Nowa Toyota Avensis - rodzinna limuzyna

fot. Toyota
Z tyłu samochodu w oczy rzucają się spore lampy i masywny zderzak. Dolna krawędź klapy bagażnika umieszczona  jest nisko, co ułatwia załadunek bagażu.
Z tyłu samochodu w oczy rzucają się spore lampy i masywny zderzak. Dolna krawędź klapy bagażnika umieszczona jest nisko, co ułatwia załadunek bagażu. fot. Toyota
Mocniejsze i bardziej oszczędne silniki to atuty nowej toyoty avensis. Auto ma też bardzo dobre wyposażenie i przyzwoitą cenę, jak na samochód tej klasy.

Najnowsza avensiska jest dostępna w dwóch wersjach nadwozia: sedan oraz kombi. Malejący w ostatnich latach udział w sprzedaży wersji liftback (pięcioro drzwi) skłonił Toyotę do rezygnacji z tego typu nadwozia.

Mimo wzrostu wymiarów zewnętrznych (samochód jest szerszy i nieznacznie dłuższy) masa auta zwiększyła się jedynie o około 85 kg. Szersze o prawie 6 cm nadwozie zapewnia większą stabilność, a kierowca, dzięki obniżeniu siedziska fotela o dwa centymetry, może lepiej dobrać sobie pozycje za kierownicą.

Zaprojektowana od podstaw płyta podłogowa gwarantuje avensisowi nowy poziom sztywności nadwozia, lepiej chroniąc pasażerów w trakcie kolizji. Najnowszy avensis gwarantuje wysoki komfort podróży już w wersjach podstawowych.

Znajdziemy w nich m.in. klimatyzację, siedem poduszek powietrznych oraz system stabilizacji toru jazdy (VSC). Komfort to także dobrze wyprofilowane oparcia foteli z długimi siedziskami oraz poukładany kokpit. Grafitowe wykończenia w wyższych wersjach wyposażenia inspirowane było "takeshumi" - wykorzystywanym w japońskim wzornictwie, naturalnym materiałem wytwarzanym z bambusa.
Na desce rozdzielczej królują zegary gwarantujące wysoką czytelność nawet w trudnych warunkach pełnego nasłonecznienia kabiny. Wśród opcji wyposażeniowych na uwagę zasługuje nawigacja satelitarna, która podaje informacje w języku polskim.

Zwolennicy wersji kombi mogą także korzystać ze szklanego dachu panoramicznego, obejmującego oba rzędy siedzeń i wyposażonego w elektrycznie sterowaną roletę.

Oparcie tylnej kanapy możemy teraz położyć ruchem jednej ręki (zwolnienie pojedynczej blokady). W środkowej części kanapy umieszczono otwór pomagający zmieścić we wnętrzu długie przedmioty, a w opcji możemy skorzystać z systemu przegród i pasów pozwalającego w łatwy sposób zamocować w czeluściach bagażnika kombi duże przedmioty i walizki. Inne dodatki to: elektroniczny kluczyk pozwalający "zdalnie" otworzyć drzwi i uruchomić samochód, pamięć ustawień foteli, tylna kamera i czujniki parkowania.

Z tyłu samochodu w oczy rzucają się spore lampy i masywny zderzak. Dolna krawędź klapy bagażnika umieszczona jest nisko, co ułatwia załadunek bagażu.
(fot. fot. Toyota)

Mieliśmy okazję przejechać się 126-konnym dieslem. Auto dobrze trzyma się drogi, w środku jest cicho, a po naciśnięciu pedału gazu samochód od razu wyrywa się do przodu. Pierwszą setka na liczniku pokazuje się już po 9,7 sekundy. Pasażerowie i kierowca podróżują wygodnie. Z przodu nawet najwyższe osoby znajdą sporo miejsca. Podobnie z tyłu.

Dodatkowym atutem jest brak środkowego tunelu. Dzięki temu podłoga z tyłu jest płaska, a to poprawia komfort pasażera podróżującego na środkowym siedzisku. W wersji sedan bagażnik ma pojemność 509 litrów, w kombi wynosi on 543 litry.

Nowy avensis ma cztery poziomy wyposażenia (Toyota zrezygnowała z podstawowego pakietuTerra). Począwszy od podstawowego poziomu Luna, w porównaniu do poprzednika wzbogacono wyposażenie o: system stabilizacji toru jazdy VSC, podgrzewane lusterka i spryskiwacze reflektorów, lampy przeciwmgielne przednie, elektryczny hamulec postojowy oraz aktywne zagłówki.

Sol ma dodatkowo fotel kierowcy z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, otwór w oparciu tylnej kanapy do przewożenia długich przedmiotów, system audio, felgi aluminiowe 17-cali (2.2 D-4D i 2.2 D-4D DPF).

Dane techniczne

Dane techniczne

Wymiary
Rozstaw osi 2700 mm, szerokość 1810 mm, wysokość 1480 mm, długość całkowita 4695 mm (4795 kombi).
Osiągi

Silnik 1,6 benzyna, moc 132 KM, przyśpieszenie 0-100 km/h 10.4 s, prędkość 200 km/h, spalanie 8.3/5.4/6.5.
Silnik 1,8 benzyna, moc 147 KM, przyśpieszenie 0-100 km/h 9.4 s, prędkość 200 km/h, spalanie 8.5/5.4/6.5.
Silnik 2,0 benzyna, moc 157 KM, przyśpieszenie od 0-100 km/h 9,0 s, prędkość 205 km/h, spalanie 9.1/5.6/6.9 .
Silnik 2,0 D-4D, moc 126 KM, przyśpieszenie 0-100 km/h 9.7 s, prędkość 200 km/h, spalanie 6.6 /4.3/5.1.
Silnik 2,2 D-4D, moc 150 KM, przyśpieszenie 0-100 km/h 8.9 s, prędkość 210 km/h, spalanie 7.0/5.7/5.5.
Silnik 2,2 D-CAT, moc 177 KM, przyśpieszenie 0-100 km/h 8.8 s, prędkość 220 km/h, spalanie 7.5/5.1/6.0.

Wersja Sol Plus to dodatkowo: lampy bixenonowe z systemem doświetlania zakrętów, tempomat roleta tylnej szyby (w sedanie) oraz system uchwytów i szyn do mocowania bagażu (kombi).

Natomiast Prestige to dodatkowo: alufelgi 18-calowe, rolety także dla tylnych szyb bocznych, szklany dach panoramiczny (kombi), elektryczna regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach z pamięcią dwóch ustawień, a także rozbudowany system audio (bluetooth, zmieniarka 6 płyt, 11 głośników).

Teraz kilka słów o napędzie. Od podstaw opracowano nową rodzinę silników benzynowych oraz Diesla (jedynym starym motorem jest 177-konny diesel 2.2).

Już podstawowy silnik benzynowy 1.6 Valvematic (Valvematic to następca systemu dual VVT-i zarządzającego zmiennymi fazami rozrządu) pozwala Avensisowi osiągnąć 100 km/h w nieco ponad 10 sekund, dorównując motorowi 1.8 z poprzedniej generacji (najmniejsza z jednostek benzynowych zwiększyła moc o 20 proc., redukując jednocześnie zużycie paliwa średnio o 0,5 l/100 km).

W sumie wachlarz mocy oferowany przez silniki Toyoty jest w przedziale od 126 do 177 KM.

Na koniec kilka słów o cenach. Za najtańszą wersję sedan (z silnikiem benzynowym 1,6 w wersji Luna) trzeba zapłacić 71 500 złotych. Cennik wersji kombi zaczyna się od 74 500 zł. Za najtańszego diesla (126 KM) trzeba z kolei zapłacić 80 700 zł. Natomiast najdroższa avensiska w wersji Prestige ze 150-konnym silnikiem Diesla kosztuje 119 900 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska