Nowe prawo w szczególności dotyczyć będzie zakupów online i wejdzie w życie 13 czerwca 2014, zastępując obecne prawo o sprzedaży na odległość i door-to-door.
Przepisy dotyczące nieetycznych praktyk handlowych oraz gwarancji produktowej nie ulegną zmianie.
Najważniejszymi zmianami do obecnie obowiązujących przepisów są:
- - konieczność wyrażenia przez konsumenta rozumienia konieczności uiszczenia opłaty w zamian za określony produkt czy usługę i potwierdzenia tego faktu w jednoznaczny sposób;
- - sprzedawca musi od razu poinformować klienta o całkowitym koszcie nabycia produktu czy usługi, w tym o wszelkich opłatach dodatkowych i prowizjach;
- - zakaz zamieszczania tzw. pre-ticked boxów, w ramach których oferowane są dodatkowe usługi czy produkty, a które wymuszają na konsumencie konieczność odznaczenia, że nie życzą sobie skorzystać z rozszerzonej oferty;
- - konsumenci mają prawo do zwrotu produktu, bez podania przyczyny w ciągu 14 dni, a nie jak to miało miejsce wcześniej w ciągu 7 dni;
- - wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż online czy door-to-door będą mogły, ale nie muszą, korzystać z jednolitego modelu odstąpienia od sprzedaży w ww. wskazanym czasie;
- - w przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów produktu w ciągu 14 dni. Nowością jest konieczność zwrotu należności także za przesyłkę towaru. W tym przypadku oznacza to, że sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność materialną za jakość i stan produktu, także w przypadku uszkodzenia go w procesie dostarczania;
- - sprzedawca jest zobowiązany do przedstawienia czytelnej informacji dotyczącej przeniesienia kosztów zwrotu przesyłki (w przypadku odstąpienia od transakcji kupna) na kupującego. Jeżeli tego nie uczyni, musi sam ponieść te koszty;
- - jeżeli sprzedawca w niejasny sposób poinformuje klienta o zasadach zwrotu zakupionego towaru lub nie uczyni tego wcale, obowiązujący prawnie czas zostaje wydłużony do 12 miesięcy. Prawo to obowiązuje jedynie w przypadku podmiotów gospodarczych, a nie osób prywatnych sprzedających via serwisy aukcyjne;
- - konsument ma prawo do zwrotu także contentu cyfrowego, jak muzyka i video, ale tylko do momentu rozpoczęcia procesu pobierania plików na własny nośnik;
- - prawo do zwrotu obowiązuje od momentu dostarczenia produktu do klienta;
- - sprzedawcy nie mają prawa obciążać klientów dodatkowymi kosztami w przypadku płatności kartą kredytową poza kwotą wynikająca z wartości produktu i przesyłki. W przypadku zakupów przez telefon stawka ta nie może być wyższa niż standardowa dla całego rynku telekomunikacyjnego;
- - sprzedawcy są zobowiązani do zamieszczenia pełnej informacji o kompatybilności cyfrowego contentu z wszelkimi dostępnymi rodzajami hardware’u i software’u oraz o aplikacjach zabezpieczających content przed kopiowaniem.
Te zmiany w legislacji Europejskiej zostaną adaptowane do krajowych przepisów przed 13 grudnia 2013 roku. W pełni zaczną obowiązywać 13 czerwca 2014 roku, we wszystkich krajach członkowskich UE.
Piotr Łysak, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce (IAA):
- Pomimo, że w interesie wszystkich kupujących przez internet, są doskonalsze przepisy gwarantujące większe prawa i ochronę konsumentów, to jednak zbyt daleko idąca ingerencja w wolny rynek może ograniczać handel online.
Szczególnie dotkliwe wydają się być zmiany prawne dotyczące kwestii zwrotu produktów i przeniesienia na sprzedawcę kosztów przesyłek. W najbardziej skrajnym przypadku może to doprowadzić do pewnej samowoli konsumenckiej i zamawiania produktów by je obejrzeć, przymierzyć i ocenić w domu, a następnie bezkarnie zwrócić.
Jeżeli skala tego procederu będzie duża bez wątpienia będzie skutkować wyeliminowaniem z rynku małych sklepów internetowych, których koszty przesyłek zwrotnych mogą zrównać się lub nawet przewyższyć przychody ze sprzedaży, mówi
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?