Nie będziemy mieli nowej szybkiej linii do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Opola nie ma w strategicznym studium

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny konsultuje przebieg 1600 kilometrów nowych linii kolejowych, dostosowanych do szybkości 250 kilometrów na godzinę. Żadna z tych linii nie przebiega przez Opolszczyznę.

Spółka CPK przygotowuje budowę nowego, centralnego portu lotniczego, położonego pomiędzy Warszawą a Łodzią. Według zapowiedzi wiceministra infrastruktury Marcina Horały, pierwsze loty będą tam przyjmowane w 2027 roku. Port ma być połączony 10 liniami kolei z poszczególnymi regionami Polski. Ich przygotowanie ma potrwać do roku 2035. Jedna z tych kolejowych "szprych", według planów ma prowadzić do Opola i Nysy.

CPK przedstawiła niedawno do społecznych konsultacji Strategiczne Studium Lokalizacyjne linii kolejowych do nowego lotniska. Na południowy wschód prowadzi zupełnie nowa linia do Wrocławia i dalej w stronę czeskiej granicy w rejonie Świdnicy – Kamiennej Góry. Nowy korytarz ma być też prowadzony od Katowic do czeskiej granicy w rejonie Jastrzębia Zdroju.

Wszystkie nowe linie mają być tak wyprofilowane, aby pociągi mogły jeździć z szybkością dochodzącą do 250 kilometrów na godzinę. Niestety, studium nie wskazuje zupełnie nowej linii na trasie z CPK do Opola i Nysy, co oznacza, że w naszym przypadku w grę wchodzi ewentualna modernizacja istniejących już linii, za co odpowiada kolejowa spółka PKP PLK . Jaki będzie jej zakres i założenia? Tego na razie nie wiadomo.

- Obecnie trwają pracę nad nowym programem wieloletnim na lata 2021-2027, „następcą” Krajowego Programu Kolejowego. Lista projektów jest przygotowywana – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosc

Nie będzie żadnego cpk, kto wie czy narodowa republika w ogóle przetrwa

G
Gość
14 marca, 17:28, Gość:

Opozycja zawsze atakowała obóz rządzących, bo sami nic nie potrafią zrobić.

pis bardzo długo był opozycją . Dlatego , że nic nie potrafi zrobić ???

Racja.

Gdzie jest ten "pomysłowy " Januszek Kowalski on potrafi ....... obiecać i uciec .

G
Gość
14 marca, 10:55, rew:

PiS już 5 lat planuje i na razie na planach się skończyło :D

14 marca, 13:40, Gość:

https://niewygodne.info.pl/artykul8/04136-Jak-likwidowano-siec-kolejowa-w-Polsce.htm

Za rządów PO zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej

Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.

W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów).

W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planował masowej likwidacji sieci kolejowej.

Teraz trwa odbudowa tego co zostało zdewastowane

14 marca, 22:35, Gość:

Przeczytaj jak ta szybka kolej ma iść w okolicach Krakowa, do wyburzenia wiele domów, zniszczone wioski. Kolej która przebiega przez narodowy park krajobrazowy i parki krajobrazowe? Zorientuje się ile jest protestów przeciwko tej odbudowie kolei... Dziękuję za taki powrót kolei...

Jasne, gdyby natura chciała to by kolej tam była ale widać nie chciała to kolei tam nie będzie.

r
rew

Dyskusja jest bezcelowa. CPK to bajeczka dla naiwnych wyborców PiS.

G
Gość
14 marca, 10:55, rew:

PiS już 5 lat planuje i na razie na planach się skończyło :D

14 marca, 13:40, Gość:

https://niewygodne.info.pl/artykul8/04136-Jak-likwidowano-siec-kolejowa-w-Polsce.htm

Za rządów PO zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej

Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.

W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów).

W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planował masowej likwidacji sieci kolejowej.

Teraz trwa odbudowa tego co zostało zdewastowane

Przeczytaj jak ta szybka kolej ma iść w okolicach Krakowa, do wyburzenia wiele domów, zniszczone wioski. Kolej która przebiega przez narodowy park krajobrazowy i parki krajobrazowe? Zorientuje się ile jest protestów przeciwko tej odbudowie kolei... Dziękuję za taki powrót kolei...

A
Aaaaa

Nawet jakby zlikwidowali województwo Opolskie i przyłączyli do Śląskiego to Opole dalej może być Stolicą województwa bo przecież stolica nie musi być największym miastem regionu, przykładem są Niemcy Gdzie Stolicą Kraju związkowego Hesja nie jest 700 tysięczny Frankfurt nad Menem, tylko 200 tysięczne Wiesbaden, podobnie w USA stolicą stanu Nowy Jork nie jest Nowy Jork tylko 90 tysięczne miasteczko Albany, akurat Opole to historyczna stolica Górnego Śląska więc mogłaby mieć szansę być stolicą nowego regionu

A
Aaaaaa
14 marca, 12:40, Gość:

To oczywiste. To ten dziwny twór - woj. opolskie jest skazane na porażkę. Dlatego taka decyzja z CPK. Od lat, jako mieszkaniec Kędzierzyna walczę o jego przyłączenie do woj. śląskiego. To da szanse na rozwój tego miasta o takim potencjale. Kiedyś był plan, by Koleje Śląskie dojeżdżały do KK, ale oczywiście zamordowano ten pomysł. Można popatrzeć na Racibórz, który odżył po przyłączeniu do śląskiego.

Muszę cie zmartwić likwidacji województwa Opolskiego nie było nigdy i nie będzie, ba PiS chce utwarzać nowe województwa jak Województwo Częstochowskie, czy województwo Środkowopomorskie nie mając przy tych planach likwidacji województwa Opolskiego

A
Aaaaaa
14 marca, 12:40, Gość:

To oczywiste. To ten dziwny twór - woj. opolskie jest skazane na porażkę. Dlatego taka decyzja z CPK. Od lat, jako mieszkaniec Kędzierzyna walczę o jego przyłączenie do woj. śląskiego. To da szanse na rozwój tego miasta o takim potencjale. Kiedyś był plan, by Koleje Śląskie dojeżdżały do KK, ale oczywiście zamordowano ten pomysł. Można popatrzeć na Racibórz, który odżył po przyłączeniu do śląskiego.

To dlaczego w 80 milionowych niemczech są mniejsze regiony niż województwo Opolskie jak np Kraj związkowy Brema która ma o 200 tysięcy mieszkańców mniej niż województwo Opolskie nawet w 300 mln USA są Stany które mają mniej mieszkańców niż województwo Opolskie oraz Dystrykt Kolumbii gdzie jest Waszyngton ma 600 tysięcy mieszkańców i nikt tam nie narzeka i nie chce likwidować tych regionów

G
Gość

Opozycja zawsze atakowała obóz rządzących, bo sami nic nie potrafią zrobić.

G
Gość
14 marca, 11:48, Gość:

A co to ma za znaczenie kto wierzy ze cpk powstanie. Powstanie jak prom w szczecinie stepka zardzewiala. Utopio tylko kase dla swoich no i wizualizacje jak z altem elektrycznym amen

Historia lubi się powtarzać.Niestety Polska nie posiada mądrych polityków ,czy z jednej czy drugiej strony ,to są poprostu kombinatorzy i ludzie bez wizji i nie mający pojęcia o tym ,jak kontynuować jakikolwiek program.Ciągle tylko Chodzenie z głową w chmurach i pieprzenie głupiemu elektoratowi różnych pierdoł na pocieszenie serc i od czasu do czasu głoszenie baśni Antka smoleńskiego ,który wali głupoty jak by z brzozy spadł na główkę.

A
Aktor prowincjonalny

Prowincja zawsze jest traktowana po macoszemu, z jednym wyjatkiem- jesli polityk wywodzi sie z prowincji jest jakas szansa na swiatelko w tunelu!!

G
Gość
14 marca, 12:40, Gość:

To oczywiste. To ten dziwny twór - woj. opolskie jest skazane na porażkę. Dlatego taka decyzja z CPK. Od lat, jako mieszkaniec Kędzierzyna walczę o jego przyłączenie do woj. śląskiego. To da szanse na rozwój tego miasta o takim potencjale. Kiedyś był plan, by Koleje Śląskie dojeżdżały do KK, ale oczywiście zamordowano ten pomysł. Można popatrzeć na Racibórz, który odżył po przyłączeniu do śląskiego.

Ty chyba nie wiesz co piszesz! Jak ci źle to wy....j do Katowic!

A Rbrz chętnie wróciłby na Opolszczyznę!

G
Gość
14 marca, 12:57, Gość:

gratuluje autorowi rozeznania w kierunkach jeśli wrocław leży na południowy wschód od Warszawy! Kolejny niepiśmienny kretyn z PiS!

14 marca, 12:44, ker:

Niepiśmienny kretyn to zapewnie zwolennik PO, PSL a zwłaszcza Lewicy bo w NTO tacy pracują a nie Pisowcy

Sądząc po ilości publikacji na temat zbrodniczo pedofilskiej organizacji trzymającej polskę na smyczy konkordatu to NTO już dawno stłamszona pod butem rasy panów

G
Gość

Za to możecie sobie pooglądać tvp i msze w telewizorze

G
Gość
14 marca, 12:40, Gość:

To oczywiste. To ten dziwny twór - woj. opolskie jest skazane na porażkę. Dlatego taka decyzja z CPK. Od lat, jako mieszkaniec Kędzierzyna walczę o jego przyłączenie do woj. śląskiego. To da szanse na rozwój tego miasta o takim potencjale. Kiedyś był plan, by Koleje Śląskie dojeżdżały do KK, ale oczywiście zamordowano ten pomysł. Można popatrzeć na Racibórz, który odżył po przyłączeniu do śląskiego.

Gdzieś coś podobnego czytałem o Opolszczyźnie może nawet w twoim wykonaniu

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3