Jedną z jego śluz zbudowano na słoninie. Kanał Gliwicki to wyjątkowa budowla hydrotechniczna

TK
W pierwszej części naszej galerii znajdziesz krótkie, najciekawsze historie dotyczące budowy i funkcjonowania kanału. W drugiej  archiwalne zdjęcia z budowy tej unikatowej drogi wodnej.
W pierwszej części naszej galerii znajdziesz krótkie, najciekawsze historie dotyczące budowy i funkcjonowania kanału. W drugiej archiwalne zdjęcia z budowy tej unikatowej drogi wodnej.
Dziś o Kanale Gliwickim mówi się głównie w kontekście złotych alg. Tymczasem Kanał Gliwicki to wyjątkowa budowla hydrotechniczna, która powstała 80 lat temu i była jednym z cudów ówczesnej techniki.

Kanał Gliwicki ma długość 40 kilometrów i 600 metrów. Bierze swój początek na wysokości portu w Koźlu, dokładnie w 98. kilometrze rzeki Odry. Kończy się w Gliwicach Łabędach. Jego budowę rozpoczęto w 1935 roku. Gotowy był na przełomie 1939 i 1940, ale użytkowany był dopiero od 1941 roku.

Inauguracja budowy była też posunięciem ważnym propagandowo, gdyż rządzący wówczas Niemcami naziści obiecywali dać zajęcie bezrobotnym w ramach robót publicznych. Budowa kanału była elementem realizacji tych zapowiedzi. Łopatami, kawałek po kawałku robotnicy kopali potężne doły, bądź formowali strome nasypy w zależności od ukształtowania terenu.

Jedną z jego śluz zbudowano na słoninie. Kanał Gliwicki to wyjątkowa budowla hydrotechniczna

W efekcie powstał jeden z najnowocześniejszych - jak na tamte czasy - kanałów żeglugowych w Europie. Zastosowane w nim urządzenia wciąż są sprawne, a wiele do dziś zaskakuje ówczesną innowacyjnością.

Kanał Gliwicki aktualnie jest modernizowany.

W efekcie prac wartych 175 milionów złotych śluzy odrzańskie w Łabędach, Dzierżnie, Rudzińcu oraz Kłodnicy zostały przystosowane do III klasy drogi wodnej.

Zwiększono przepustowość stopni wodnych, skrócono czas śluzowań i zwiększono bezpieczeństwo ruchu oraz poprawiono stan urządzeń pracujących na śluzach.

Równolegle kontynuowane były prace modernizacyjne w ramach II etapu projektu na opolskich śluzach Kanału Gliwickiego w Sławięcicach i Nowej Wsi.

Przewiert pod kanałemW 2018 roku doszło do pierwszego w historii przewiertu pod Kanałem Gliwickim. Przeprowadziła go spółka Gaz System, która budowała
Przewiert pod kanałem
W 2018 roku doszło do pierwszego w historii przewiertu pod Kanałem Gliwickim. Przeprowadziła go spółka Gaz System, która budowała gazociąg Tworóg-Kędzierzyn. Inżynierowie "przeszli" z rurą 25 metrów pod dnem kanału. Wody Polskie

Problem polega jednak na tym, że pomimo wydawanych setek milionów złotych na poprawę jakości żeglugi po Kanale Gliwickiej i całej tzw. Odrzańskiej Drodze Wodnej, jest ona wykorzystywana zdecydowane poniżej swojego potencjału.

Z kanałem związanych jest wiele bardzo ciekawych historii. Zobaczcie je na zdjęciach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska