Niemcy szukają na Opolszczyźnie fachowców

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Na spawaczy popyt jest w każdych warunkach gospodarczych.
Na spawaczy popyt jest w każdych warunkach gospodarczych. sxc.hu
Ślusarze, spawacze czy elektrycy znający język zachodnich sąsiadów mogą przebierać w ofertach.

- Dla pracowników produkcyjnych w Niemczech ofert mamy coraz mniej - przyznaje Mariusz Michura z firmy Zeitmann, rekrutującej Polaków do tego kraju. - Za to ślusarze, spawacze, elektrycy, operatorzy maszyn CNC, hydraulicy mają w czym wybierać, pod warunkiem że znają dobrze branżowy język niemiecki.

Tamtejsi pracodawcy tak bardzo poszukują rąk do pracy, że są skłonni nawet zapłacić za szkolenie językowe kandydata z Polski, który ma odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Tacy pracownicy mogą też liczyć na niezłe wynagrodzenie, na poziomie fachowców niemieckich.

Stawka godzinowa dla elektryka w zachodnich landach wynosi 9,10 euro brutto w landach wschodnich i 10,00 euro - w zachodnich, operatorów maszyn odpowiednio - 10,50 i 13,95 euro, dekarzy - 11,55 euro w całym kraju. Do tego pracownicy mogą liczyć na dodatki mieszkaniowe czy na dojazdy.

Z danych niemieckiego urzędu statystycznego wynika, że najniższe pensje w tym kraju mają obecnie fryzjerzy - 6,50 euro i 7,50 euro, ochroniarze - 7,50 euro, podobnie jak pracownicy pralni i pracownicy czasowi zatrudniani przez agencje pośrednictwa pracy w landach wschodnich.

To właśnie oni - wśród nich gros Polaków - mieli najwięcej zyskać na zaplanowanym przez niemiecki rząd wprowadzeniu najniższych pensji na poziomie 8,50 euro brutto. Mają one powszechnie obowiązywać od stycznia 2015 roku, ale już teraz stawki idą w górę, np. zrzeszone agencje pośrednictwa pracy podniosły od stycznia br. wynagrodzenia dla pracowników produkcyjnych w landach zachodnich z 8,19 euro na 8,50 euro.

- Wprowadzenie minimalnych pensji nie rozwiązuje jednak do końca problemu płac dumpingowych, na czym zależało pomysłodawcom zmiany prawnej. Bowiem firmy spoza Niemiec działające jako podwykonawcy, mimo że dostają ustaloną stawkę na pracownika, nie zawsze przekazują mu ją w całości. Wystarczy, że stosują umowy o dzieło - wyjaśnia Łukasz Pactwa, dyrektor zarządzający w agencji pośrednictwa pracy Euro-labora.

Z danych Instytutu Gospodarki Niemieckiej wynika, że dotychczas Polacy całkiem nieźle radzili sobie na niemieckim rynku pracy: podczas gdy w czerwcu 2012 r. bezrobocie w Niemczech wynosiło 6,6 proc., wśród emigrantów wskaźnik ten był ponaddwukrotnie wyższy (13,9 proc.), ale wśród Polaków jeden z najniższych - 12,2 proc.

Wideo

Komentarze 49

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Eurofighter
W dniu 14.04.2014 o 19:33, Herforder napisał:

Twoj polski jednak nie jest zbyt mocny, bo nie rozumiesz co czytasz.Tak sie sklada, ze mieszkalem w Monachium i wiem jak tam wyglada sytuacja mieszkaniowa. Jasne rowniez jest, ze w NRW sa drogie miasta i ze "kaj indziyj in Bayern" mieszka sie taniej.A Monachium podalem tylko jako PRZYKLAD!!!Ale w jednym masz racje: "Na Forum som Ludzie co extra yno godajom, chwolom sie cos tam, a psinco to Prowda!!!"

Niemartw sie o mnie, dobrze rozumia co czytom. Co do München to ty mi nie musis godac bo dobrze wiym jak tam jest. Dobrze wiym jak wyglondo Sprawa Miyszkaniowo w calych Niymcach i wszyndzie (w kozdym Bundesland'dzie) jest podobnie, a jest to naturalnie, ze we tych nojwiyksych Miastach w dobrym polozyniu som Drogy Miyszkania, ale i tam som okazje na w Miara niedrogy. No ale wiynkszosc z wos by chcieli niewiadomo co za pora €/Ct.

Niemandruj sam tyla, bo przewaznie czy to Poloki i podobne do nich Slonsoki kans godajom, a psinco wiella wiedzom, nie yno w Sprawie Wohnung'ow!!!

E
Emil

joł sie nie nerwuja yno zech wytłumaczył łoco mi biegoł a Steuerklass moł 1.  Ale i tak zycza woł Wesołych Swiąt Wielkanocnych i mokrygo Dyngusa :P

G
Gość
W dniu 14.04.2014 o 22:28, Emil napisał:

Zazdrosc :)   Życze Ci zebys znalazł prace z Twoim PERFEKCYJNYM Niemieckim za godna stawke, tak abys mogł sie tym Twoim PERFEKCYJNYM Niemieckim chwalic dookoła:)  P.S nawet jakbym napisał to Tak PERFEKCYJNIE jak Ty to i tak przyczepiłbys sie do byle g łówna :) np. przecinek :).  Ja w moich postach nie miałem powodu zeby pisac nieprawde, kto wierzy ten wierzy kto nie nie musi :)

emil,nie nerwuj se synek. ty bandziesz ruckzuck bogaty, dej jyno pozur i nie wychylej se z okna za daleko, bo jesce wylecisz i zrobisz se aua.

Napisz co robisz dokladnie. Robisz w biurze konstrukcyjnym, we fabryce na tasmie, na maszynie np. CNC Werkzeugmaschine albo zamiatousz Späne i sortujesz zlom.

To mi tyz je nowe, zeby mulourza z diplomym zatrudnili przy drogyj maszynie, bez "Umschulungu".

Ale niech ci bandzie. Napis jakou Steuerklasse mousz. To mogymy pogoudac o zarobkach Brutto wie Netto.   :wub: ;) :D

E
Emil

A ja pracuje w fabryce BMW.  i robota tez super. Zalezy kto gdzie trafi :P

G
Gość
W dniu 14.04.2014 o 22:28, Emil napisał:

Zazdrosc :)   Życze Ci zebys znalazł prace z Twoim PERFEKCYJNYM Niemieckim za godna stawke, tak abys mogł sie tym Twoim PERFEKCYJNYM Niemieckim chwalic dookoła:)  P.S nawet jakbym napisał to Tak PERFEKCYJNIE jak Ty to i tak przyczepiłbys sie do byle g łówna :) np. przecinek :).  Ja w moich postach nie miałem powodu zeby pisac nieprawde, kto wierzy ten wierzy kto nie nie musi :)

 

ja pracuję na 75% i dostaję na rękę 1300 euro, może nie mówie perfekcyjnie ale rozumiem wszystko i potrafię mówić, w pisowni robię błędy ale jak powiedział mi szef, że ważny pracownik i jego zaangażowanie a nie jego umiejętności językowe a robię w Rossmanie od kilku lat. Czysto, ciepło i przyjemna atmosfera.

E
Emil
W dniu 14.04.2014 o 21:52, Gość napisał:

Also Deutsch kann ich sehr gut, Jetz Arbeite ich in METALL BANCHE..   Mein Abrechnung fur z.b Frebuar:  Dlugo potrzebowales na ten perfekcyjny niemiecki. Dwa zdania. 18 slow i 8 bledow.  " Also, deutsch kann ich sehr gut. Jetzt arbeite ich in der Metallbranche. Meine Abrechnung für z.B. Februar " Junge du bist echt ein Talent. Gestern auf der Baustelle, heute in der Metallbranche. Vielleicht bist du ein Edelmetallschrottsammler und arbeitest nur in der Nacht. :ph34r:  Buhahahaha.

Zazdrosc :)   Życze Ci zebys znalazł prace z Twoim PERFEKCYJNYM Niemieckim za godna stawke, tak abys mogł sie tym Twoim PERFEKCYJNYM Niemieckim chwalic dookoła:)  

P.S nawet jakbym napisał to Tak PERFEKCYJNIE jak Ty to i tak przyczepiłbys sie do byle g łówna :) np. przecinek :).  Ja w moich postach nie miałem powodu zeby pisac nieprawde, kto wierzy ten wierzy kto nie nie musi :)

G
Gość
W dniu 14.04.2014 o 19:50, Emil napisał:

 Emill, dann verate uns doch, du "technischer Fachmann" in welcher Branche, welcher Firma und auf welchem Posten du in Deutschland arbeitest. ? 16.98 € x 173 godz. = 2937,54 € Brutto Also Deutsch kann ich sehr gut, Jetz Arbeite ich in METALL BANCHE..   Mein Abrechnung fur z.b Frebuar:  Brutto 3,256,50  und Netto 2,175,70   i wcale sie nie miałem zamiaru chwalic ile zarabiam tylko  chciałem ludzi uswiadomic ze jezeli sie znajdzie dobra robote to mozna dobrze zarobic..   Niemieckiego trzeba bylo sie uczyc w szkole to by sie umiało..  Widac ze zawisc ogromna..... BEZSENSU 

Also Deutsch kann ich sehr gut, Jetz Arbeite ich in METALL BANCHE..   Mein Abrechnung fur z.b Frebuar: 

 

Dlugo potrzebowales na ten perfekcyjny niemiecki.

 

Dwa zdania. 18 slow i 8 bledow.

 

" Also, deutsch kann ich sehr gut. Jetzt arbeite ich in der Metallbranche. Meine Abrechnung für z.B. Februar "

 

Junge du bist echt ein Talent. Gestern auf der Baustelle, heute in der Metallbranche. Vielleicht bist du ein Edelmetallschrottsammler und arbeitest nur in der Nacht. :ph34r:  Buhahahaha.

A
Anka

masz racje że jest drogie(na szczęście ja płacę dużo mniej niż tysiaka za 2 pokoje) ale 100 km od Monachium już nie będę mieć stawki prawie 15 euro brutto na godzinę tylko 8,50e

E
Emil

Mieszkam  100 km od Monachium,   za 2 pokojowe mieszkanie  56m płace 480 Euro warm. Monachium je drogie dlatygo sie tam ani nie cisna

A
Anka

W Monachium w miarę dobrze zarobić można tylko w BMW a reszta to 8,50  max 10 euro brutto a wynajęcie 2 pokoi  - koło 50 metró to trzeba 1000 euro wyłożyć....o ile się znajdzie mieszkanie bo z tym to katastrofa....a jak już znajdziesz mieszkanie to 4 tysiące na dzien dobry nie twoje...makler ponad 2,5 % czynszu + 3 miesięczne kalt miete na kaucję + pierwszy czynsz ...tak że nie ma kolorowo....a jak ktoś ma 10 euro brutto to już widzę jak wynajmuje 2 pokoje.........najczęściej jest tak że w polsce udaje bogacza a w niemczech mieszka na hotelu roboczym, z śmietnikiem przy oknie po 6 w pokoju ...żal

E
Emil
W dniu 11.04.2014 o 23:46, Gość napisał:

Emill, dann verate uns doch, du "technischer Fachmann" in welcher Branche, welcher Firma und auf welchem Posten du in Deutschland arbeitest. ? 16.98 € x 173 godz. = 2937,54 € Brutto Also Deutsch kann ich sehr gut, Jetz Arbeite ich in METALL BANCHE..   Mein Abrechnung fur z.b Frebuar:  Brutto 3,256,50  und Netto 2,175,70   i wcale sie nie miałem zamiaru chwalic ile zarabiam tylko  chciałem ludzi uswiadomic ze jezeli sie znajdzie dobra robote to mozna dobrze zarobic..   Niemieckiego trzeba bylo sie uczyc w szkole to by sie umiało..  Widac ze zawisc ogromna..... BEZSENSU

H
Herforder
W dniu 13.04.2014 o 13:09, Eurofighter napisał:

Co ty Hereforder za pierrdoly godos! Nawet w München, (i kaj indziyj in Bayern) idzie taniyj miyskac jak np. in NRW. i to na tym samym Standardzie.Na Forum som Ludzie co extra yno godajom, chwolom sie cos tam, a psinco to Prowda!!!

Twoj polski jednak nie jest zbyt mocny, bo nie rozumiesz co czytasz.

Tak sie sklada, ze mieszkalem w Monachium i wiem jak tam wyglada sytuacja mieszkaniowa. Jasne rowniez jest, ze w NRW sa drogie miasta i ze "kaj indziyj in Bayern" mieszka sie taniej.

A Monachium podalem tylko jako PRZYKLAD!!!

Ale w jednym masz racje: "Na Forum som Ludzie co extra yno godajom, chwolom sie cos tam, a psinco to Prowda!!!"

G
Gość
W dniu 13.04.2014 o 20:12, Max1 napisał:

Jesli  ty napisales to co ja skomentowalem moim  wpisem to gratuluje "rzetelnej dyskusji"A reszta co napisales to jest tylko cieple powietrze.

Dziekuja za gratulacje. Ty mozno tyz do tych noulezysz co zaroubiajom wiela wiyncyj. Zawsze wiyncyj jak somsioud.

Ty juz za porzykanie zarobisz wiencyj. :D

G
Gość
W dniu 12.04.2014 o 08:26, Herforder napisał:

Dlaczego nie moze zarabiac 16,98 Euro na godzine?Moze.Czemu mnozysz przez 173 godziny? Norma to 40 godz. tygodniowo albo nawet mniej.I wazne jest, gdzie te 16,98 zarabia. Bo jezeli w Monachium, to znowu duzo wyda na mieszkanie.P.SAlbo jest palaczem w kotlowni i musi wegiel na wlasny koszt kupowac. Nie wiadomo... :)

Herforder, mieszkasz 30 lat w DE i nie wiesz dlaczego liczy sie 173 godziny! 173 godziny to jest  prawna ( gesetzlich) srednia godzin pracy w miesiacu  przy 40 godzinnym tygodniu pracy. Miesiac pracy ma  20, 21 lub 22 dni pracy wiec masz odpowiednio 160, 168 lub 176 godzin. Na tej podstawie obliczane sa wszystkie zarobki. Ci ktorzy mniej pracuja np. bo maja uklad taryfowy np. 35 godzinny tydzien maja tzw. Lohnausgleich tzn. pracuja 35 godzin a maja placone za 40 godzin.

Emil przyjechal bez doswiadczenia zawodowego. Wiec niech Emil napisze co robi , na jakim stanowisku i czy umie na tyle po niemiecku zeby na budowie bez problemow komunikowac fachowo z kierownictwem i klientem. Napisalem mu zdanie po niemiecku. Jezeli to zrozumial to powinien odpowiedziec.

Moze zarabiac, nawet wiecej w zaleznosci od tego co robi i na jakich warunkach. Mowimy tu o zatrudnieniu legalnym i taryfach na budowie, tzn. "Bautarif".

Lohngruppe 1 = 11,05 € ( pomocnicy bez kwalifikacji)

Lohngruppe 2 = 13,70 € ( douczeni, male kwalifikacje, robotnicy budowl)

Lohngruppe 3 = 16,14 € ( fachowcy, kierowcy zawodowi, operatorzy )

Lohngruppe 4 = 17,62 € ( specjalisci, zawodowi operatorzy z egzaminem)

Lohngruppe 5 = 18,50 € ( vorarbeiter/ brygadzista)

Lohngruppe 6 = 20,25 € ( Polier, Meister)

 

Ciekawe dlaczego wprowadza sie stawki minimalne, jezeli wszyscy zarabiaja po

2500 € a „szpecjalisci „ z Polski po 3000 € na miesiac.

Po co te glupie chwalenie sie. Wiekszosc pracuje na „cienkich umowach“ u handlarza niewolnikow lub u podwykonawcy u podwykonawcy bedacym podwykonawca za stawke 10€/na godzine brutto.Ci podwykonawcy nie sa zrzeszeni w Zwiazku Pracodawcow i nie placa Taryfy.

M
Max1
W dniu 13.04.2014 o 19:15, Gość napisał:

Max1 man soll nicht von sich aus auf andere schließen. Nie chodzi tu o zazdrosc. Bo co komu z tego.Chodzi o realne zarobki i rzetelna dyskusje na ten temat, chocby dlatego zeby ci ktorzy maja zamiar wyjechac wiedzieli co jest grane i nie mieli zludzen.Czy zarobek 1860 jest duzo czy nie, to nie ma nic do rzeczy, bo tak jest i tyle. Placi sie za kwalifikacje i umiejetnosci a nie bo w sklepach jest drogo.„Strach“ to maja ci ktorzy zawsze maja cos wiecej, chocby tylko na forum. Przewaznie ci „szpecjalisci od wszystkiego „ co cos zawsze twierdza. Czy jest ktos w kosciele czy nie, to tez jest obojetne.Mozesz za 1000 € /rok podatku na kosciol, kupic sobie spokuj  duszy i miejsce w gronie chodzacych do kosciola, przepic albo inaczej przepuscic. Z wiara to nie ma nic wspolnego.

Jesli  ty napisales to co ja skomentowalem moim  wpisem to gratuluje "rzetelnej dyskusji"

A reszta co napisales to jest tylko cieple powietrze.

Dodaj ogłoszenie