reklama

Nie słódź tyle!

Redakcja
Zgubny wpływ na nasze zdrowie ma wysoki poziom spożycia cukru, czyli sacharozy - alarmują specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia.

Przykład diety korzystnej dla zdrowia - 2200 kcal
szklanka soku owocowego przed śniadaniem - 200 g
I śniadanie: chudy twaróg: 20 g, chleb razowy graham - 100 g, sałatka z pomidorów i szczypiorku - 120 g, margaryna - 10 g, szklanka chudego mleka - 200 g
II śniadanie: tarta marchewka - 100 g, tarte jabłko - 100 g, pumpernikiel - 50 g, koktajl owocowy z kefiru i truskawek - 100 g, margaryna - 5 g
obiad: zupa ogórkowa - 60 g, grzanki z bułki paryskiej - 50 g, cielęcina w jarzynach - 50 g, marchewka - 100 g, seler - 70 g, papryka - 50 g, groszek zielony - 50 g, ryż - 60 g, olej - 16 g, 2 jabłka - 200 g
kolacja: szklanka herbaty - 5 g, chleb mieszany - 100 g, szprotki - 100 g, margaryna - 10 g, sałatka z pora - 100 g, śmietana - 35 g, jabłko - 100 g, szklanka chudego mleka przed snem - 200 g.

Przykład diety niekorzystnej dla zdrowia - 2900 kcal
śniadanie: jajecznica z 2 jajek na kiełbasie - 150 g, kiełbasa domowa - 60 g, masło - 10 g, 2 bułeczki pszenne - 100 g, masło - 5 g, szklanka herbaty - 5 g, cukier - 10 g
obiad: żurek - 200 g, kotlet schabowy panierowany - 150 g, ziemniaki - 200 g, tłuszcz (masło) - 10 g, marchewka zasmażana - 100 g
podwieczorek: chipsy bekonowe
kolacja: parówki popularne - 150 g, chleb zwykły - 80 g, masło - 10 g, szklanka herbaty - 5 g, szprotki - 150 g.

Ich następstwem jest nasilanie się takich schorzeń jak: cukrzyca, próchnica zębów i przede wszystkim otyłość, a ta z kolei prowadzi nieuchronnie do chorób układu krążenia lub poważnych dolegliwości kręgosłupa. Niestety ponad połowa dorosłych Polaków ma zbyt wysoką, w stosunku do zalecanej, masę ciała.

- Z najnowszych badań wynika
- informują dr Grażyna Okolska i dr Lucjan Szponar - że w racjonalnym sposobie żywienia można, bez ryzyka zagrożenia zdrowia, ograniczyć spożycie cukru lub nawet całkowicie je wyeliminować. Bądź zastąpić go produktami niskoenergetycznymi.
Należą do nich:
* poliole - wielowodorotlenowe alkohole cukrowe, stosowane np. przy produkcji wyrobów cukierniczych, artykułów mleczarskich, gum do żucia oraz żywności dietetycznej
* słodziki - charakteryzujące się bardzo niską wartością energetyczną i bardzo wysokim poziomem słodkości, najbardziej znane to: aspartam, acesulfam K, sacharyna.
Zarówno jedne jak i drugie wykorzystuje się przy wytwarzaniu żywności typu "light" - soków, napojów chłodzących, jogurtów, słodyczy (warto zwrócić uwagę czy na opakowaniu jest ten znaczek), a także w przemyśle farmaceutycznym - do produkcji musujących tabletek z witaminami i składnikami mineralnymi.

O słodzikach warto też wiedzieć, że:
- 1 tabletka, dostarczająca takich samych efektów smakowych jak 1 łyżeczka cukru (4 g), ma od niej 106 razy mniej kcal
- występują one w tabletkach, stosowanych najczęściej do słodzenia gorących i zimnych napojów lub w postaci sproszkowanej, mogą też służyć jako posypka do deserów, ciast, owoców w miejsce tradycyjnego cukru pudru.

Najczęstsze wady w żywieniu i zwyczaje żywieniowe, które popełniamy to:
- nadmierne spożycie tłuszczu i soli
- niedostateczne spożycie warzyw i owców
- niedostateczne spożycie mleka i jego przetworów
- nadmierne spożycie produktów wysoko przetworzonych, a w szczególności rafinowanych węglowodanów w postaci cukru, słodyczy, białego pieczywa, ciastek
- żywienie mało urozmaicone
- niewłaściwy rozkład i wielkość posiłków w ciągu dnia
- rezygnacja ze śniadania - dotyczy to ok. 50 proc. osób pracujących
- nadmierna koncentracja posiłków w drugiej części dnia i wieczorem
- nieregularność posiłków i pojadanie między nimi

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3