NIK: Lekarze zajmują się papierami, zamiast pacjentami

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Grzegorz Olkowski/Polska Press
Medycy podczas porady lekarskiej prawie jedną trzecią czasu porady lekarskiej muszą poświecić na czynności administracyjne - wynika z raportu NIK. W trakcie teleporady jest jeszcze gorzej.

Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się efektywności wykorzystania czasu przeznaczanego na pomoc stricte lekarską dla pacjentów.

Izba alarmuje, że czasu na pomoc lekarze mają coraz mniej. A to przez szereg przepisów w „niemedycznych” aktach prawnych, które nakładają na nich wiele administracyjnych obowiązków.

Na skutek tego medykom blisko jedną trzecią czasu porady lekarskiej zajmuje prowadzenie dokumentacji medycznej oraz wykonywanie czynności administracyjnych. Jeszcze gorzej w trakcie prowadzenia teleporady – tu na samo świadczenie medyczne pozostaje tylko 57 proc. czasu.

Nie korzystano z pomocy asystentów i pielęgniarek

NIK wskazuje, że w aż 86 proc. kierujący placówkami podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, nie wykorzystali możliwości odciążenia pracy lekarzy poprzez nadanie asystentom medycznym odpowiednich uprawnień do wystawiania e-zwolnień, e-recept i e-skierowań.

Nie korzystano również z możliwości zlecania pielęgniarkom i położnym samodzielnej kontynuacji leczenia pacjentów, w sytuacji posiadania przez nie wymaganych kwalifikacji.

Brak kadry pomocniczej

Izba wskazuje, że sekretarki medyczne, rejestratorki i statystycy medyczni, mający w założeniu wspierać personel medyczny w pracy administracyjnej, zatrudniani byli w ograniczonym wymiarze. Rejestratorki medyczne stanowiły 6 proc. zatrudnionych w skontrolowanych jednostkach, sekretarki medyczne – 0,4 proc., a statystycy medyczni 0,3 proc. zatrudnionych.

Z kolei w 9 proc. placówek nie było ani jednej rejestratorki, w 68 proc. brak było sekretarek medycznych, a statystyków brakowało aż w 73 proc. placówek.

W efekcie personel medyczny obciążony był wykonywaniem czynności administracyjnych, także sprawozdawczością oraz rejestracją pacjentów.

W 91 proc. skontrolowanych placówek ochrony zdrowia personelowi medycznemu, zwłaszcza pielęgniarkom, ale także lekarzom powierzano obowiązki administracyjne polegające na sporządzaniu sprawozdań statystycznych oraz dotyczących realizacji umów o udzielanie świadczeń zawartych z NFZ.

Niewykorzystywane systemy informatyczne

Z raportu NIK wynika, że podmioty medyczne miały do dyspozycji systemy informatyczne o szerokich możliwościach, które jednak nie były należycie wykorzystywane.

Często owe systemy nie były zintegrowane z systemami do obsługi diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej, a między oddziałami nie był zapewniony należyty przepływ danych. Ograniczało to możliwość sprawnego uzyskiwania danych medycznych koniecznych do podejmowania decyzji w ambulatoryjnym leczeniu pacjentów.

W połowie skontrolowanych placówek nie prowadzono elektronicznej rejestracji wizyty, zaś w 41 proc. brakowało oprogramowania umożliwiającego wysyłkę powiadomień pacjentowi i aktualizacji statusu wizyty (w formie sms lub e-mail). Natomiast w 23 proc. podmiotów nie wykorzystywano wszystkich zakupionych modułów i funkcjonalności systemu informatycznego, przez co praca personelu medycznego ambulatoriów nie została usprawniona.

Dokumentacja medyczna prowadzona była często w formie papierowej, co jest praktyką czasochłonną, utrudniającą dostęp do danych.

Teleporady w czasie pandemii

W okresie epidemii koronawirusa w siedmiu spośród 22 skontrolowanych placówek (32 proc.) stwierdzono przypadki czasowego ograniczenia dostępności świadczeń poprzez zawieszenie działalności niektórych poradni i niezgodności udzielania świadczeń z przyjętym harmonogramem.

W 14 proc. podmiotów czasowo ograniczono działalność do wykonywania tylko świadczeń ratujących życie i dla pacjentów skierowanych w trybie pilnym.

Jak wyjaśniono, zmiany te brały się z zaleceń NFZ w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania epidemii koronawirusa.

Teleporada jako nowa forma świadczenia pomocy medycznej stanowiła w I półroczu 2020 r. jedną czwartą wszystkich udzielonych porad lekarskich. W porównaniu do I półrocza 2019 r. liczba porad udzielonych w skontrolowanych podmiotach leczniczych była mniejsza o 15 proc. w podstawowej opiece zdrowotnej oraz o 26 proc. w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: NIK: Lekarze zajmują się papierami, zamiast pacjentami - Portal i.pl

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska