reklama

Niemcy kuszą opolskich kolejarzy dobrze płatną pracą

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Zaktualizowano 
Czym uda im się przekonać naszych pracowników? Na pewno nie będzie im łatwo.
Czym uda im się przekonać naszych pracowników? Na pewno nie będzie im łatwo. Sławomir Mielnik (o)
Nasi zachodni sąsiedzi zaczynają odczuwać braki kadrowe w firmach przewozowych. Poszukiwani są w szczególności maszyniści, ale nie tylko.

Największy niemiecki przewoźnik Deutsche Bahn "na już" potrzebuje ponad 700 nowych maszynistów. Tamtejsi związkowcy mówią jednak, że to nieprawda, a skala braków kadrowych jest w rzeczywistości dużo większa i sięga nawet 2000 pracowników z uprawnieniami do prowadzenia pojazdów szynowych. Potrzebny jest też dodatkowy personel odpowiedzialny za utrzymanie ruchu, elektronicy, dyspozytorzy.

Będą szli na emerytury

Problem będzie narastał w kolejnych latach, bo zdecydowana większość niemieckich maszynistów ma ponad 50 lat i wielu z nich będzie przechodzić na emeryturę. W tym kraju popełniono podobny błąd jak w Polsce i również swego czasu zaniedbano kształcenie w branży.

Niemieccy przewoźnicy chcą załatać dziury zatrudniając pracowników z zagranicy. Szczególnie chętnie patrzą na Polaków. Deutsche Bahn na początek oferuje od 2,3 do 2,5 tysiąca euro miesięcznie brutto. W przeliczeni na złotówki do około 10 tys. złotych. Po około 10 latach pracy można liczyć na 3,5 tys. euro brutto.

- Niemcom udało się zachęcić do przyjazdu polskich lekarzy, pielęgniarki i marynarzy śródlądowych. Teraz kuszą kolejarzy - mówi Tadeusz Brysz, maszynista z Kędzierzyna-Koźla. - Część kolegów może się skusić, chociaż w Polsce mamy podobne braki i przewoźnicy płacą coraz lepiej, by zachować ciągłość przewozów.

Związkowcy kolejowi mówią jednak, że Niemcom będzie bardzo trudno załatać swoje braki kadrowe Polakami.
- Miażdżąca większość będzie wolała pozostać w kraju - prognozuje Henryk Tomik, przewodniczący zarządu zakładowego PKP Cargo Związku Zawodowego Kolejarzy Śląskich.

Sprawdziliśmy w środę tablicę ogłoszeń Powiatowego Urzędu Pracy w Kędzierzynie-Koźlu, które od lat nazywane jest „miastem kolejarzy” ze względu na duży węzeł kolejowy i wiele zakładów. Ofert pracy dla ludzi z branży jest dużo, zarówno na zakładach w Blachowni, Azotach czy kopalni piasku w Kotlarni.

Dotyczą nie tylko maszynistów, ale również rewidentów taboru, manewrowych czy ustawiaczy. Maszynista na starcie może liczyć na 4 tys. brutto. Rewident taboru dostaje na okresie próbnym 3600 zł brutto. Jedna z firm proponuje pełne przeszkolenie manewrowych i za sam czas nauki płaci już 2,4 tysiąca złotych brutto.

- Na kolei już od kilku lat płaci się w miarę dobrze. Mam lekką i łatwą pracę, jeżdżę jak się to mówi „dookoła komina”. Zarabiam 5 tysięcy na rękę - przyznaje jeden z opolskich maszynistów.

PKPCargo zatrudnia ponad 18 000 osób i chwali się, że tylko w ubiegłym roku przyjęło do pracy aż 500 maszynistów. Spółka nie rozmawia jednak o pensjach.

Nasi już przecierali tam szlaki

Wcześniej zatrudnienie w Deutsche Bahn zyskało wielu maszynistów ze Śląska, którzy w wyniku zlikwidowania Przewozów Regionalnych stracili pracę (łącznie około 1800 osób). Tylko wtedy sytuacja na kolei w Polsce była dużo gorsza, niż obecnie.

Jedynym, ale bardzo poważnym ograniczeniem dla Polaka w podjęciu pracy maszynisty w Niemczech może okazać się język. Zgodnie z unijnymi normami od imigranta chcącego prowadzić pociągi w Niemczech, wymagana jest znajomość języka niemieckiego na poziomie B2 (czyli musi być udokumentowana zdobytym certyfikatem). To duży problem dla starszych i doświadczonych pracowników. Ale mniejszy dla młodych, którzy po zdobyciu doświadczenia w Polsce mogą jednak zdecydować się na wyjazd.

Kolejowe absurdy na Opolszczyźnie

Kolejowe absurdy na Opolszczyźnie [LISTA]

Budżet alert - wszystkie informacje o budżecie obywatelskim

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Schlesier

Arbeit nie o goroli ino do nos

Z
Zgryźliwy

To jednak prawda, że w szczególnych chwilach (poród, duże wzburzenie itd.) ludzie zaczynają mówić w języku "matki". Byłem pewien, że to będzie jakiś dialekt naszych zachodnich sąsiadów, a tu no popatrzcie państwo. Ta joj, wschód!!! :lol:

S
Samanta Blumstein
W dniu 08.03.2019 o 13:50, Zgryźliwy napisał:

No tak. Analogicznie co ciebie Polacy?  

Łoj tajoj ! Takiej analogii doszukiwać się to ryzyko . Chyba się znowu mylisz , bo ja jestem taka prawdziwa  Polka  .  

Polacy i Polki  obchodzą mnie bardzo , czego przejawem jest moja obecność na forum i przestrzeganie przed ANTYPOLSKIM  pislamem. 

 

Hehehe

Z
Zgryźliwy
W dniu 08.03.2019 o 09:27, Samanta Blumstein napisał:

No , właśnie co cię obchodzą Niemcy ???   :P  :P  :P

 

No , właśnie co cię obchodzą Niemcy ???   :P  :P  :P

No tak. Analogicznie co ciebie Polacy?  :P  :P  :P

S
Samanta Blumstein
W dniu 08.03.2019 o 09:17, Antoni Adam napisał:

A co mnie, nas obchodzi, że Niemcy nie mają rąk do pracy ??

No , właśnie co cię obchodzą Niemcy ???   :P  :P  :P

T
To My
W dniu 08.03.2019 o 09:17, Antoni Adam napisał:

A co mnie, nas obchodzi, że Niemcy nie mają rąk do pracy ??

 

To po co otworzyłeś ten temat? :angry: Brałeś dzisiaj coś? ;)

A
Antoni Adam
W dniu 08.03.2019 o 08:57, To My napisał:

A co mnie, Ciebie, nas obchodzi, kogo Niemcy sciągnęli z Azji czy Afryki.

 

A co mnie, nas obchodzi, że Niemcy nie mają rąk do pracy ??

T
To My
W dniu 08.03.2019 o 08:34, Antoni Adam napisał:

To bardzo dziwne, przecież ściągnęli do siebie ponad milion inżynierów i fachowców z Syrii, Libanu, Afganistanu i nie mają ludzi do pracy ? dziwne :)   

 

A co mnie, Ciebie, nas obchodzi, kogo Niemcy sciągnęli z Azji czy Afryki. Problemem jest, że mają propozycje dobrze płatnej pracy dla naszych obywateli. To jest dla nas strata, bo znikną z naszego rynku pracy ludzie, którzy tutaj się wykształcili, a wykształcenie fachowca państwo też kosztuje.

O to chodzi w tym artykule, a nie o azylantów w Niemczech. A Ty Adaśko jak zwykle nic nie zrozumiałeś. Może jednak lepiej będzie jak będziesz przepisywał przekazy z Nowogrodzkiej. Sam widzisz co z tego wychodzi jak zaczynasz samodzielnie myśleć… ;)

S
Samanta Blumstein
W dniu 08.03.2019 o 08:34, Antoni Adam napisał:

To bardzo dziwne, przecież ściągnęli do siebie ponad milion inżynierów i fachowców z Syrii, Libanu, Afganistanu i nie mają ludzi do pracy ? dziwne    

A dziadzia wyklętego kolejarza nie ściągnęli   ? Jaka szkoda , że dziadzia się na fuchę u Nimca nie załapał. 

Tak przy okazji  zapytam  , dziadzia ma jeszcze ten rower który Nimcom podiwanił ???    :D

A
Antoni Adam

To bardzo dziwne, przecież ściągnęli do siebie ponad milion inżynierów i fachowców z Syrii, Libanu, Afganistanu i nie mają ludzi do pracy ? dziwne :)

 
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3