Remont zabytkowego dworca PKP w Opolu widać już nie tylko na zewnątrz, ale także w holu kasowym. Wielu podróżnych jest zaskoczonych nie tyle mniejszą liczbą czynnych kas, co piękną stolarką kasową.
- Wygląda inaczej, bo zdejmujemy z niej farbę - opowiada jeden z pracowników. - Teraz widać każdy szczegół, ale to nie potrwa długo, bo mamy pokryć ją ciemną farbą. Szkoda, bo znów tych detali nie będzie widać.
Iwona Solisz, wojewódzki konserwator zabytków tłumaczy, że w każdym remoncie zabytku chodzi o to, aby zachować jak najwięcej z dawnego wyglądu czy koloru.
- Dlatego jeśli na kasach była pierwotnie ciemna farba, to taka powinna też wrócić, choć może o nieco jaśniejszym odcieniu - ocenia Iwona Solisz.
Obecnie przy modernizacji XIX-wiecznego budynku pracuje 80 osób, a prace są prowadzone na całym terenie inwestycji.
- Pierwsze efekty widać na elewacji budynku głównego, która jest czyszczona i poddawana renowacji wraz z detalami architektonicznymi wykonanymi z piaskowca - opowiada Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP we Wrocławiu.
Metamorfozę przejdą wszystkie pomieszczenia dworca. Poddane renowacji będą elementy zabytkowe i to nie tylko stolarka kasowa, ale także stoliki kasowe, a także bogato zdobiona posadzka w holu. Pojawią się nowe drewniane siedziska dla podróżnych.
- Kontynuowana jest też wymiana instalacji w budynkach oraz renowacja stolarki okiennej i drzwiowej. Praktycznie na ukończeniu są roboty konstrukcyjne np. przy wykonaniu szybów windowych - dodaje Bartłomiej Sarna.
Wiele już zrobiono, ale zostało wciąż sporo pracy. Wyburzono budynek stołówki, a dzięki temu w części wschodniej placu powstała przestrzeń pod parking, który łącznie pomieści około sześćdziesiąt samochodów.
Część placu przed wejściem na dworzec zmieni się w deptak. Natomiast po lewej stronie wyeksponowana zostanie przestrzeń z zabytkowym parowozem. W ramach przebudowy placu wykonawca zlikwiduje też bariery architektoniczne m.in. wysokie krawężniki.
Dworzec ma być bardziej przyjazny dla niepełnosprawnych, którym w poruszaniu się pomogą cztery windy. Dwie z nich, zlokalizowane przy tunelu łączącym front z Warsem, rozwiążą problem z przemieszczaniem się pomiędzy budynkami.
Oprócz tego wybudowane zostaną toalety dla osób niepełnosprawnych. W posadzce z kolei powstaną linie prowadzące, co ułatwi przemieszczanie się po dworcu osobom niewidzącym. To nie koniec zmian.
Plan zakłada rozbudowę systemu monitoringu oraz nowych systemach informacji wizualnej i głosowej dla podróżnych. Koniec prac przewidziany jest na wiosnę 2014 roku, a ich koszt to 14 mln zł.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?