Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Niebiesko od liter

Iwona Kłopocka
Krystyna Pałęza, polonistka z II LO w Opolu, każdą pracę czyta trzy razy.
Krystyna Pałęza, polonistka z II LO w Opolu, każdą pracę czyta trzy razy.
Krystyna Pałęza, polonistka z II Liceum Ogólnokształcącego w Opolu, musi ocenić 130 prac maturalnych z języka polskiego.

We wszystkich szkołach średnich nauczyciele czytają teraz prace z pisemnych egzaminów dojrzałości swoich uczniów. Większość rano ma lekcje z młodszymi klasami, a po południu - czyli w "wolnym czasie" - ślęczy nad maturami. Muszą zdążyć do poniedziałku.
Krystyna Pałęza praktycznie powinna być już na emeryturze, ale chciała jeszcze "wyprowadzić" ze szkoły swoich ostatnich wychowanków. Lekcje z pozostałą jej trzecią klasą odrobiła wcześniej. Teraz ma "wolne", co oznacza, że nie wychodzi z domu, tylko od rana do późnej nocy siedzi wśród stosu zapisanych kartek. Jedną z prac musiała czytać przez lupę, bo uczeń pisał maczkiem.

- Co jakiś czas muszę odpocząć od niebieskiego i popatrzeć na zielone - mówi. - Wtedy wychodzę na krótki spacer z psem.
Uczyła cztery klasy maturalne i najprawdopodobniej należy do tegorocznych nauczycieli-rekordzistów. Musi przeczytać, poprawić, zrecenzować i ocenić 130 obszernych prac z języka polskiego.
Zaczęła najszybciej, jak się dało - we wtorek, w cztery godziny po zakończeniu egzaminu - od najlepszej klasy, matematyczno-informatycznej IV e.
- Postawiłam już tyle piątek, że zaczynam się martwić, czy nie za dużo - żartuje.
Każdą pracę czyta trzy razy. Pierwsze czytanie zajmuje co najmniej pół godziny. Tu zwraca się uwagę na ujęcie tematu, konstrukcję wypowiedzi, prowadzenie myśli, logiczność i konsekwencję wywodu, wnioskowanie, a także wyłapuje się błędy. Drugie czytanie jest sprawdzające. Przy trzecim utwierdza się w słuszności kreślonych "na brudno" recenzji. Oceniając każdą pracę, wypisuje w dwóch słupkach pozytywy i mankamenty. Dopiero na końcu powstanie z tego właściwa recenzja. Musi być "doszlifowana" - jak mówi - w każdym szczególe, bo każdy uczeń ma prawo przyjść i zapytać, dlaczego postawiła taką, a nie inną ocenę.
Najszybciej wystawia oceny celujące (do tej pory dwie). Kiedy praca jest wybitna, niezwykle oryginalna, pisana z pasją i talentem, to rzuca się w oczy od razu.
W przypadku wyjątkowych wątpliwości prosi jeszcze o przeczytanie wypracowania koleżankę-polonistkę.

- Nauczyciel jest tylko człowiekiem. Za pracą siłą rzeczy widzi konkretnego ucznia, ale trzeba o tym zapomnieć i być w pełni obiektywnym - mówi Krystyna Pałęza. - Nie wolno nikogo skrzywdzić, ale też nie można ocenić za wysoko, żeby się nie ośmieszyć.
Nie męczy jej to, że większość prac dotyczy tego samego tematu - heroizmu w literaturze.
- Najbardziej raduje mnie, gdy w zakończeniu czytam o heroizmie dnia codziennego - mówi. - Cieszy mnie, że uczniowie go dostrzegają i doceniają. Wtedy wiem, że wypuszczam w życie mądrych, wrażliwych ludzi.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3