Nowa honda civic: skośnooka hybryda

fot. Sławomir Draguła
- Hybrydowa honda z zewnątrz niczym nie różni się od swojej siostry z tradycyjnym napędem - mówi Jarosław Stelmachowicz.
- Hybrydowa honda z zewnątrz niczym nie różni się od swojej siostry z tradycyjnym napędem - mówi Jarosław Stelmachowicz. fot. Sławomir Draguła
Dzięki połączeniu silnika spalinowego i elektrycznego honda civic w mieście może spalić tylko 5,2 litra i jest przyjazna środowisku.

Dane techniczne

Dane techniczne

Wymiary:
Długość 4545 mm, szerokość 1750 mm, wysokość 1430 mm, rozstaw osi 2700 mm, pojemność bagażnika 375 l, masa własna 1324 kg, dopuszczalna masa całkowita 1720 kg.
Osiągi:
Silnik spalinowy o mocy 95 KM, silnik elektryczny o mocy 20 KM, prędkość 185 km/h, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 12,1 s, spalanie cykl miejski 5,2, cykl drogowy 4,3, cykl mieszany 4,6 litra na 100 km. Auto ma bardzo niską emisję dwutlenku węgla, wynoszącą zaledwie 109 g/km.

Samochody napędzane wyłącznie energią elektryczną jeszcze nie mogą przebić się na rynku. Powody są dwa: auta takie są drogie i mają niewielki zasięg. Możemy nimi pojechać do supermarketu, ale wyjazd na wakacje jest już raczej niemożliwy. Rozwiązaniem jest napęd hybrydowy.

- Taki ma właśnie nasza honda IMA - wyjaśnia Jarosław Stelmachowicz, kierownik sprzedaży w firmie BHU AVIA, opolskiego dilera tej japońskiej marki.
Hybryda, zbudowana na bazie czterodrzwiowego civica, oprócz silnika benzynowego o pojemności 1,3 litra ma również elektryczny.

Samochód z zewnątrz i wewnątrz na pierwszy rzut oka nie odróżnia się niczym od tego z tradycyjnym napędem. Auto ma pedały gazu i hamulca (testowy egzemplarz wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów) oraz taki sam kokpit jak w "zwykłym" civicu. Dopiero po przekręceniu kluczyka podświetlone na niebiesko wskaźniki ukazują odmienność auta. Wyświetlacz obok obrotomierza zdradza elektryczne oblicze hondy. Pokazuje stan naładowania baterii, średnie i chwilowe zużycie paliwa, temperaturę silnika spalinowego oraz stopień zaangażowania 20-konnego silnika elektrycznego, który zasilany jest przez baterie umieszczone za tylną kanapą.

Teraz kilka słów o wrażeniach z jazdy. Zapalamy samochód i ruszamy. Hybrydowy civic jest bardzo cichy. Kiedy przyśpieszamy, elektryczny silnik pomaga spalinowemu. A jeśli zdejmujemy nogę z gazu, elektryczny zamienia energię kinetyczną na prąd, którym ładuje akumulator.
Energia, którą normalnie pochłania układ hamulcowy, w modelu IMA jest magazynowana. To pozwala oszczędzić paliwo. Na trasie auto pali tylko 4,3 litra, w mieście o niecały litr więcej. Hybrydowa honda ma też tryb ekonomiczny. Kiedy zatrzymujemy się na przykład na światłach, silnik gaśnie i zapala się, gdy naciśniemy pedał gazu.
Czy takie auto ma szansę na przyjęcie się w Polsce? Teoretycznie tak, chociaż jest droższe od swojego tradycyjnego brata. Hybryda kosztuje od 86 600 do 98 600 zł, to kilkanaście tysięcy więcej, niż trzeba zapłacić za auto z tradycyjnym napędem. O szczędność na benzynie nie zrekompensuje więc nadpłaconych pieniędzy. Z pomocą mogliby przyjść politycy i stworzyć dla właścicieli hybryd na przykład ulgi podatkowe oraz przywileje jak w innych krajach Unii Europejskiej, np. zwolnienie z opłat parkingowych.

Wszyscy chętni mają jeszcze dziś szansę sprawdzić, jak się jeździ hybrydową hondą. Testowe jazdy można odbywać od 9.00 do 17.00. Salon Hondy znajduje się przy ulicy Oleskiej 141 A. Umawiać się można pod nr. tel. 077 45 55 422.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska