Nie tak łatwo o chwilówkę. Ustawa antylichwiarska po 3 miesiącach

AIP
Znaczny wzrost świadomości finansowej klientów, wzrost współczynnika odrzuceń wniosków o pożyczki, spadek kosztów windykacyjnych, a także wyraźnie mniejszy odsetek klientów „rollujących” swoje zobowiązania – to podstawowe wnioski płynące z badania przeprowadzonego trzy miesiące po wprowadzeniu w życie nowych regulacji wśród instytucji pożyczkowych.

Minęły trzy miesiące od momentu wejścia w życie przepisów ograniczających wszystkie pozaodsetkowe koszty związane z udzieleniem pożyczki, a także wprowadzające nowe wymogi organizacyjno-prawne dla instytucji pożyczkowych. Do zmian ważnych dla klientów należy zaliczyć również większe uprawnienia kontrolne UOKiK oraz powołanie instytucji Rzecznika Finansowego.

Związek Firm Pożyczkowych przy współpracy z Fundacją Rozwoju Rynku Finansowego na początku czerwca przeprowadził badanie ankietowe wśród instytucji pożyczkowych wpisanych do Rejestru Firm Pożyczkowych. Z badania wynika, że co trzecia instytucja pożyczkowa spodziewa się spadku popytu na pożyczki, co wpisuje się w ogólny trend obserwowany na rynku finansowym od końca 2015 roku dotyczący wyraźnie mniejszego popytu na kredyty konsumpcyjne.

Najistotniejsze dla konsumentów zmiany regulacyjne dotyczyły ograniczenia pozaodsetkowych kosztów związanych z udzieleniem pożyczki oraz wprowadzeniem limitu 120 dni dla łącznych kosztów, co w zasadzie uniemożliwia spłatę pożyczki poprzez zaciągnięcie nowej. W efekcie odsetek klientów „rollujących” swoje zobowiązania spadł o 70 proc. Ponadto wprowadzenie ustawowego limitu maksymalnych kosztów windykacyjnych i odsetek karnych doprowadziło do ich obniżenia przeciętnie o 306 zł od jednej umowy pożyczki.

Ponadto połowa instytucji pożyczkowych wskazuje, że znacznie wzrósł im wskaźnik odrzuceń wniosków o pożyczkę – przeciętnie o 9 p. proc. Oznacza to, że obecnie tylko trzech na dziesięciu klientów wnioskujących o pożyczkę po raz pierwszy, uzyskuje ją.

Długa debata publiczna nt. kształtu nowych regulacji, a także działania instytucji państwowych i samych instytucji pożyczkowych doprowadziły do wyraźnego wzrostu poziomu świadomości finansowej konsumentów – co w bezpośrednim kontakcie z klientami zauważyło 62 proc. firm biorących udział w badaniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska