reklama

Nie wyobrażamy sobie życia bez internetu. Tempo “smartfonizacji” Polaków rośnie

Redakcja
Większość z nas nie wyobraża sobie codziennego życia bez Internetu. Mieszkańcy krajów rozwiniętych, w tym Polacy, ten pierwszy etap cyfryzacji mają już przeważnie za sobą. W tej chwili jesteśmy jednak uczestnikami kolejnej rewolucji - tym razem mobilnej. Tempo „smartfonizacji” Polaków ostatnio znacząco przyspieszyło - niemal dwie trzecie posiada smartfona, a prawie co trzeci – tablet.

W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Deutsche Bank, niemal dwie trzecie Polaków zadeklarowało, że posiada smartfona. Dodatkowo ok. 30 proc. respondentów korzysta z własnego tabletu. To dość wysoki odsetek, mając na uwadze fakt, że jeszcze w 2012 r. poziom „smartfonizacji” wynosił u nas zaledwie 25 proc, a rok później 33 proc. Zdaniem ekspertów, tak szybkie tempo przyrostu liczby smartfonów nie jest przypadkiem.

- Przyczyniło się do tego wiele różnych czynników. Popularyzację smartfonów zawdzięczamy przede wszystkim coraz niższym cenom i większej dostępności tych urządzeń, co z kolei jest efektem bardzo dużej konkurencji na rynku telekomów. Dodatkową zachętą dla konsumentów jest pojawianie się coraz nowszych zastosowań dla urządzeń mobilnych. Dynamiczny rozwój obszaru bankowości i płatności mobilnych jest tu doskonałym przykładem - komentuje Marcina Kotarby, Dyrektora Dep. Strategii i Analiz Deutsche Bank

Z sondażu wynika, że już 6 proc. z nas sprawdza zaraz po przebudzeniu wiadomości i pocztę e-mail na smartfonie. Odsetek ten będzie się prawdopodobnie zwiększał w przyszłości, ponieważ taki nawyk najczęściej deklarują przedstawiciele młodszego pokolenia. Czynność ta jest zdecydowanie częstsza wśród osób w wieku 18-24 lata (17 proc.), niż wśród starszych roczników. Te zaraz po przebudzeniu najchętniej włączają radio lub telewizor (15 proc.).  Pokoleniowe różnice są dobrze widoczne także w pozostałych odpowiedziach udzielanych ankieterom. Posiadaczami smartfonów są najczęściej właśnie osoby najmłodsze (w przedziale wiekowym 18-24 lata smartfona ma 90 proc. badanych, natomiast wśród osób najstarszych odsetek ten wyniósł zaledwie 20 proc.). Smartfonami nieco częściej posługują się też mężczyźni niż kobiety (brak smartfona zadeklarowało opowiednio 43,5 proc. kobiet i niecałe 40 proc. mężczyzn). Panowie zdecydowanie chętniej korzystają również z tabletów. Takim urządzeniem posługuje się niemal co trzeci mężczyzna (33 proc.) i co czwarta kobieta (24 proc.). Badanie pokazało również, że posiadanie tabletu jest tym częstsze, im wyższe są zadeklarowane dochody ankietowanych. Choć liczba funkcji, jakie może pełnić smartfon dzięki dedykowanym aplikacjom jest niemal nieskończona, nadal główną czynnością, jaką z jego pomocą wykonujemy, są połączenia telefoniczne. Z opcji tej najczęściej korzysta ponad 40 proc. respondentów. Drugą najczęściej wskazywaną w sondażu czynnością jest wysyłanie SMS-ów - do tego celu swojego smartfona wykorzystuje najczęściej niemal jedna czwarta badanych (24,1 proc.). Znacznie mniejszą popularnością cieszą się wśród Polaków MMS-y – wysyła je regularnie jedynie 3 proc. ankietowanych. Niemal co piąty badany (19 proc.) swojego smartfona używa najczęściej do korzystania z mediów społecznościowych. Ponad 12 proc. odbiera lub wysyła pocztę e-mail, a 11 proc. korzysta ze smartfona jako nawigacji GSP i do sprawdzania map. Co dziesiąty badany (10,7 proc.) gra na telefonie. Niemal taki sam odsetek (10 proc.) odwiedza regularnie mobilne wersje portali informacyjnych. Najmłodsi respondenci (18-24 lata), oprócz wykonywania połączeń i wysyłania SMS-ów, zdecydowanie chętniej niż przedstawiciele pozostałych grup wiekowych korzystają za pomocą smartfona z mediów społecznościowych (ponad 47 proc.). Tymczasem wśród osób w wieku 25-34 lata odsetek ten wynosi już tylko niecałe 26 proc. Młodsi chętniej niż starsze pokolenie wykorzystują również smartfony do gier (39 proc.). Starsi ankietowani (35-44 lata) częściej niż pozostałe grupy odbierają lub wysyłają w ten sposób pocztę e-mail (ponad 22 proc.) oraz robią zdjęcia (niecałe 29 proc.). Najstarsi respondenci, nawet jeśli posiadają smartfona, wykorzystują go przede wszystkim do wykonywania połączeń telefonicznych (12 proc.), czytania mobilnych wersji portali informacyjnych (7,5 proc.) i wysyłania SMS-ów (6 proc). Deutsche Bank zbadał również, jakie czynności są najbardziej popularne wśród użytkowników tabletów. Okazuje się, że tych urządzeń używamy przede wszystkim do prowadzenia aktywności w mediach społecznościowych (13 proc.). Drugą najchętniej wskazywaną aktywnością jest korzystanie z gier (12,5 proc.), a następnie czytanie mobilnych wersji portali informacyjnych (10 proc.). Zaledwie niecałe 4 proc. badanych używa tabletu głównie do czytania prasy lub e-booków. Ponad 9 proc. ankietowanych najczęściej wykorzystuje tablet do odbierania i wysyłania poczty e-mail. Filmy na tablecie ogląda 6,5 proc. badanych, a zdjęcia robi za pomocą tego urządzenia niecałe 5 proc. respondentów. Niewiele mniejszy odsetek (4 proc.) słucha przez tablet muzyki lub radia. Osoby najmłodsze najchętniej wykorzystują tablety w celach rozrywkowych, takich jak gry (22 proc.) oraz do prowadzenia aktywności w mediach społecznościowych (34 proc.). Użytkownikom w średnim wieku (45-54 lata) tablet służy najczęściej do obsługiwania poczty elektronicznej (niemal 18 proc.), odwiedzania portali informacyjnych oraz korzystania z mediów społecznościowych (odpowiednio 15 i 14,5 proc.). Coraz istotniejszą funkcją urządzeń mobilnych jest możliwość zarządzania finansami.

- Co prawda, Polacy nadal znacznie chętniej logują się do serwisu transakcyjnego własnego banku przez komputer, jednak popularność zarówno mobilnych wersji bankowych serwisów transakcyjnych, jak i specjalnych aplikacji instalowanych na telefonie wzrasta i w najbliższej przyszłości z pewnością będzie nadal szybko rosnąć - mówi Marcin Kotarba.

W analizowanym badaniu, 9 proc. respondentów zadeklarowało, że korzysta z mobilnej bankowości, jednak już tylko niespełna 2 proc. przyznało się do płacenia w sklepach za pomocą smartfona. Z kolei ponad 6 proc. „bankuje” na tablecie. Liczby te jeszcze nie imponują, jednak wszystko wskazuje na to, że to właśnie mobilne kanały dostępu do bankowości będą rozwijać się najbardziej dynamicznie w najbliższych latach. Według raportu Obserwatorium.biz, maksymalny potencjał wzrostu liczby klientów bankowości mobilnej w naszym kraju to 4,5 mln na koniec 2015 r. i o milion więcej już na koniec roku 2016. Z bankowości mobilnej na smartfonach najczęściej korzystają mieszkańcy dużych miejscowości (prawie 17 proc. osób z miast do 500 tys. mieszkańców i 11,5 proc. z miast powyżej 500 tys. mieszkańców). Taką odpowiedź wybierali również chętniej młodsi ankietowani (11 proc. 18-24-latków i tyle samo 25-34-latków). Najwięcej wskazań odnotowano jednak wśród osób w wieku 35-44 lata - 13,5 proc.). Taką odpowiedź wybierały też najczęściej osoby zarabiające pomiędzy 3 tys. a 3,9 tys zł (ponad 24 proc.). Jeśli chodzi o tablety z opcji tej korzystają najczęściej mieszkańcy małych i średnich miast (w obu przypadkach po 10 proc. wskazań) oraz osoby w średnim wieku (12,5 proc. osób w wieku 45-54 lata i niemal 12 proc. osób w wieku 55-64 lata). Bankowości mobilnej na tablecie używają najczęściej osoby zarabiające między 4 tys. a 4,9 tys. zł.

CZYTAJ TAKŻE:

http://www.strefabiznesu.polskatimes.pl/artykul/sms-obchodzi-dzis-23-urodziny-prosta-rzecz-ktora-stala-sie-codziennoscia

- Bankowość mobilna staje się w pełni funkcjonalnym kanałem transakcyjnym banków, a smartfony mogą wręcz zastąpić kiedyś w dużym stopniu „tradycyjne” kanały internetowe - przewiduje Marcin Kotarba z Deutsche Bank. - Część banków udostępnia specjalne aplikacje, które ściąga się bezpośrednio na dane urządzenie. Inne, tak jak Deutsche Bank preferują technologię RWD, czyli responsywnej strony internetowej, automatycznie dostosowującej się do ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana - wyjaśnia. - Bez względu jednak na to, którą metodę umożliwia dany bank, pewne jest, że bankowość mobilna będzie szła w kierunku coraz łatwiejszego dostępu i lepszej funkcjonalności bankowych usług. Skorzystają na tym zarówno banki, jak i klienci – podkreśla Marcin Kotarba.

Rząd robi poduszkę na ewentualne spowolnienie gospodarcze

Wideo

Materiał oryginalny: Nie wyobrażamy sobie życia bez internetu. Tempo “smartfonizacji” Polaków rośnie - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3