Nie bij słabszego!

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
W tym tygodniu rozpoczyna się w Opolu realizacja ogólnopolskiej kampanii "Dzieciństwo bez przemocy".

Najpierw osoby koordynujące kampanię w mieście, tak zwani ambasadorzy, przeprowadzą lokalną diagnozę problemu. Funkcjonariusze policji, kuratorzy, lekarze, pedagodzy szkolni i inne osoby, które mogą mieć do czynienia z dziećmi pokrzywdzonymi, wypełnią specjalne ankiety. - Po analizie tych formularzy otrzymamy przybliżony obraz rozmiaru przemocy wobec dzieci na terenie miasta i aktywności poszczególnych instytucji - mówiła Małgorzata Dziwoki-Więcek z Ośrodka Interwencji Kryzysowej przy Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie, jedna z opolskich ambasadorów. Na razie MOPR zwrócił się do wszystkich pedagogów szkolnych z prośbą o pomoc w zdiagnozowaniu zjawiska.
Inne, anonimowe ankiety trafią do uczniów kilku opolskich szkół. Zadaniem dzieci będzie porównanie historii przedstawionych w tekście z sytuacją swoich znajomych i własnym domem. Opolski etap kampanii zakończy się planowaną na czerwiec debatą, w której wezmą udział dyrektorzy szkół i przychodni zdrowia, pracownicy socjalni, pedagodzy i nauczyciele oraz władze miasta. - Chcemy utworzyć lokalną koalicję firm i instytucji, które współpracowałyby ze sobą na tym polu. Liczymy, że wspólnie podejmiemy konkretne decyzje - mówiła Katarzyna Dera, ambasador z OIK.
Celem kampanii jest również zwiększenie świadomości i uwrażliwienie rodziców. Stosowanie przemocy wobec dzieci to nie tylko dotkliwe pobicie czy ewidentne zaniedbywanie podstawowych potrzeb najmłodszych. - Nie reagujemy, kiedy zdenerwowana matka daje dziecku klapsa na ulicy czy szarpie go za ubranie. Często dorośli są przekonani, że to skuteczna i słuszna metoda wychowawcza, a dzieci - że im się należało, bo tak mówią rodzice. Tymczasem jest to stosowanie przemocy - mówi Katarzyna Dera. - W takich sytuacjach pytam rodziców: Dlaczego nie uderzysz swojego szefa, kiedy cię zdenerwuje?
Koordynatorzy kampanii w Opolu poszukują również firm, które mogłyby nieodpłatnie udostępnić miejsca na umieszczenie plakatów i billboardów reklamujących akcję. - Chcemy mocno nagłośnić kampanię na naszym terenie. Dotrzeć do wszystkich, którzy mogą przyłączyć się do koalicji - mówiła Elżbieta Zygmunt z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, trzecia opolska ambasador.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska