Niemcy przekonywali Opolan, że warto zainwestować w rozwój żeglugi na Odrze

Edyta Hanszke
Niemcy przekonywali Opolan, że warto zainwestować w rozwój żeglugi na OdrzeProgram rozwoju żeglugi na polskich rzekach jest zakrojony na wiele lat.
Niemcy przekonywali Opolan, że warto zainwestować w rozwój żeglugi na OdrzeProgram rozwoju żeglugi na polskich rzekach jest zakrojony na wiele lat. Janusz Wójtowicz
Z usług portu w Hamburgu mogliby korzystać nasi przedsiębiorcy, a uczniowie - przyszli specjaliści od żeglugi i logistyki - odbywać tam praktyki.

Od 2009 roku nasza izba jest członkiem Unii Izb Łaba/Odra. Jej przedstawiciele oraz reprezentanci Izby Handlowej z Magdeburga i portu w Hamburgu podczas spotkania w Opolu przedstawiali korzyści płynące ze współpracy - relacjonuje Tomasz Kandziora, dyrektor Izby Gospodarczej „Śląsk”.

Niemcy zachęcali Polaków do udrożenienia Odry dla żeglugi śródlądowej poprzez wypracowanie ogólnospołecznego porozumienia ponad podziałami partyjnymi i z akceptacją organizacji proekologicznych. - Program dotyczący żeglugi śródlądowej zaproponowany przez obecny polski rząd jest bardzo ambitny i zakrojony nie na rok czy dwa, ale dziesięciolecia. Strona niemiecka dzieliła się swoimi doświadczeniami w tym zakresie - dodaje Tomasz Kandziora.

Przedstawiciel portu w  Hamburgu już dziś proponował Polakom współpracę - port skomunikowany jest z naszym krajem także drogą kolejową, a zarządzany tak nowocześnie, że transport z Brazylii do Polski można zamówić i zaplanować online.

W liczącym kilkadziesiąt tysięcy pracowników porcie praktyki zawodowe mogliby już odbywać uczniowie opolskich szkół żeglugowych i logistycznych. - W partnerstwie z polskimi regionami nadmorskimi Niemcy realizują też projekty związane z żeglownością Wisły finansowane z programów transgranicznych. Też możemy pójść tym śladem - ocenia Tomasz Kandziora.      

Unia Izb Łaby/Odry jest związkiem 32 współpracujących ze sobą izb przemysłowo-handlowych w Polsce, Czechach i Niemczech. Reprezentantem Opolszczyzny w unii jest IG „Śląsk”. W środowym spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki, Fundacji Rozwoju Śląska i Wspierania Inicjatyw Lokalnych i pełnomocnik wojewody ds. Odry.
 

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

f
fix

no a polacy o tym nie wiedza-niemcy bogaci bo wykorzystywuja wszystko-a polacy maja w d**** -jakos to bedzie

F
Fachowiec

Korpoludku, energia odnawialna jest moze tańsza na giełdzie w Leipzig, ale nie dla klienta końcowego. 

System dopłat w Niemczech jest skrajnie niekorzystny dla klientów indywidualnych.

Proszę się zapoznać z działaniem niemieckiego rynku i rzeczywistymi kosztami dla odbiorców końcowych.

f
fix

no a polacy o tym nie wiedza-niemcy bogaci bo wykorzystywuja wszystko-a polacy maja w d**** -jakos to bedzie

s
share

my mamy kosciol na utrzymaniu a nie jakas tam zegluga 

s
sonja

i to jest prawda-utrzymujcie ,utrzymujcie

s
share

patrze i widze ,.. energia ze zrodel odnawialny  w niemczech jest juz tansza niz konwencjonalne zrodla to samo w anglii / prawica was oklamuje lud smolenski, energia ze zrodel odnawialnych jest coraz tansza :) ale wy macie wynglem palic w piecach i wierzyc ze inczaej to jest drogo  :)

R
Ryszard S.Szejner

Polska, a więc polskie władze i polscy przedsiębiorcy powinni wspierać rozwój POLSKIEJ gospodarki nie zas niemieckiej. Nie jest w naszym interesie dbanie o Hamburg lecz o porty w Szczecinie i Świnoujściu. Problem jest bardzo złożony bo to nie tylko szlaki komunikacyjne (morskie, śródladowe, drogowe) ale także np.wygodne dla przedsiębiorców polskich (importerów) procedury celne w portach niemieckich, szczególnie dla ładunków drobnicowych sprowadzanych w kontenerach (zarówno FCL jak i LCL). Dla Niemców, co zrozumiałe skadinąd, najważniejsze są ich własne interesy a więc zrobią wszystko, tak jak to rozbili zawsze (zaróno RFN jak i przedtem także DDR-owcy), by nie dopuścić do rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Dla nich polskie porty, stocznie, flota, rybołóstwo baltyckie, linia promowa Świnoujście-Ystad itp. to wielki kaktus w d...e od zawsze. W tej dziedzinie nie ma żadnej współpracy - jest bezwzględna rywalizacja, by nie powiedziec wojna. Kto siedzi dobrze i głęboko w gospodarce morskiej, zna kulisy i historię ten jest świadom zagrożenia. Widać, że wreszcie, po zmianie rządów dostrzeżono wagę problemu czego dowodem jest reaktywacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wreszcie, po tylu latach (od 2007) ktos w Warszawie przypomniał sobie, że Polska leży nad Bałtykiem i ma 500 km wybrzeża.

D
Daro987

Wszystko musi mieć swój rachunek ekonomiczny. Jeśli przewozy koleją są tańsze niż modernizacja Odry + statki + przewóz. To po co wyrzucać pieniądze w błoto ? Dla idei ? Niemcy nie zawsze wydają pieniądze z sensem ekonomicznym - patrz dopłaty do energii elektrycznej z farm wiatrowych.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3