7 czerwca Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport o stanie przygotowań do Euro 2012 w miastach-gospodarzach, wytykając Poznaniowi między innymi opóźnienia w przebudowie dworca. Opóźnienie jest na tyle znaczne, że stawia pod znakiem zapytania ukońćzenie budowy na Euro 2012.
Jednak przedstawiciele PKP SA. i TriGranit, czyli firm budujących Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, zapewniają, że prace już trwają, choć nadal czekają na wymagane prawem ostateczne pozwolenie na budowę.
Już w kwietniu wyburzono stare budynki magazynowe położone za peronami 1,2,3, dzięki czemu przygotowany został plac budowy. Od początku czerwca w ramach prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji peronów rozpoczęły się roboty związane z wylewaniem fundamentów pod kolumny, które mają udźwignąć konstrukcję nowego dworca. Prace są prowadzone tak, by nie zakłóciły ruchu pociągów pasażerskich odjeżdżających z peronu 3.
Równolegle, a kto wie, czy nie bardziej intensywnie, trwa budowa... papierowa. Obecnie trwa kompletowanie dokumentacji umożliwiającej wystąpienie do wojewody wielkopolskiego o wydanie pozwolenia na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Ma to nastąpić na przełomie czerwca i lipca. Wkrótce też - jak mają nadzieję budowniczy dworca - zakończą się negocjacje z władzami miasta w sprawie warunków i kosztów przeniesienia dworca PKS do nowego terminalu ZCK oraz rozmowy ze spółką Aquanet dotyczące wykupu nowej sieci sanitarnej i wodnej, która wybudowana zostanie przez TriGranit w ramach inwestycji Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.
Budowa wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami dla wszystkich, którzy przyjeżdżają na dworzec samochodami i autobusami MPK. Ze względów bezpieczeństwa - w końcu tuż obok mieści się plac budowy - konieczne będzie wprowadzenie okresowych ograniczeń w ruchu samochodów osobowych. Co to konkretnie znaczy - jeszcze nie wiadomo, bo zakres tych ograniczeń inwestor koordynuje z Zarządem Dróg Miejskich oraz Zarządem Transportu Miejskiego i policją w taki sposób, aby były one jak najmniej uciążliwe dla kierowców i pasażerów.
Rośnie już także nowa galeria handlowa - przynajmniej jeśli chodzi o sprzedaż powierzchni przyszłych sklepów. Zainteresowanie jest bardzo duże i udało się wynegocjować wynajem ponad połowy planowanej powierzchni handlowo-użytkowej.
Przyjęty przez PKP S.A. i TriGranit harmonogram prac budowy ZCK nie jest na dzisiaj zagrożony, a tym samym oddanie nowej hali nowego Dworca PKP w Poznaniu na Euro 2012 jest wciąż jak najbardziej realne. Ukończenie całej inwestycji planowane jest na drugą połowę 2013 roku.
Czytaj także: |
Nowy dworzec PKP na Euro 2012 będzie, ale… Jeśli urzędnicy nie przyspieszą swoich decyzji to kibice Euro 2012 korzystać będą z „pełnego uroku” obecnego dworca PKP. |
Plakat musi śpiewać 8 maja - 24 lipca 2011 | Muzeum Narodowe w Poznaniu |
Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?