, by wysłać wniosek o dofinansowanie przez platformę ePUAP – koniecznie ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami.

– Chodzi między innymi o sprawozdania finansowe firmy i firm powiązanych za 2018 i 2019 rok lub PIT-y za 2018 i 2019 r.; druki ZUS RCA/DRA za 2018 i 2019 rok oraz zestawienia należności i zobowiązań firmy na koniec miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku – tłumaczy dyrektor podlegającego samorządowi województwa Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki Roland Wrzeciono.

Wymaganymi załącznikami będą też wyciąg z rachunku bankowego firmy za miesiąc poprzedzający dzień złożenia wniosku; wyciąg z ksiąg rachunkowych firmy (zestawienie obrotów i sald kont wynikowych za wybrany miesiąc roku 2019 i 2020) lub wyciąg z księgi przychodów i rozchodów albo wyciąg z ewidencji przychodów lub rachunki, paragony fiskalne i faktury. Trzeba również będzie złożyć formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje COVID-19, który znajdzie się wśród załączników do pobrania na stronach OCRG.

- Wszystkie te wymienione załączniki muszą zostać dołączone do wniosku i przesłane wraz z nim przez ePUAP już w momencie składania tego wniosku. Jeśli nie zostaną złożone, wniosek zostanie odrzucony – przestrzega Roland Wrzeciono. – Tylko zaświadczenie z ZUS i urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami i składkami na ubezpieczenia społeczne na 31 grudnia 2019 roku lub na dzień udzielenia finansowania, mogą być dostarczone do OCRG najpóźniej w dniu podpisania umowy.

Na co przedsiębiorca będzie mógł przeznaczyć grant?

Na wszystko, co pozwoli utrzymać płynność przedsiębiorstwa – wyjaśnia członek zarządu województwa Szymon Ogłaza. I wylicza: - Na przykład na koszty firmy związane z zatrudnieniem pracowników, czyli na wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia obowiązkowe. Na czynsz za wynajem lokali, opłaty za media. Na zakup towarów czy materiałów niezbędnych do produkcji oraz na zakup usług niezbędnych do prowadzenia działalności, takich jak choćby usługi księgowe.

Firmy będą też mogły kupić za pieniądze z grantu paliwo albo spłacić zobowiązania (np. raty leasingowe czy kredyty) oraz zobowiązania publiczno-prawne (podatki, opłaty).

- Mamy nadzieję, że obok dofinansowanej z unijnych pieniędzy bezpłatnej pomocy prawnej, którą można uzyskać za pośrednictwem OCRG, a także obok unijnych pożyczek płynnościowych do 500 tysięcy złotych, przyznawanych za pośrednictwem Opolskiego Regionalnego Funduszu Rozwoju i Fundacji Rozwoju Śląska, będzie to kolejne konkretne i pomocne wsparcie samorządu województwa dla firm w bardzo trudnym czasie pandemii – podsumowuje marszałek Andrzej Buła.

Bezzwrotne granty można łączyć z innymi rodzajami wsparcia dla firm, dostępnymi w ramach walki ze skutkami gospodarczymi pandemii, np. z subwencjami Polskiego Funduszu Rozwoju, umorzeniem składek ZUS czy dofinansowaniem do miejsc pracy z WUP.

- Ale tylko pod warunkiem, że nie dojdzie do podwójnego finansowania tych samych wydatków. Na przykład jeżeli wynagrodzenie pracownika w maju zostanie dofinansowane z pieniędzy krajowych bądź europejskich, to wsparcie pochodzące z naszego grantu nie może być przeznaczone na wynagrodzenie tego samego pracownika w tym samym miesiącu – zaznacza Roland Wrzeciono.

Więcej informacji o grantach na kapitał obrotowy znajduje się na stronie www.ocrg.opolskie.pl > zakładka „Wsparcie dla firm w czasach Covid-19” > i dalej „Granty na kapitał obrotowy”

Lista niezbędnych załączników do wniosku o grant dla mikroprzedsiębiorstw i małych firm z województwa opolskiego

  • Sprawozdania finansowe za 2018 i 2019 rok lub PIT 2018 i 2019 r.
  • Imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach – dokument ZUS RCA/DRA - za 2018 i 2019 rok
  • Zestawienie należności i zobowiązań wg. stanu na koniec miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku (wpisane w załącznik nr 1 do Wniosku).
  • Wyciąg z rachunku bankowego za miesiąc poprzedzający dzień złożenia wniosku.
  • Wyciąg z ksiąg rachunkowych (zestawienie obrotów i sald kont wynikowych za wybrany miesiąc roku 2019 i 2020) lub wyciąg z księgi przychodów i rozchodów lub wyciąg z ewidencji przychodów lub rachunki, paragony fiskalne, faktury – potwierdzające spadek obrotów o co najmniej 30 proc.
  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19
  • Zaświadczenie z ZUS i US o niezaleganiu z płatnością podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 roku lub na dzień udzielenia finansowania.

Załączniki 1-6 te muszą zostać dołączone do wniosku w momencie składania. Jeśli nie zostaną złożone, wniosek zostanie odrzucony.

Zaświadczenia z ZUS i US mogą zostać dostarczone do OCRG najpóźniej w dniu podpisania umowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska