Przede wszystkim: zdjęcia lotniska z drona to rzadkość, a powód jest oczywisty - używanie ich nad lotniskiem jest zabronione i groźne. Pamiętacie zdarzenie ze stycznia 2019, kiedy to dron, jaki pojawił się nad lotniskiem Heathrow, sparaliżował ten port?
Zobaczcie zdjęcia:
Zdjęcia, które publikujemy dzisiaj, zostały wykonane dronem za zgodą i pod nadzorem zarządzającego Katowice Airport Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Wykonano je 15 kwietnia 2019 roku. Jedno z nich już tego samego dnia pojawiło się na Facebooku i wywołało lawinę spekulacji spotterów.
Widać bowiem na nim jeden z dwóch mostków nad autostradą A1, która wciąż powstaje. Oficjalnie to kładka technologiczna (nr projektowy 409) na potrzeby funkcjonowania Katowice Airport (na zdjęciu widać ją w osi pasa 09). Lotnisko w Pyrzowicach stanie się troszeczkę podobne do portu we Frankfurcie, który rozciąga się po dwóch stronach autostrady A3. Spotterzy zaś już liczą na ujęcia samolotów w świetle zachodzącego słońca.
Wracając do lotniska w Pyrzowicach w kwietniu 2019. Na zdjęciach z drona, wykonanych przez niezawodnego Roberta Neumanna widać jeszcze starą wieżę kontroli lotów - jeszcze stoi, ale w jej miejscu pojawi się nowy terminal (lata 2022-23). Gotowa jest nowa wieża kontroli lotów, ale PAŻP wciąż się do niej nie przeniósł.
Świetnie widać też strefę cargo w rozbudowie - obecnie trwa rozbudowa płyty postojowej samolotów. Będą m.in. nowe stanowiska postojowe dla 4 samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737), więc w sumie zaparkuje ich tu 36. Nowe stanowiska postojowe dla samolotów będą też w zachodniej części lotniska, przy części pasażerwskiej - powstaje ich 9, a po rozbudowie będzie miejsce dla 45.
Pyrzowice: inwestycje do roku 2025
Wszystko to jest częścią planu inwestycyjnego Katowice Airport, zaplanowanego do roku 2025. Obejmuje rozbudowę i budowę infrastruktury dla ruchu pasażerskiego (jak nowy terminal, z rękawami), cargo i obsługi technicznej samolotów, a także general aviation. W planach jest też budowa bazy paliw.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa wielopoziomowego parkingu, a na razie trwa rozbudowa parkingów P1 przed terminalami A, B i C. Widać też przebudowę układu drogowego i nowej strefy wjazdowej. Widać też nową drogę startową, oddaną do użytku w maju 2015, na której już odbyło się 140 tys. startów i lądowań.
Spójrzcie też na stojący w środku zabudowań terminal B i pożegnajcie się z nim, bo jesienią 2019 zacznie się jego przebudowa. Szczegóły tych inwestycji znajdziecie w podpisach zdjęć w naszej galerii.
Warto przypomnieć, że po oddaniu do użytku A1 (jeszcze w tym roku ma być gotowy widoczny na zdjęciu odcinek Pyrzowice - Woźniki) obszar oddziaływania Katowice Airport, rozumiany jako promień dwóch godzin jazdy samochodem, powiększy się. Teraz znajduje się w nim ok. 11 mln osób, po zakończeniu budowy A1 będzie to ok. 13 mln potencjalnych pasażerów.
Kto doczytał do końca, dostaje w bonusie jeszcze jedną galerię wizualizacji. Oto jak w roku 2011 wyobrażaliśmy sobie lotnisko w Pyrzowicach w roku 2030.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
W PUNKT ODC. 3 - Ekstraklasa podzielona!
TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?