- W grafice papierowych stron świątecznej "Nowej Trybuny Opolskiej" zaprogramowane zostaną treści wideo - tłumaczy Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny. - Czytelnicy posiadający telefony komórkowe z ekranem dotykowym i systemami operacyjnymi Android lub iOS uzyskają dostęp do filmów wideo związanych z artykułami.
Wystarczy, by pobrali z sieci bezpłatną aplikację i skierowali na kolumnę gazety swój telefon bądź tablet.
Innowacyjny pilotaż będzie możliwy dzięki technologii ARFixer, którą stworzyli opolanie. W 2010 roku grupa opolskich inwestorów wykupiła tygodnik "Tylko Piłka", na którego czele stanął Stanisław Wedler - wieloletni prezes Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, największego wydawnictwa w Polsce.
Zarząd "Tylko Piłki" zwrócił się wówczas o pomoc do opolskiej firmy doradczej ZAGA, która wspólnie z tygodnikiem rozpoczęła pracę nad rozwojem pomysłu połączenia gazety z mediami elektronicznymi. Powołano zespół programistów pod przewodnictwem Marcina Niedźwieckiego, którego zadaniem było opracowanie najbardziej efektywnej technologii dla wydawnictw drukowanych.
- Cel spółki był jasny, ale zarazem trudny do realizacji: opracować aplikację prostą i intuicyjną w obsłudze, darmową dla użytkownika, atrakcyjną i powszechnie dostępną - mówi Ziemowit Grygierczyk, prezes spółki ARfixer.
Zaczęło się od analizowania popularnych na zachodnich rynkach kodów QR (fotokodów), które mają ograniczenia, bo ich umieszczanie w druku stanowi ingerencję w wygląd zewnętrzny produktu. Informatycy z Opola zdecydowali się wówczas na Augmented Reality, czyli Rozszerzoną Rzeczywistość - technologię wykorzystywaną dotychczas sporadycznie w niektórych kampaniach reklamowych: efektowną i nie wymagającą ingerencji w skład gazet.
- Efekt, jaki osiągnęliśmy po wielomiesięcznych pracach, był więcej niż zadowalający - mówi Marcin Niedźwiecki, szef programistów. - Po pobraniu specjalnej aplikacji na smartfon lub tablet i skierowaniu jego kamery na gazetę, użytkownik ma dostęp do ukrytych treści "zafixowanych" w danych artykułach. Redaktor ma też możliwość zmiany tej ukrytej treści w każdej chwili bez konieczności zmiany aplikacji.
Przez ostatnie pół roku spółka ARFixer pozyskała międzynarodowych klientów, takich jak np. biuro podróży TUI, z którym przygotowała multimedialny katalog. ARfixer pracuje też nad rozwojem technologii wirtualnych doradców, znanych choćby z lotniska w Paryżu.
Twórcy ARFixera podkreślają, że zrealizowali tak ambitny projekt innowacyjny bez środków unijnych, angażując własne oszczędności i pozyskując do spółki opolskich inwestorów, których zarazili entuzjazmem.
- Takich, jak widać, ciągle w Opolu nie brakuje - mówią.
Czytelnicy papierowego wydania Nowej Trybuny Opolskiej już jutro będą się mogli przekonać o zaletach nowej technologii.
Dzięki ukrytym w artykułach świątecznego wydania gazety treściom, zobaczą m.in. wideo do reportaży o celebrytach biorących udział w akcji "Nie wstydzę się Jezusa", o żywej stajence w opolskiej parafii św. Józefa, ślubie w zakładzie karnym czy kulisach przemysłu filmowego w Indiach.
Polecamy świąteczne wydanie NTO. W sobotę w kioskach!
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?