Nie zapomnij zadbać o swoje oczy

Małgorzata Fedorowicz
Wpatrywanie się w monitor wysusza rogówkę oka. (fot. sxc)
Wpatrywanie się w monitor wysusza rogówkę oka. (fot. sxc)
Długie przesiadywanie przed monitorem komputera osłabia i pogarsza wzrok. Można jednak temu zapobiec.

Powinniśmy co czterdzieści minut lub co godzinę, w zależności od tego, ile mamy pracy do wykonania, zrobić sobie przerwę i popatrzeć na coś bardzo odległego - radzi Rafał Pławszewski, lekarz okulista z Opola. - Można poobserwować widok za oknem czy przerzucić wzrok na jakiś przedmiot w pokoju. 

Powinno to trwać od jednej do dwóch minut, aby oczy mogły odpocząć. Albo - należy oczy zamknąć, dzięki czemu nie dostają one żadnych bodźców w postaci nowych obrazów. 

Wielogodzinne patrzenie z bliska na ekran komputera tak mocno obciąża narząd wzroku, że powoduje to wysychanie rogówki oka. Wzmożona koncentracja wzroczna sprawia również, że wysychają powieki, gdyż są one wtedy dłużej otwarte, niż powinny. Na podobne dolegliwości nasze oczy narażone są także w trakcie długotrwałej pracy przy biurku i przeglądania dokumentów czy też - jazdy samochodem.

 

Oprócz ćwiczeń relaksacyjnych, czyli robienia sobie krótkich przerw w pracy przy komputerze, tak jak stosuje się krem do rąk, tak poleca się do oczu pewne leki, tzw. sztuczne łzy - wyjaśnia dr Rafał Pławszewski. - Są one dostępne w postaci kropli, żelu i maści. A dobór takiego preparatu powinien należeć wyłącznie do okulisty. 

Należy bowiem pamiętać, że każde oko ma swój gruczoł łzowy, więc leczenie powinno mieć wyłącznie charakter wspomagający. Nie można z tym przesadzać. 

Nasz organizm potrzebuje różnej dawki witamin. Wiadomo, że dla zachowania prawidłowego widzenia dla naszych oczu jest niezbędna witamina A oraz m.in. luteina i zeaksantyna. 

Według Instytutu Żywności i Żywienia niezbędna dawka dla dziewcząt i kobiet wynosi 800 mcg (mikrogramów) dziennie, dla kobiet w ciąży - 1250 mcg, dla matek karmiących - 1600 mcg, dla kobiet i mężczyzn - 1000 mcg. 

Najwięcej witaminy A występuje w: tranie, wątrobie, maśle, tłustych produktach mlecznych (śmietanie, tłustych serach), żółtkach jaj, produktach zwierzęcych.

 

Ponieważ rzeczy te są bogate niestety w cholesterol, lepiej wybierać beta-karoten, który w organizmie, pod wpływem słońca, przekształca się w witminę A. 

Najbogatsze w karoten są: marchewka, brokuły, papryka, dynia, natka pietruszki, cykoria, melony, mango, brzoskwinie, morele.

Osoby młode, które systematycznie się odżywiają i stosują urozmaiconą dietę, dodatkowej suplementacji w postaci zażywania witamin nie potrzebują - zaznacza dr Rafał Pławszewski. - Nie należy brać leków w nadmiarze. W niektórych stanach są one jednak potrzebne, wręcz wymagane. Ale i tym powinien pokierować lekarz.

Jeżeli natomiast chodzi o okulary, to jeśli ktoś nosi je na co dzień z powodu wady wzroku, to, korzystając z komputera, powinien mieć szkła pokryte powłoką antyrefleksyjną. Natomiast konieczność zakładania wtedy tzw. zerówek jest, zdaniem, wielu okulistów, mitem. Niewiele to daje...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie