Spis treści
Sztuczna inteligencja jako wsparcie w nauczaniu matematyki
Przedstawiciele platformy EduNav twierdzą, że sztuczna inteligencja (AI) może znacząco zachęcić uczniów do nauki matematyki, pomóc im nadrobić zaległości oraz wyrównać poziom wiedzy i umiejętności. Dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie sugeruje, że najlepszym momentem na wprowadzenie takiego bota jest szósta klasa szkoły podstawowej.
Problemy z nauczaniem matematyki w polskich szkołach
Panuje błędne przekonanie, że większość dzieci nie przepada za matematyką i „nie ma do niej głowy”. Według danych platformy EduNav, ponad połowa polskich dzieci wykazuje zdolności matematyczne jeszcze przed rozpoczęciem edukacji szkolnej. Jednak po jej rozpoczęciu sytuacja się zmienia – 60% uczniów negatywnie ocenia swoje umiejętności matematyczne, a jedynie 24% chętnie uczy się tego przedmiotu w szkole.
Czytaj także: Matura z matematyki była dziwna. Opinie maturzystów
Wiele zależy od sposobu prowadzenia zajęć. Najnowsze dane udostępnione przez EduNav wskazują, że tylko co trzecia prywatna szkoła podstawowa przygotowuje uczniów dobrze do egzaminu z matematyki. W przypadku szkół publicznych sytuacja jest jeszcze gorsza – odpowiedni poziom osiągają jedynie cztery placówki na sto.
Wojciech Majeran, lider projektu EduNav, podkreśla: „Nie osiągniemy lepszych efektów, jeżeli nie wzmocnimy naszych nauczycieli, a w tym może pomóc sztuczna inteligencja”. Przytacza również wyniki egzaminu ósmoklasistów, gdzie matematyka była największym wyzwaniem – średni wynik w kraju wyniósł tylko 52%. Tylko 718 szkół spośród ponad 11 tysięcy uzyskało średni wynik na poziomie 73% lub wyższym.
Wpływ liczebności klas i dostępności nowoczesnych narzędzi na wyniki w nauce
Eksperci EduNav zauważają, że szkoły prywatne mają pewne przewagi, takie jak mniejsza liczebność klas, większa indywidualizacja nauczania oraz stosowanie nowoczesnych metod w edukacji matematycznej.
– W nauczaniu matematyki bardzo ważna jest indywidualna ocena umiejętności ucznia. Dzięki temu zapewniamy wsparcie dostosowane do potrzeb danego dziecka, eliminując czynniki mogące prowadzić do rozwinięcia się lęku matematycznego – podkreśla współtwórczyni projektu, Katarzyna Januszewska-Natkaniec.
Z analizy wyników egzaminów wynika, że ponad 10% szkół miejskich i ponad 8% szkół wiejskich osiąga średnie wyniki poniżej 30%. Mimo że placówki wiejskie mogą skutecznie wspierać uczniów, to nauczyciele często muszą uczyć w kilku szkołach jednocześnie, co obniża efektywność nauczania.
Majeran przyznaje, że choć dużo się mówi o cyfryzacji szkół, to obecnie wykorzystywane narzędzia często przypominają tradycyjne podręczniki, jedynie w wersji online. Platforma EduNav ma na celu wykrywanie luk w wiedzy uczniów oraz wskazywanie sposobów na ich uzupełnienie, co ma pomóc w wyrównywaniu szans edukacyjnych.
Kiedy wprowadzać AI do nauki matematyki?
Dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska uważa, że narzędzia wykorzystujące AI powinny być wprowadzane w szkole podstawowej od szóstej klasy.
– U dzieci na wcześniejszym etapie nauczania matematycznego bardzo ważne jest prawidłowe wykształcenie myślenia abstrakcyjnego i wyobraźni przestrzennej. Dziecko nie zdobędzie podstaw myślenia matematycznego bez kolorowych patyczków czy liczenia na palcach – zaznacza badaczka.
Projekt EduNav jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i ma na celu poprawę wyników edukacji matematycznej w szkołach podstawowych. Na przełomie sierpnia i września odbędą się bezpłatne webinary pod hasłem „Matematyka jutra”, podczas których eksperci będą dzielić się wiedzą zdobytą w trakcie badań.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: