reklama

Nowe prawo w sprawie zakupów on-line i door to door

Edyta HanszkeZaktualizowano 
Nowe przepisy zaczną w pełni obowiązywać 13 czerwca 2014 roku we wszystkich krajach członkowskich UE. Fot. scx.hu
Nowe przepisy zaczną w pełni obowiązywać 13 czerwca 2014 roku we wszystkich krajach członkowskich UE. Fot. scx.hu
Nowe przepisy legislacyjne jeszcze silniej będą chronić prawa konsumentów we wszystkich 27 krajach zjednoczonych w ramach Unii.

Nowe prawo w szczególności dotyczyć będzie zakupów online i wejdzie w życie 13 czerwca 2014, zastępując obecne prawo o sprzedaży na odległość i door-to-door.

Przepisy dotyczące nieetycznych praktyk handlowych oraz gwarancji produktowej nie ulegną zmianie.

Najważniejszymi zmianami do obecnie obowiązujących przepisów są:

  • - konieczność wyrażenia przez konsumenta rozumienia konieczności uiszczenia opłaty w zamian za określony produkt czy usługę i potwierdzenia tego faktu w jednoznaczny sposób;
  • - sprzedawca musi od razu poinformować klienta o całkowitym koszcie nabycia produktu czy usługi, w tym o wszelkich opłatach dodatkowych i prowizjach;
  • - zakaz zamieszczania tzw. pre-ticked boxów, w ramach których oferowane są dodatkowe usługi czy produkty, a które wymuszają na konsumencie konieczność odznaczenia, że nie życzą sobie skorzystać z rozszerzonej oferty;
  • - konsumenci mają prawo do zwrotu produktu, bez podania przyczyny w ciągu 14 dni, a nie jak to miało miejsce wcześniej w ciągu 7 dni;
  • - wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż online czy door-to-door będą mogły, ale nie muszą, korzystać z jednolitego modelu odstąpienia od sprzedaży w ww. wskazanym czasie;
  • - w przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów produktu w ciągu 14 dni. Nowością jest konieczność zwrotu należności także za przesyłkę towaru. W tym przypadku oznacza to, że sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność materialną za jakość i stan produktu, także w przypadku uszkodzenia go w procesie dostarczania;
  • - sprzedawca jest zobowiązany do przedstawienia czytelnej informacji dotyczącej przeniesienia kosztów zwrotu przesyłki (w przypadku odstąpienia od transakcji kupna) na kupującego. Jeżeli tego nie uczyni, musi sam ponieść te koszty;
  • - jeżeli sprzedawca w niejasny sposób poinformuje klienta o zasadach zwrotu zakupionego towaru lub nie uczyni tego wcale, obowiązujący prawnie czas zostaje wydłużony do 12 miesięcy. Prawo to obowiązuje jedynie w przypadku podmiotów gospodarczych, a nie osób prywatnych sprzedających via serwisy aukcyjne;
  • - konsument ma prawo do zwrotu także contentu cyfrowego, jak muzyka i video, ale tylko do momentu rozpoczęcia procesu pobierania plików na własny nośnik;
  • - prawo do zwrotu obowiązuje od momentu dostarczenia produktu do klienta;
  • - sprzedawcy nie mają prawa obciążać klientów dodatkowymi kosztami w przypadku płatności kartą kredytową poza kwotą wynikająca z wartości produktu i przesyłki. W przypadku zakupów przez telefon stawka ta nie może być wyższa niż standardowa dla całego rynku telekomunikacyjnego;
  • - sprzedawcy są zobowiązani do zamieszczenia pełnej informacji o kompatybilności cyfrowego contentu z wszelkimi dostępnymi rodzajami hardware’u i software’u oraz o aplikacjach zabezpieczających content przed kopiowaniem.

Te zmiany w legislacji Europejskiej zostaną adaptowane do krajowych przepisów przed 13 grudnia 2013 roku. W pełni zaczną obowiązywać 13 czerwca 2014 roku, we wszystkich krajach członkowskich UE.

Piotr Łysak, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce (IAA):

- Pomimo, że w interesie wszystkich kupujących przez internet, są doskonalsze przepisy gwarantujące większe prawa i ochronę konsumentów, to jednak zbyt daleko idąca ingerencja w wolny rynek może ograniczać handel online.

Szczególnie dotkliwe wydają się być zmiany prawne dotyczące kwestii zwrotu produktów i przeniesienia na sprzedawcę kosztów przesyłek. W najbardziej skrajnym przypadku może to doprowadzić do pewnej samowoli konsumenckiej i zamawiania produktów by je obejrzeć, przymierzyć i ocenić w domu, a następnie bezkarnie zwrócić.

Jeżeli skala tego procederu będzie duża bez wątpienia będzie skutkować wyeliminowaniem z rynku małych sklepów internetowych, których koszty przesyłek zwrotnych mogą zrównać się lub nawet przewyższyć przychody ze sprzedaży, mówi

100 mln euro z Funduszy Norweskich na rozwój innowacji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3