No to cyk, pod orła białego

Małgorzata  Kroczyńska
Małgorzata Kroczyńska
Do zareklamowania swoich wyrobów wykorzystują nie tylko wielkich Polaków i narodowe arcydzieła, ale nawet godło II Rzeczypospolitej.

W opolskich sklepach monopolowych obok "Chopina", "Sobieskiego", "Pana Tadeusza" i "Ojczystej" z wizerunkiem wiejskiej chaty wkomponowanej w malowniczą zieleń, wypatrzyliśmy także "Prezydenta", przyozdobionego białym orłem - wiernym wizerunkiem godła państwowego, obowiązującego w Polsce w latach 1919-27. Walory czystej zbożowej podkreślono jeszcze znakiem "Dobre, bo polskie".

Producent - w tym przypadku Łódzkie Zakłady Spirytusowe "Polmos" - w wykorzystywaniu tego rodzaju symboliki do zwabienia klienta, nie widzi nic niestosownego.
- W ofercie mamy kilka rodzajów "Prezydenta", ten z orłem wcale nie jest wizualnie najatrakcyjniejszy - twierdzi Elżbieta Boczniewicz z działu marketingu łódzkiego "Polmosu" - Właśnie myślimy nad zmianą tej etykiety, bo rynek stawia coraz większe wymagania. Teraz może ważniejsza od naklejki jest butelka. Klienci chętnie sięgają po takie ozdobne, satynowane, z mlecznego szkła. One najbardziej rzucają się w oczy.

Ochronę prawną symboli państwowych - godła, flagi, hymnu - gwarantuje konstytucja, a warunki ich używania określa stosowna ustawa.
- Nie odnosi się ona jednak do wizerunku orła, który już nie jest obowiązującym herbem państwowym, dlatego taki znak możemy zarejestrować - wyjaśnia Marta Czyż, dyrektor działu znaków firmowych i etykiet Urzędu Patentowego RP w Warszawie - My zresztą oceniamy znak w całości, nie analizujemy jego poszczególnych elementów. Patrzymy, jak się kojarzy, bo oczywiście nie powinien być obraźliwy. Firmy, żeby się wyróżnić na rynku, często sięgają do swoich korzeni, podkreślają wieloletnią tradycję. Stąd wziął się na przykład "Smirnoff" - od rodowego nazwiska pierwszych producentów. Być może "Polmos", wykorzystując wizerunek orła sprzed wojny, też chciał nawiązać do swojej historii (łódzkie zakłady powstały w 1902 roku - przyp. red.).
Według Grzegorza Matkowskiego, kierownika opolskiego sklepu spożywczego, na stoisku monopolowym oferującego m. in. "Prezydenta", ta wódka sprzedaje się nieźle, ale wcale nie ze względu na nazwę.

- To cena, a nie orzeł - przyciąga ludzi - uważa. - A pod tym względem "Prezydent" to niska półka, niżej jest już tylko czysta "Wódka z czerwoną kartką". Tak się oficjalnie nazywa, a my, handlowcy mówimy na nią: wspomnienie 1 Maja.
Walorów smakowych "Prezydenta" kierownik Matkowski nie podejmuje się określić, bo nie próbował. Sądzi jednak, że niska cena jest także ich odzwierciedleniem.
Pan Stefan lustrujący wczoraj wódczany asortyment, zdecydował się na droższy, luksusowy zakup.
- Rodzina z Niemiec przyjeżdża, trzeba ich dobrze ugościć - argumentuje. - A nazwa taka, czy inna, nie przeszkadza mi. I tym, co muszą wypić, chyba też nie.
Jacka Ruszczewskiego, pełnomocnika zarządu województwa ds. profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych, pomysłowość producentów - także napojów wyskokowych - nie dziwi, bo każdy chce swój towar sprzedać. Uważa, że ocena etykiet alkoholi z etycznego punktu widzenia nie ma nic wspólnego z zagadnieniami profilaktyki, którymi on się zajmuje.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3