Nowe Muzeum, czyli kompleksowy program promocji interaktywnych muzeów w Polsce. Dwa obiekty z Opolszczyzny już tam są

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Muzeum Polskiej Piosenki już promuje się w ramach projektu Nowe Muzeum.
Muzeum Polskiej Piosenki już promuje się w ramach projektu Nowe Muzeum. Natalia Popczyk
Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna objęła patronatem ogólnopolski projekt Nowe Muzeum. Z Opolszczyzny włączyły się w niego Muzeum Polskiej Piosenki i JuraPark w Krasiejowie.

"Chcesz zobaczyć jak wielkie były dinozaury? Jesteś ciekaw jak wygląda praca paleontologa? A może masz ochotę na podróż w czasie? Odwiedź jedyne na świecie muzeum zlokalizowane nad czynnym stanowiskiem paleontologicznym i zobacz jak żył prehistoryczny człowiek! Wraz z Opolską Regionalna Organizacja Turystyczna - OROT i VisitOpolskie.pl gwarantujemy, że nie będziecie się nudzić!"

Taką zapowiedź JuraParku w Krasiejowie można przeczytać na facebookowym fanpagu projektu Nowe Muzeum.

To kompleksowy program promocji interaktywnych muzeów odznaczających się nieszablonową, dostosowaną do współczesnego zwiedzającego ofertą edukacyjną.

11 marca miała miejsce premiera portalu www.nowemuzeum.pl, stanowiącego początek skoordynowanej serii działań promujących turystykę skoncentrowaną wokół nowoczesnych muzeów.

Nowe Muzeum to selekcja najbardziej interaktywnych i angażujących polskich placówek muzealnych, które wyłoniono w wyniku audytu opartego o jasne kryteria.
Zakwalifikowano ponad 60 muzeów zgrupowanych w sześciu kategoriach (centrum nauki, historia, sztuka, technika, natura oraz kulinaria).

- Obiekty wybierane były w oparciu o parametry mówiące m. in. o interaktywności, oddziaływaniu ekspozycji na wiele zmysłów czy różnorodności form przekazu. Głównym założeniem selekcji było wyłonienie takich placówek, które są zorientowane na dostarczenie odwiedzającym kompleksowego, wieloperspektywicznego przeżycia, łączącego w sobie elementy edukacji, zabawy i relaksu - czytamy w komunikacie prasowym.

W ocenie inicjatorów projektu Polska stała się Mekką nowych muzeów: obfitość powstających w niedługim czasie placówek chyba nie ma precedensu w skali świata. Wzbogaciły one krajobraz turystyczny zarówno metropolii jak i miast oraz miasteczek.

Bogatą ofertę posiadają m. in. Gdańsk, Wrocław, Warszawa i Kraków. Perełki jednak zlokalizowane są także w mniej oczywistych lokalizacjach - np. Muzeum Ognia w Żorach, Muzeum Ikon w Supraślu czy też Centrum Tradycji Mleczarstwa w Grajewie.

Wszystkie one zostały opisane i zaprezentowane na portalu www.nowemuzeum.pl. Oprócz opisów obiektów i galerii zdjęć utworzona została także część blogowa zawierająca relacje z wizyt w muzeach i miastach, planowane są także publikacje powiązanych treści takich jak recenzje wartościowych książek edukacyjnych czy wywiady z osobami związanymi z nowymi muzeami.

Hubert Gonera – koordynator projektu Nowe Muzeum oraz dyrektor zarządzający poznańskiej firmy landbrand realizującej przedsięwzięcie jest zdania, iż nowoczesne muzea stanowią polskie narodowe bogactwo, towar eksportowy, który stanowi szansę dla rozwoju turystyki i rozwoju kreatywnego myślenia wśród młodych pokoleń:

- „Turystyka jest najprzyjemniejszą formą edukacji. Stworzyliśmy pierwsze w sieci miejsce, które zbiera selekcje wartościowych nowych muzeów z wszystkich zakątków Polski. Naszym zdaniem to świetna inspiracja dla każdego świadomego rodzica, nauczyciela czy osoby chcącej uczyć się całe życie na spędzanie wolnych niedzieli i nie tylko. Chcemy zbudować wokół nowych muzeów grupę osób otwartych na wiedzę - mówi Gonera. - To nie my tylko Kartezjusz odkrył, że tylko angażując wiele zmysłów, emocje i stwarzając możliwości interakcji budujemy w mózgu nowe połączenia między neuronami. To stanowi dla nas nową definicję edukacji. A że przy okazji zachęcamy do poznawania nie tylko najbliższej okolicy - tym lepiej!”.

Projekt wystartował 11 marca 2018 i promowany jest hasłem: Wyskocz z kapci!
Dla twórców projektu kapcie są synonimem muzeów starego typu, kojarzących się głównie ze szklanymi gablotami i szuraniem w kapciach.

Hasło ogólnopolskiej kampanii Nowe Muzeum –stanowi nawiązanie do tej konotacji, a także zachętę do wyjścia z domu i świadomego, wartościowego spędzania wolnego czasu.

Patronami projektu zaangażowanymi w kampanię jest 7 regionalnych organizacji turystycznych: Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna, Małopolska Organizacja Turystyczna, Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna, Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna, Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna oraz Śląska Organizacja Turystyczna.

Na stronie www.nowemuzeum.pl opisanych jest 60 obiektów, z czego ponad 20 współpracuje ściśle z organizatorami. Już wkrótce można będzie spodziewać się miedzy innymi konkursów, w których będzie można wygrać wejściówki do partnerskich obiektów.

- Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna z ogromną przyjemnością zgodziła się objąć patronatem tak ciekawy i innowacyjny projekt, jakim jest Nowe Muzeum.„Cudze chwalicie, Swego nie znacie. Sami nie wiecie, Co posiadacie.” - wierzymy, iż wszelkie takie inicjatywy wpływają na wzrost świadomości o atrakcyjności obiektów czy to z naszej okolicy, czy z kraju. Gorąco zachęcamy Wyskocz z kapci! i poznaj coś nowego! - zachęcają przedstawiciele OROT.

Zobacz też: Opolskie Info [16.03.2018]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska